2020-04-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte hur Kinas äldreomsorg fungerar, men jag kan tänka mig att många äldre kineser, likt i Italien, tas om hand av om sina barn. Å andra sidan så är det (gissar jag?) fler äldre i exempelvis Sverige än i Kina per capita, vilket då potentiellt sett skulle kunna göra att Sverige drabbas hårdare.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående är väl egentligen att det känns väldigt osäkert att använda statistiken från Kina på varenda land på hela planeten.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om allt ovanstående. Men från artikeln du länkade till i ditt förra inlägg:

https://www.newscientist.com/article/2239497-why-we-still-dont-know-what-the-death-rate-is-for-covid-19/

En forskargrupp beräknar alltså dödligheten (i Kina) till 0,66 procent. En annan forskare gör bedömningen 0,1 procent. Jag ska inte försöka ge mig på att bedöma vilka forskare som gör rätt, men jag tror vi kan konstatera att dödligheten (infection fatality rate) är väldigt osäker, och det tror jag även att de flesta forskare skulle hålla med om.
Följer man länken till Jason Okes artikel så framgår det att han spekulerar att dödligheten landar på mellan 0.1% and 0.39% baserat på hur det gick med dödligheten i svininfluensan. Dessutom är det IFR han skriver om här som alltid är lägre än CFR.

Taking account of historical experience, trends in the data, increased number of infections in the population at largest, and potential impact of misclassification of deaths gives a presumed estimate for the COVID-19 IFR between 0.1% and 0.39%.

Vi vet inte än och just nu är det beroende på land, sjukvård och folkhälsan där.

https://www.cebm.net/covid-19/global-covid-19-case-fatality-rates/

Estimating CFR and IFR in the early stage of outbreaks is subject to considerable uncertainties, the estimates are likely to change as more data emerges. The current prediction interval based on the available has a wide-ranging estimate of the CFR from 0.60 to 7.19. The corresponding IFR estimate based on this data would be 0.15 to 8.11.

Så, ja visst är det osäkert fast inte i huvudet på AT.
Citera
2020-04-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man får sannerligen säga att informationen är luddig och oprecis.

Vid dagens presskonferens så mumlade Tegnell om att kurvan börjar plana ut i Stockholm. Det var rätt omöjligt att tolka det som något annat än antalet döda och trycket på IVA.
Expressen basunerade direkt ut en rubrik om "96 nya döda idag, men tydlig avmattning i Stockholm".

I Aktuellt ikväll, så berättade Johan Giesecke att det som avsågs var att antalet nya smittade inte längre ökade i Stockholm, dvs att man nått punkten av max lutning i kurvan över smittade i Stockholm. Denna kurva börjar givetvis på noll, tar fart uppåt exponentiellt, når max lutning (i detta fall vid 30%) och sen avtar lutningen gradvis och planar ur vid 60% i detta fall. Så här:

https://slideplayer.info/slide/13746698/85/images/1/MODEL+PERKEMBANGAN+EPIDEMI.jpg

Giesecke berättade att antalet döda och IVA beräknas öka i 2-3 veckor till på grund av den tid det tar från det man smittas till det man dör eller blir en IVA-patient.

Björn Eriksson, Hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholm, berättade i de lokala nyheterna att man bygger ut sjukhusplatserna så mycket man kan och kommer att fortsätta med det så fort det går framöver.
Då gjorde jag det omöjliga möjligt, för tog för givet att det var antal smittade. Är inte det kurvan som är relevant?
Citera
2020-04-08, 22:28
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
När man läser hur smittan i stockholms åldringsvård gick till, finns det inte en chans att åldringarna har något skydd alls framöver, kolla in: (FB) Ättestupa anno 2020?

Varför dör så många på ålderdomshem när det fortfarande finns lediga platser på sjukhusen?
Är de äldre inte värda att få vård utan istället lämnas ensamma att dö?
Citera
2020-04-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Såg att jag var lite vass, det var inte meningen.

Vet inte hur din kurva ser ut men misstänker en vanlig exponentialfunktion. En sådan funktion växer exponentiellt till oändligheten.
Både du och jag förstår att det kommer plana ut någonstans varför en sådan kurva av naturliga orsaker inte är optimal.

Jag tror antalet döda kommer fortsätta växa exponentiellt ett bra tag till. Din kurva håller nog ett tag till.
Det smärtar bara en statistiker att se alla dessa hobbymatematikers uträkningar.

Jag är inte epidemolog men däremot statistiker.
FHM vet åt vilket håll det barkar (och har vetat sedan start).
Det krävs inget tränat öga för att se det.
Varför man går på denna linje vet jag inte. För en som gillar siffror ser det verkligen inget vidare ut.

Jag hoppas verkligen man har bra skäl och har gjort epidemologiska beräkningar som jag inte förstår mig på.

PS. Tegnells påstående att Stockholms antal smittade ser ut att mattas av störde mig något enormt. Dels är det inte statistiskt signifikant då vi enbart testar de som söker akut vård. Dessutom går det inte att se trender utifrån ett enskilt testtillfälle. Som grädde på moset har vi aldrig haft så många bekräftat smittade som senaste dygnet.
Hur kommenterar den självutnämnda experten den data som börjar bli tillgänglig från exempelvis Italien och Sverige? Trender?

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/dodssiffrorna-bekraftar-monstret-vi-sett-hela-tiden/
Citera
2020-04-08, 22:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
"Idag" rapporterades 6 döda. Men det är bara fram till 11.30, så den siffran kommer förstås att öka rejält. Även de som dött under natten eller morgonen var nog inte helt och hållet inrapporterade.

För föregående dag (7 april) rapporteras 36 döda. Också den siffran kommer med all säkerhet att justeras uppåt.

Det finns ingen dag då det rapporterats att hundra personer dött. Högsta siffran hittills är den 2 april, 59 stycken.

Nedan återfinns siffrorna från den 1 april till och med idag. Skriver dessa för att kunna jämföra med morgondagens rapportering.

1 apr 42 st
2 apr 59 st
3 apr 54 st
4 apr 48 st
5 apr 58 st
6 apr 55 st
7 apr 36 st
8 apr 6 st

Om jag har förstått det rätt så beror det på att
FHM räknar antalet döda mellan 1400 dag 1 och 1400 dag 2
Worldometer räknar antalet döda mellan midnatt GMT +0 dag 1 och midnatt GMT +0 dag 2.
Det verkar som det flesta/många datasidor verkar ha egendefinierad dygnscykler, vilket kan göra det en smula förvirrande på kort sikt.
På (medel)lång sikt spelar det ingen (nåja) som helst roll vad det gäller statistisk bearbetning hur deras dygnscykel ser ut.
Citera
2020-04-08, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det vet du inte förrän du har slutresultatet om ett par år.

Ok. Så om i slutet av april dör det 500 pers per dag. Med kaos i landet. Och Tegnell som fortfarande säger att det är "stabilt" och vi verkar ha nått peaken eller nåt. Och alla andra som drar till kungsträdgården och samlas i grupper av 49 pers samt alla barn fortsätter gå till skolan. Samtidigt som frisörer, klädaffärer och övriga butiker är öppna. Så tror du att anhöriga till de 500 som dör varje dag, som är ledsna och förbannade på att staten fortfarande kör på som vanligt tänker:

"Men va fan, den där förbannade Tegnell, varför har han inte stängt ner allt? Nåväl, han kanske har rätt iofs. Nu gör vi som så att vi väntar i 2 år. Skulle dock statistiken vara mot honom går vi å hämtar honom och avrättar honom".

Kanske det finns en del som tänker i dessa banor. Den som lever får se helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är oerhört cyniskt att resonera så. Vi offrar ett okänt antal människor idag för att vi vill bevisa att vår "strategi" är smartast om 2 år. I en humanitär stormakt, som Sveriges ledare själv kallar landet, så kan man inte göra så. Detta är ingen tävling och man måste alltid försöka rädda så många liv som möjligt oavsett vad det kostar.

Det är ingen tävling, det är rätt. Så varför framstår det som en tävling på detta forum när ingen vet vad som händer sedan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är oerhört cyniskt att resonera så. Vi offrar ett okänt antal människor idag för att vi vill bevisa att vår "strategi" är smartast om 2 år. I en humanitär stormakt, som Sveriges ledare själv kallar landet, så kan man inte göra så. Detta är ingen tävling och man måste alltid försöka rädda så många liv som möjligt oavsett vad det kostar.
Ganska komiskt att när flyktingar kommer hit så måste dom ha permanenta uppehållstillstånd och stanna här eftersom dom riskerar dö. Då kan dom offra den svenska välfärden och ekonomin. Men när svenskar dör som flugor pgs corona så är ekonomin extremt viktig
Citera
2020-04-08, 22:32
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10
Varför dör så många på ålderdomshem när det fortfarande finns lediga platser på sjukhusen?
Dom klarar inte respiratorn, du måste ha god fysik och uthållighet för att klara c:a 2 veckor i den, speciellt om lungorna gått ner under 90%...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Någon som förstår tegnellska?

Denna dök nyss upp i expressens livefeed:

I och med att regionerna har förändrat provtagningen på många håll och inte provtar alla med symtom, vilket kan påverka antalet bekräftade fall, redovisas antalet bekräftat smittade i Sverige inte löpande.

Man har ju aldrig testat alla med symtom (jag fick inte ta ett test trots alla symtom). Är det en gammal utsaga eller kom den idag?

Har en master i statistik,

Detta är helt enkelt irrelevant med andra ord. De redovisas inte då det ändå inte visar något.

Något som DÄREMOT är intressant gällande detta är att tegnell senast idag vid sin presskonferens använde dessa siffror och menade att Stockholms smitta ser ut att plana ut.

Detta trots att det inte är statistiskt signifikant att titta på en enskild dag för att avgöra en trend. Dessutom testar vi inte ordentligt. Som grädde på moset har Stockholm aldrig haft en dag med så många antal bekräftat smittade som senaste dygnet.
I en statistikers ögon var det uttalande fullkomligt jävla bisarrt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10

Tydligen är det inte många äldre äldre som klarar att läggas i respirator, det ska vara extremt påfrestande. Så kanske man därför inte slentrianmässigt lägger dom i respirator.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Trams, de här busarna skulle man kunna bura in (och utvisa) på nolltid om man hade stake.

Det du kallar för no-go-zoner är inte bara slrattretande för en polis från säg Mexiko, USA, Sydafrika, Brasilien, utan även för t.ex. fransk eller spansk polis.

De skulle garva på sig av våra fjantar till bus. Och områdena (Rosengård, Alby, Rinkeby etc) motsvarar fina medelklass-förorter i exempelvis Paris.

Du har inte sett förfall och svåra våldsdrabbade områden på riktigt. Det här jag och därför blir det här snacket komiskt för mig och andra med koll utanför den här lekparken.

Rinkeby etc motsvarar fina medelklass-förorter i exempelvis Paris? Det där vill jag be dig utveckla med vad du menar är fina medelklass-förorter i exempelvis Paris. Exempel på dessa i exempelvis Paris som motsvarar Rinkeby etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in