2020-04-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Den senare stämmer säkert, men du kan inte dra några som helst slutsatser om hur kurvan förändras i nuläget när det är uppenbart att många, många fall kommer adderas i efterhand. Det kan mycket väl vara långt över 100 som dog idag. Varför Sverige inte klarar av att redovisa aktuella siffror utan veckors eftersläpning är för mig en gåta, det tycks gå bra i andra länder där kurvorna redovisas dagligen utan att behöva justera nämnvärt veckor bakåt.

Sverige har målat in sig i ett mycket trångt hörn just nu eftersom att man så starkt avviker från andra länders sätt att bekämpa smittan på. Vi har valt vår egen väg. Det kan vara så att man därför är mer noggrann med siffrorna, vad vet jag.
Citera
2020-04-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
ja men han trodde minst det dubbla och det var någon vecka sedan. Följ med.
Nu säger tegnell att vi ligger runt 1.din jävla pajas.
Citera
2020-04-09, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du gör det alldeles för enkelt för dig genom att jämföra äpplen och päron. Ditt ratio är totalt ovetenskapligt, då Italien och Sverige inte alls är jämförbara på det här sättet. Befolkningstäthet och sociala umgängesvanor skiljer sig åt på ett fundamentalt sätt. Sverige borde ligger mycket bättre till, och dödligheten fördubblas fortfarande varje vecka. Sedan att beskylla alla som kritiserar Sveriges strategi för "rysstroll" är ju både banalt och obegåvat.

Jag har tagit höjd för levnadsvanor, klimat och folkmängd genom att jämföra två områden som i de avseendet är relativt lika. Det är en unik möjlighet att spåra Sverige efter Italien, då vi har en liknande utveckling med ett epicentrum. Dock meddelar Tegnell att utvecklingen är på väg att ändras i Sverige, så vi kan behöva omvärdera.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tegnell klassiker...

Winston Churchill

“This is not the end, this is not even the beginning of the end, this is just perhaps the end of the beginning.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
ja men han trodde minst det dubbla och det var någon vecka sedan. Följ med.
2.5 och det dör 50 per dag i sthlm.. Vi är långt ifrån dag 0.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Gamla multisjuka kan inte alltid IV-vårdas. Det är ganska krävande för kroppen att genomgå IV.
Jag förstår vad du menar, men "ganska" är inte rätt ord om man utsätter en skör patient för IVA.
Citera
2020-04-09, 14:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om man jämför med resten av Norden sticker vi ju definitivt ut per capita.

Allt för att man vägrade ta i hårdhandskarna. Man ser dagligen folk som inte lyssnar hänga på restauranger och uteserveringar. Stäng de för fan!

Precis.
Har jag tyckt länge.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Klicka på avlidna/dag
Och nej det är inte 100st som dött sen igår, det har inrapporterats 100st sen igår.

Tror du tex att det bara dog 14st den 4e april som denna visar ?
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

För att få en riktig överblick hur kurvan ser ut vill man ha exakt dödsdag och inte när det rapporteras, då är den här sidan den enda vettiga, hur kan det vara så svårt att förstå ?
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Så hur vet du att det inte faktiskt dött 100 sedan igår när det med en hög sannolikhet finns ett mörkertal? Hur många har dött och hur många är "sent registrerade"? Om det rapporteras fler och fler döda och sent rapporterade så blir det du säger helt irrelevant. Det går inte bortförklara det med att det finns ett "lagg i siffrorna". Om dagens siffror är lägre för att de hittar dagens dödsfall först i framtiden så kan kurvan visa sig öka istället för att vara "platt".
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-04-09 kl. 14:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Känner tyvärr att jag kommer att stryka med i denna pandemi samt även min sjukliga son. Känns väldigt jobbigt att stå inför en sjukdom som inte verkar ha några riktiga medicinska behandlingsmöjligheter den kommande framtiden.
Åjovars. Det finns klorokinfosfat och konvalescentplasma att sätta in!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nu säger tegnell att vi ligger runt 1.din jävla pajas.

Jo men det beror på att de räknar med att man är infekterad ca 5 dagar. Då får du de effekterna. Som vanligt får vi olika resultat beroende på vilka data vi har att läsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Tänk vad kusligt om det når upp till en riktigt svår influensasäsong! Usch.

Där det dör 30 pers i veckan? Ja tänk när vi når den nivån. Läskigt.
Citera
2020-04-09, 14:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Finns ju ett företag redan i Sverige som tillverkar dem.

Frågan är om de har kapaciteten att tillverka tillräckligt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in