2020-04-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag tror han åker in på livstid, Hade han slagit ihjäl LW i hennes hem så tror jag att det hade stannat på 18 år men han lurade ut henne till BP och det tyder på överlagt mord och det uppfyller kravet för att dömas till livstid.
Japp - och sen får han börja ansöka om tidsbestämt straff i Örebro Tingsrätt som jag skrev ovan.
Citera
2020-04-08, 23:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är fortfarande ett planerat mord. Martin Jonsson fick livstid - han ringde själv polisen. Har svårt att tro att det skulle bli något förmildrande om han erkände.

Inte i det här fallet nu nej. Vore lite oförskämt mot alla trebarnsmödrar som tänker sig att kunna rasta hunden nån kväll i framtiden. Hade det skett omedelbart kanske han kunnat komma undan med tillfällig sinnesförvirring el nåt, med hälften av slagen, och uppriktig bedrövelse o förtvivlan. Som Flink.
Kan nog vara svårt att jämföra olika fall utan hänsyn till gärningsmannens allmänna farlighet o ålder o brottets karaktär o motivets art o lite sånt tror jag. Man slås ju inte av GM:s ångest i det här fallet precis. Snarare är det praktikaliteten hos en psykopat kanske.

Men det finns inga garantier nej.
Citera
2020-04-08, 23:24
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Lite lustigt: det är Örebro tingsrätt som avgör i samtliga fall i dessa ansökningar. Så han lär känna sig som hemma. Straffet får dock inte vara lägre än 18 år som är det längsta tidsbestämda straffet som finns.

Det bästa är om han får livstid i hovrätten i slutändan men det är ett önsketänkande i sig.

Han kommer hamna bland nekande kvinnomördare och då har de ju något gemensamt. Skulle han erkänna så hamnar han på en avdelning där endast folk sitter som erkänt sina brott eftersom de får gå på stegprogram och massa annat.
Citera
2020-04-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte i det här fallet nu nej. Vore lite oförskämt mot alla trebarnsmödrar som tänker sig att kunna rasta hunden nån kväll i framtiden. Hade det skett omedelbart kanske han kunnat komma undan med tillfällig sinnesförvirring el nåt, med hälften av slagen, och uppriktig bedrövelse o förtvivlan. Som Flink.
Kan nog vara svårt att jämföra olika fall utan hänsyn till gärningsmannens allmänna farlighet o ålder o brottets karaktär o motivets art o lite sånt tror jag. Man slås ju inte av GM:s ångest i det här fallet precis. Snarare är det praktikaliteten hos en psykopat kanske.

Om rätten tvivlat på de personteckningar vittnena gett i rättsalen av SD, så behöver de bara kika på SDs arroganta uppträdande i rätten. Han gör INGET pga sinnesförvirring. Han är arrogant, manipulativ, beräknande och kan bedriva härskarteknik till fulländning. Fullständigt livsfarlig. Och dessutom planerat mord på LWs barn samt HD och sina egna barn. Lås in honom och släng nyckeln.
Citera
2020-04-08, 23:27
Medlem
Citat:
SD borde ha varit lite rädd för hur lögnerna (eller kontextuella sanningarna) till LW skulle låta när de kom i retur ur hennes mun, publikt eller bland deras vänner...?

HD visste vid mordet fullt ut om själva otrohetsaffären så det var "offentlighetens" kunskap som bekymrade både SD/HD. Där låg den verkliga rädslan.
Citera
2020-04-08, 23:27
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Nä, det finns ju beskrivet tidigare i tråden. Det med.
Så ta rådet att spendera några dagar och ett skrivblock så får du allsköns svar och troliga scenarier kring både det ena och det andra.
Det är komplext och jag menar verkligen inte att vara dryg när jag ber dig gå tillbaka något år eller så!!

Nej jag får läsa fupen först innan jag ger mig på tråden, tråden är dessutom mest spekulationer och det hinner bli 2023 innan jag är klar.
Frågar här och hoppas på svar ist.
Citera
2020-04-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Det bästa är om han får livstid i hovrätten i slutändan men det är ett önsketänkande i sig.

Han kommer hamna bland nekande kvinnomördare och då har de ju något gemensamt. Skulle han erkänna så hamnar han på en avdelning där endast folk sitter som erkänt sina brott eftersom de får gå på stegprogram och massa annat.
Jag kan inte riktigt det där. Men några veckor på Kumla för att utvärdera honom för en placering är ju ofrånkomligt. Fast jag undrar om det spelar nån roll om man erkänt eller ej. Mördare är mördare.
Citera
2020-04-08, 23:29
Medlem
Citat:

Mjo, det är nog precis så vi ska tänka om SD. Ta bort det känslosamma och se LW som ett praktiskt omak med SD:s ögon sett.
Citera
2020-04-08, 23:30
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Japp - och sen får han börja ansöka om tidsbestämt straff i Örebro Tingsrätt som jag skrev ovan.

Ja han ska söka om tidsbestämt straff till samma tingsrätt som dömde honom till livstid, Blir nog många avslag innan det går igenom.
Citera
2020-04-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Nej jag får läsa fupen först innan jag ger mig på tråden, tråden är dessutom mest spekulationer och det hinner bli 2023 innan jag är klar.
Frågar här och hoppas på svar ist.

2023, haha.. Hajar hur du tänker. Men du kommer inte i närheten av att bilda dig en egen uppfattning utifrån enbart FUP:en, även om den är rigorös.
T.ex. Varför var HD så motsträvig i förhören och var det så i alla förhör? Och hur ska du själv kunna tolka it-forensikernas torra termer och språkbruk och vad har deras upptäckter för betydelse för åklagaren och försvaret?
Du verkar ju engagerad och vill förstå. Men jag tror många är trötta på att rapa detaljerna om och om igen. Det är redan gjort flera gånger innan du ställer frågorna.
Citera
2020-04-08, 23:48
Medlem
Citat:
Konstigt faktiskt. Aldrig varit med om att nån blivit avstängd pga ett inlägg. Undrar om hon inte drar en vals där. Men varför skulle hon göra det? Knepigt.

Var det hon som avslöjades Sh. Holmes identitet och skrev kränkande saker om honom?
Citera
2020-04-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Var det hon som avslöjades Sh. Holmes identitet och skrev kränkande saker om honom?

1.06 utan tvivel.
Senast redigerad av Remark 2020-04-09 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in