2020-04-09, 00:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja för att inte tala om att det märkligt nog finns hur mycket pengar som helst i ladorna nu, men trots detta har det varit sparkrav på var och varannan organisation i flera år, inte minst sjukvården som varit uppe för diskussion länge om vårdköer osv. Trots det så lades det varsel på 200 personer runt jul på karolinska har jag för mig och nu "bönar man och ber" att varenda kotte som läst så mycket som en förstahjälpen bok ska anmäla sig till sjukvården.
Och du, glöm inte att vi har ”sunda statsfinanser” och ”urstark” ekonomi.

Det slog mig i skrivande stund att det beror på just denna typ av besparingar. Hade annars tänkt skriva ”Varför har man då inte satsat på en bättre vård?”.
Citera
2020-04-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Vad är det du säger? Det har dött 687 svenskar i Covid-19.

- Massdöden pågår för fullt.

För att undvika ojämnheter i siffrorna på grund av sen rapportering, så kan man titta på ett genomsnitt över 5 dygn. Mellan 2:a april och 7:e april rapporterades 62 dödsfall per dygn. Det är illa.

- Bara några hundra? Dessa hundratals dödsfall är inte några vackra siffror. Hur många dödsfall krävs innan du blir upprörd?

Fast du inser väl samtidigt att det normalt dör 250 person OM DAGEN i Sverige?
Är ganska övertygad om att en stor del av de som dör av Corona tyvärr skulle avlida av en vanlig influensa, eller en förkylning eller något annat, då de flesta är äldre och sköra.

Gå in på SCB och kolla dödstatistiken för Mars månad 2020, den är lägre än både 2019 och 2018...

Massdöd? Skärp dig, vakna upp från din bubbla och se världen för vad den är
Citera
2020-04-09, 00:30
Medlem
sannes avatar
Citat:
SVERIGE. Oron för coronaviruset bland svenskarna minskar tydligt, skriver Anders Lindholm, senior advisor vid mätinstitutet Demoskop, på DN Debatt. I dag är det ungefär lika många som tror att det kommer bli bättre som tror att det kommer bli sämre.
En undersökning som Demoskop genomfört, baserat på 200 intervjuer per dag, visar att kulmen av oron nåddes 3 april. Samma undersökning visar att det finns tecken på att social distansering ”börjar avta så smått”.

Varför minskar då oron bland svenskarna? Anders Lindholm listar flera olika skäl, däribland:
• Att råden är frivilliga och inte lagar eller förbud.
• Att vi börjar vänja oss vid situationen och allvaret.
• Att våren och påsken gör att vi lockas att röra oss ute i större utsträckning.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-hoppfull-tydlig-avplaning-av-fall-i-stockholm/
Citera
2020-04-09, 00:31
Medlem
Om någon kunde läsa upp alla "citaten" han sagt i en radda på presskon. vore ju toppen . Bara för att höra vad han då har att komma med, om han fortfarande tycker så eller vad.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Man kan nog söka på sitt namn och nyckelord med den avancerade sökfunktionen.

Det funkar inte. Jag får nog sätta mig ner och försöka luska ut hur sökfunktionen fungerar. Det är ju inte så att man inte har tid, så här i pestens tid. Men tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du blandar ihop äpplen och päron här. Visst finns det ett virus, och visst är det kris. En enorm kris. Det har jag aldrig förnekat.

Men i den här tråden pratas det mest om hur hela Sverige ska stänga ner och Tegnell ska brännas på bål.

Man har skygglapparna på och ser ingen ljusning. Man har ingen tanke på effekterna av en "lockdown". Man låter rädsla och fruktan ta över utan något som helst konsekvenstänk. Man har drabbats panik och och som en panikslagen fårflock ser man inga rationella lösningar och vill bara springa.

Om fårflocken märker att de som ska vara flockens "herdar", i själva verket menar att "flockimmunitet" betyder att random urval av äldre och svaga får ur flocken skall släpas till slaktbänken, så är det nog en ganska naturlig reaktion att få panik och vilja springa.

Tror det kallas överlevnadsinstinkt.
Citera
2020-04-09, 00:32
Medlem
Haloumis avatar
Trump står och trashar WHO i presskonferensen.

Men hans egna folk i underrättelsetjänsten informerade honom om allvaret med viruset redan i november.

Donald Trump varnades för en kris redan i november - https://www.expressen.se/nyheter/donald-trump-varnades-for-en-kris-redan-i-november/
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det här skrev jag redan om i början på mars. Folk skrattade åt mig. Hur fan hittar man sina gamla inlägg, mer än 20 sidor bakåt?

Polis skall nu hindra medborgare som betalat sin skatt till vården att inte få den vård de betalat för.
Samtidigt ligger det enligt uppgift massor med somalier och papperslösa på iIVA runt om i landet som INTE betalar skatt alls utan lever på de som blir nobbade sin vård.

Duktiga idioter som röstat för massinvandring och detta som nu sker.

Pengar flödar ut ur landet till folk som får sina bidrag skickade till landet de flytt ifrån. Bidrag till moskébyggen utomlands, flygresir till Somalia för att stötta deras corona gantering osv osv och nu skall polisen stå med vapen i hand och vara beredda på att skjuta på skattebetalare och då i första hand vita sådana..

Vad säger 7 klöver röstarna nu då ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Alla länder utom vi kommer ha STORA problem med att öppna upp sina samhällen och det kommer att kosta duktigt med flis. Visst vi har en del dödsfall pga smitta på äldreboenden, men antagligen hade många av dem dött i år ändå pg andra sjukdomar eller naturliga orsaker. De dör hjältedöden för Sveriges väl. Vi ska hylla dessa som gav sitt liv för fosterlandet i kriget mot Corona. Det här är ett sätt att se på det hela, om det istället för ett virus hade varit främmande nakt, hade ni då hellre sett oss ge upp och kasta in handduken? Krig kräver sina uppoffringar, i normala fall unga män, i detta kriget är det de gamla som tar kulan för oss andra.

Flockimmunitetstaktiken innebär att det garanterat blir större brist på vårdplatser än med karantän.

Nu är det mest 80+ are som fått plikta med livet men vid vilken ålder ska snöret dras tycker du ?
Det blir fler och fler som inte får plats.
Vad säger du när 39åringar får vård medan 40åringar får drunkna !!!

Du borde förlora din möjlighet till vård för all framtid.
Citera
2020-04-09, 00:33
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vad vinner du på din jämförelse, menar du?
Houston har inte ens hälften av Stockholms befolkningstäthet. Om du ändå ska normera per miljon invånare är det ju minst lika idiotiskt att göra som du gjorde. Välj en stad med så nära samma befolkningstäthet som Stockholm som möjligt, och med snarlik befolkningsmängd. Räkna sedan som Expressen gjorde.

Helt riktigt. Houston har ingen vettig kollektivtrafik, inte en turiststad att tala om (SXSW är i Austin), inte samma hub för internationella företag som Stockholm är, inte samma internationell utbildningssäte (den verksamheten ligger även den i Austin).

Det Houston är är expicentrum för energisektorn.

Exponeringen mot omvärlden går inte att jämföra med Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Är det där antikroppstester?!

Yes, av att döma från professorns bilder, så är det dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Där ser man!

Jaja, möjligen om jag var ett occipito-post barn, post mortum, så uppakattar jag din åsikt. Du är balanserad.

Vill du prata medicinska termer finns jag på de foran.
Och ja, har du inte 10 synonymer till en medicinsk term så är du antagligen politiker eller politikerämne, och nej, ingen blir en bra läkare innan den fyllt en kyrkogård :-')

Sköt om dig/er
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in