2020-04-09, 06:54
Medlem
många kommer dö i onödan

Professorn är särskilt kritisk till den triagering som utförs av sjukvården, gallring baserat på överlevnadschanser, som får konsekvensen att äldre coronasmittade ofta inte får sjukhusvård. I stället vårdas de på sina äldreboenden eller i hemmet.

"Corona kommer sänka svensk medellivslängd"

Nu hoppas jag alla äntligen kan fatta att äldre sorteras bort som annars skulle ha klarat sig. Det har varit ett sånt jäkla tjat till leda här i tråden om att 'så är det inte alls det. ". "Alla som behöver får vård " och bla bla. Så otroligt tröttsamt. Har aldrig varit konspiratorisk i hela mitt liv innan jag började läsa den här tråden men man kan ju nästan undra vad vissa här inne har för agenda när de förnekar verkligheten som är så tydlig för vem som helst att se om man inte bott under en sten ett tag.

Sörjer för alla gamla som dör i onödan. Så sorgligt och onödigt.

Mer info i artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLel0E/seniorprofessor-corona-kommer-att-sanka-svensk-medellivslangd
Citera
2020-04-09, 06:55
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Nytt på AB, "svensk medellivslängd kommer att sjunka kraftigt".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLel0E/seniorprofessor-corona-kommer-att-sanka-svensk-medellivslangd

Perfekt för Socialdemokraterna, slipper man betala för alla dessa äldre. De är dyra i drift tydligen.

Om man hade en foliehatt på skulle man kunna tro att man medvetet spred smittan in på äldreboenden.
Citera
2020-04-09, 06:58
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Perfekt för Socialdemokraterna, slipper man betala för alla dessa äldre. De är dyra i drift tydligen.

Om man hade en foliehatt på skulle man kunna tro att man medvetet spred smittan in på äldreboenden.

Också tänkt lite på det, dom har ju "pekat ut" äldre som stora kostnader tidigare. Problemet är väl att dom isåfall rensar sin egen väljarbas?
Citera
2020-04-09, 07:00
Medlem
arbetets avatar
Vilket parti plockar upp stafettpinnen i Sverige?

Spanien har missat tusentals dödsfall
/.../I början av denna vecka meddelade la Generalitat, den katalanska regeringen, att endast de dödsfall som inträffat på sjukhus bokförts som corona-fall – en mycket kraftig underrapportering. Samtidigt medgav den spanske hälsovårdsministern Salvador Illa att bara de som fått corona-diagnos medan de var i livet tagits med i statistiken. Det betyder att den spanska tragedins mest omskrivna och skakande dödsfall, de tusentals gamla som avlidit på ålderdomshem utan någon vård, hamnat utanför summeringen.

Regionen Kastiljen-La Mancha redovisade i måndags sammanlagt 744 offer för epidemin. Då ingrep regionens Högsta domstol och korrigerade siffran uppåt till 1.921. Flera andra regioner har börjat ompröva sin statistik och skickar in nya siffror till Madrid. Under dygnet tisdag/onsdag steg det officiella dödstalet åter något, till 757, efter att ha sjunkit i flera dygn.

Allt detta är mycket besvärande för landets vänsterkoalition, som efter en sorglös inställning fram till den 10 mars successivt skärpte direktiven. Det är dock för tidigt att säga om den bristfälliga statistiken är ett utslag av medveten förvrängning, som högerextrema Vox hävdar. Med nära tusen dödsfall om dagen och akut brist på alla sorters utrustning, kunde krisen inte ha avlöpt utan statistiska missar och grymma bieffekter. En kvinnlig chefsläkare på ett sjukhus i Madrid säger till DN:

Vi hade begränsade diagnostiska verktyg och begränsad personal. Det är givet att vi satte in de test-resurser vi hade på personal och på dem som kämpade för sina liv, hellre än att sätta rätt etikett på redan avlidna!
https://www.dn.se/nyheter/varlden/spanien-har-missat-tusentals-dodsfall/
Citera
2020-04-09, 07:01
Medlem
[quote=VarmaDrycker|71104926]Det är ju inte bara vaccin man väntar på. Det jobbas på läkemedel, behandlingsmetoder, leveranser av utrustning, leveranser av förbrukningsmaterial, leveranser av skyddsutrustning, ombyggnad av vårdavdelningar, utveckling av tester, forskning på immunitet, utbildning av personal, och massor av annat. Ju mer man kan skjuta fram spridningen i tiden, ju större möjligheter har man att vara väl rustad när den kommer. Dessutom kan det ju vara praktiskt om det finns vårdresurser över till något annat än att bara ta hand om covid-19-sjuka.

Detta begriper vem som helst, utom landets statsepidemiolog, som i en intervju, där han erkände att skolstängning skulle kunna fördröja smittspridningen, undrade "vad man skall ha den tiden till". Helt obegripligt att idioten kan ha sitt jobb kvar.[/QUOTE
Håller med, men hur länge kan man hålla ut innan man kommit ifatt inom vård utbyggnad, stockholmarna tycks ju redan nu ha tröttnat på restriktioner redan nu.
Citera
2020-04-09, 07:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Singapore märker upp kollektivtrafiken med klistermärken för distansering. Något vi borde kopiera? Sen ska man förstås ha krav på munskydd med.

https://www.straitstimes.com/singapore/transport/coronavirus-safe-distancing-measures-to-be-rolled-out-across-public-transport
Citera
2020-04-09, 07:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Nytt på AB, "svensk medellivslängd kommer att sjunka kraftigt".

Ja, medellivslängden är lägre i länder som inte bryr sig om de äldre. Sverige har ju valt att offra dem
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/de-vardar-svart-sjuka-coronapatienter-hor-dem-beratta/

Sjuksköterskor och läkare berättar:
Citera
Avslutad
Citat:
Ja, det får vi verkligen hoppas. Har ni inte ett fältsjukhus uppställt i Göteborg, ger isf +30 IV-platser när det kommer igång.

Det stämmer. Det står redo men är inte i bruk ännu.
Citera
2020-04-09, 07:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
många kommer dö i onödan

Professorn är särskilt kritisk till den triagering som utförs av sjukvården, gallring baserat på överlevnadschanser, som får konsekvensen att äldre coronasmittade ofta inte får sjukhusvård. I stället vårdas de på sina äldreboenden eller i hemmet.

Nu hoppas jag alla äntligen kan fatta att äldre sorteras bort som annars skulle ha klarat sig. Det har varit ett sånt jäkla tjat till leda här i tråden om att 'så är det inte alls det. ". "Alla som behöver får vård " och bla bla. Så otroligt tröttsamt. Har aldrig varit konspiratorisk i hela mitt liv innan jag började läsa den här tråden men man kan ju nästan undra vad vissa här inne har för agenda när de förnekar verkligheten som är så tydlig för vem som helst att se om man inte bott under en sten ett tag.

Mer info i artikel:

Jag håller med dig. Det är dock inte lika många som skriver så längre. Däremot verkar det som att trådens domedagssekt ökat i antal.

Vilket jag kan tycka är konstigt då iallafall jag känner mig lugnare än för en månad sedan även om jag fortfarande tycker läget är allvarligt såklart.

När det var som värst för mig hade jag allvarliga tankar på att stänga ned min butik och mura igen alla ingångar så det skulle bli svårare för plundrare att rensa butiken under nedstängningen.
Senast redigerad av trazke 2020-04-09 kl. 07:08.
Citera
2020-04-09, 07:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
många kommer dö i onödan

Mer info i artikel:

När detta hände i Spanien var det hemskt men i Sverige är det PK att låta äldre dö i onödan.
Citera
2020-04-09, 07:07
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Man behöver ingen foliehatt för det, det förstod man redan när de som enda landet beslutade att behålla skolan öppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in