2020-04-09, 16:10
Medlem
Det ända rätta alternativ har och kommer alltid vara att helt stänga gränsen, sätta alla som ska in eller ut i karantän minst 30 dagar, alla produkter rengörs noggrant osv.
Citera
2020-04-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag vet inte jag med att det nu skulle vara 10% som är smittade. Det känns återigen som en siffra man bara plockar fram och hoppas på. 2.5% säger deras egna stickprov, det finns modellering gjord som räknar på ungefär 3-4% infekterade i Sverige. Så bara för att runda uppåt känns 5% mer relevant och troligt, vilket på många sätt är bra mycket värre än de 10% vi hoppas på.

Man hoppas också på att vissa har varit smittade och sedan tillfrisknat. Det kan dock inte vara många, då allmän smittspridning inte har pågått i mer än 1 månad, och viruset stannar oftast kvar i kroppen i flera veckor.

Det ser verkligen inte bra ut alls med 2.5% smittade i Stockholm.
Citera
2020-04-09, 16:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Företaget Trioplast i Jönköping brukar tillverka plast som skickas till Kina för att sy skyddskläder för vården. Nu har de ställt om för att kunna massproducera skyddsrockar för att möta efterfrågan i drabbade regioner i Sverige.

– Regioner ringer och är förskräckta över att de inte har tillräckliga skydd, säger koncernchefen Andreas Malmberg.

Beställaren Stockholms stad räknar nu med att behovet av förkläden för två månader är täckt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/plasttillverkare-har-stallt-om-sin-produktion-ska-massproducera-skyddsklader-till-varden/

Härliga nyheter!
Citera
2020-04-09, 16:12
Medlem
Dbloodss avatar
Hahah så mycket för uppmaningar och råd:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ7bbm/nu-lamnar-stockholmarna-stan
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Vem kallar det fanskapet landsfader?
Det måste vara felstavat.
Landsförrädare ska det stå.

Jag föredrar att kalla Stefan för en hycklare som påstår sig verka för folket men som endast vill skydda sig själv och sko sig på andra, med en politik full av lögner, rävspel, korruption där alla måste va med på det annars utesluts man ur deras " gemytliga , mysiga grupp" som är allt annat än mysig.
Mysig endast om man följer snällt i koppel.
Inte tänker själv, ler, bockar, ber om ursäkt för att finnas till.

Hur kan en politiker uttala dessa ord när det är han som bestämt att det skall se ut som det gör.
Hur kan han beskylla personal för att i stort sett ha mördat gamlingar.
Hur kan han sitta och säga. Varför det har blivit så vet vi inte. Det måste bero på folket.

Ja, ja. Får se vad som händer framöver.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det fetade.
Nyheter finns ofta snabbare här på fb än på nyhetssidor.
Många här skulle nog faktiskt ha kunnat sköta coronabekämpningen bättre än FHM och regeringen bara genom att göra som andra länder.

Man lär sig mycket om viruset med att läsa här, följa länkar till text och filmer m.m. Youtube, om man väljer vad man ser är en bra källa till mycket info. Jag har sett mycket om corona och vad läkare och andra säger i bl.a. Korea, Japan och nyhetskanaler från olika länder.

Litar betydligt mer på virusexperterna i Sydostasien än våra egna.

Finns ju lite av varje på flashback, alla ytterligheter.

Det som är bäst med flashback just nu, är att det verkar vara det enda forumet som inte går att censurera och anpassa, "så inte folk blir för rädda". Avvikande åsikter plockas inte bort av moderatorer, (eller anmäls av en liten grupp användare, även helt harmlösa åsikter som att viruset kanske inte har så god immunitet som FHM tror) något som förekommer på många andra forum just nu. Nästan så man börjar seriöst undra om några sitter och medvetet gör detta som sitt arbete, eller om den svenska rädslan är så stor att man behöver behandla befolkningen som små barn.
Citera
2020-04-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det inser jag att du inte skrivit. Måste ha blivit något missförstånd från min sida.
Det är OK. Det är så många nick i den här tråden så det är lätt hänt.

(Jag tycker mycket om gamla människor, jag trivdes med att jobba på äldreboenden men jag älskar mina psykospatienter än mer . . . . )
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tycks vi i alla fall veta lite mer.

1% dödlighet tycks stämma rätt bra.

400 döda i Stockholm. 2,5% smittade av 2 miljoner invånare.
Det är cirka 50 tusen personer, varav 400 har avlidit. Det ger en dödlighet på 0,8%. Å andra sidan har vi ju ett antal på intensivvård nu också och en del av de kommer inte klara sig. 1% ligger nog väldigt nära sanningen skulle jag tro.

Det här visar också att de som talat om att 50% redan skulle vara smittade talar totalt i nattmössan. Det här kommer bli långt värre innan det blir bättre. Vi är fortfarande bara i början och toppen ligger sannolikt åtskilliga veckor bort. Kanske någon gång i maj ser vi toppen, men smittan kommer leva kvar hela sommaren om man inte hittar på någon mirakelkur.

Vet att många blir förbannade när man säger sådana här saker. Speciellt de som är verksamma inom ekonomin eller på finansmarknaden. För de sätter bokstavligt talat pengar före människoliv.

Ja, det var ju synd att det bara var 2,5%, det här lär ta sin tid om vi bara är i början än.

Det är ju en fördröjning på 3-4 veckor till döden inträffar. Men jag hoppas också på ca 1 % så vi får se om 2-3 veckor.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Lade man inte ner användandet på Sahlgrenska?
Är det någonstans i Sverige som behandlingen sker just nu?
Jo det gjorde man. Antar de inväntar vaccin.

Som jag förstår saken så gav de endast klorokin till svårt sjuka, när det är som mest effektivt i kombination med zink och arithromycin innan patienten blivit allt för svårt sjuk.
Citera
2020-04-09, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kan inte vara många som hade antikroppar för 10 dagar sedan. Det förutsätter att de smittades innan 16 mars, vilket inte kan varit många. Max 1000 hade fått corona innan 15 mars.

1000/1,8 mijoner = 0,5 promille.
2,5% på 1,8 miljoner = 45 000

Du kan i så fall dra bort 2% av de uträknade döda. Istället för 10 000 döda stockålmare så blir det 9800.

Öhh. Vi hade 1040 BEKRÄFTADE fall 15 mars. Så jo.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Var får du siffran 50 000 smittade i Stockholm ifrån?

Enligt slumpmässigt test som togs i Stockholm var 2,5% smittade. Det presenterades idag.
I Stockholm bor cirka 2 miljoner människor. 2,5% av 2 miljoner är 50 tusen. Om urvalet var riktigt kan vi räkna på smittspridningen, ungefär på samma sätt som vi gör med opinionsundersökningar. Med vägledning av ett stickprov kan vi kalkylera andelen i hela populationen.

Intressant är också att dödligheten i Stockholm tycks ligga på cirka 1%, eller möjligen strax därunder. Det ligger i alla fall i det häradet. Har sett att vissa professorer på allvar gått ut med att 50% kan vara smittade, men det avfärdade jag tämligen omgående. Då hade det varit kaos på sjukhusen och minst 1000 döda per dag.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-2-5-av-stockholmarna-bar-pa-viruset
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..

Regeringen har ju fått igenom sina fullmakter, så det är möjligt att det blir något sånt. Tex att man skall kontrollera krogarna närmare, och stänga de som bryter mot föreskrifter. De skulle ju förklara varför rikspolischefen är med.

Sent om sider.
Möjligen det fetade el.likn. Kan inte tänka mig något mer omfattande.

Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Det ända rätta alternativ har och kommer alltid vara att helt stänga gränsen, sätta alla som ska in eller ut i karantän minst 30 dagar, alla produkter rengörs noggrant osv.

Ja precis.
Dock ett antal veckor senare än det borde ha införts. Fast bättre sent än aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in