2020-04-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Hur går det med det där tillfälliga "sjukhuset' på mässan så? Används det inte? Hörde för någon dag sen att dom skulle börja lägga in iv-patienter där. Är det redan fullt?
De är. 220 med mässan. De har ökat med 20 iva platser i sthlm idag. Imorgon är de fullt och vrf tror du de sätter polis redan idag?
Citera
2020-04-08, 20:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Kommer det komma ett Uppdrag granskning eller Kalla Fakta om dödsfallen i corona pandemin 2020,tro?

Det blir nog rätt mycket mer än så. Om vårt statsskick och SVT finns kvar, det hänger på att det inte blir total kollaps i hela samhället under Q2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du kanske läste lite snabbt, det kam hända den bäste. Jag skrev ju inte något om att "bortse från det ekonomiska perspektivet". Det ekonomiska perspektivet av Corona är mycket förödande. Det är dock ungefär lika illa i Sverige som övriga länder i Europa, Asien och USA, med samma förväntade nedgång i BNP ungefär. Orsaken är att hela världen är sammanflätad ekonomiskt, och Sverige är faktiskt ovanligt beroende av handel med andra länder. Så vi har ingen egentlig fördel av att inte göra tvingande insatser mot Corona.

Korkskalle? Nej, det tror jag inte ens om dig.
”Ekonomin har ingen betydelse” är i min bok att likställa med att bortse från ekonomin. Jag köper att man är beredd att göra stora uppoffringar på det ekonomiska planet och på andra plan för att skydda riskgrupperna äldre och sjuka (ofta i kombination), men sitter man på dina höga hästar med grovt felkalkylerade Excel-filer, tror att FHM är en totalitär enskild firma och utöver det uttalat struntar i de ekonomiska perspektiven så börjar det så vitt jag kan känna lukta troll.

Du har dessutom inte haft integritet, stake eller argument nog på att svara på mitt inlägg från 6/4 23:18. Men jag antar att du hoppar det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Kanske inte så smart ringa honom en timme innan han ska ha presskonferens? Vad vet jag iofs.

Tänkte samma sak när jag såg inslaget, dock framstår det som totalt idiotiskt att bete sig på det sättet. Man slänger inte på luren när någon vill hjälpa till.
Ok om Janne Josefsson ringer och försöker lirka fram obehagligheter, men om en annan forskare vill diskutera, så är det väl bara att bjuda in till ett möte.
Citera
2020-04-08, 20:57
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Var ser du att ens antalet smittade går ner i Stockholm? Det ökar ju mer och mer?

https://c19.se/Sweden/Stockholm
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-08/687-doda-i-covid-19-i-sverige

Men Stockholm verkar ha nått ett platåläge där smittan varken ökar eller minskar.
Citera
Medlem
Citat:
Var ser du att ens antalet smittade går ner i Stockholm? Det ökar ju mer och mer?

https://c19.se/Sweden/Stockholm
8 april
Dagens rapport visar att 298 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 577 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 419 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

7 aprilDagens rapport visar att 136 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 279 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 381 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 13 000 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

Antal konstaterat smittade
Dagens rapport visar att 136 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 279 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 381 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 78 ytterligare dödsfall. Cirka 13 000 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

191 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 755 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Alla personer som har konstaterats smittade av covid-19 har vårdats eller vårdas isolerat för att minska risken för vidare smittspridning.
Ökning med över 100 idag.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Är det bara jag som spenderar iprincip all vaken tid och tänker på corona? Jag söker på nätet, jag läser alla nyheter jag kan komma över och följer worldometer flitigt. Jag börjar fan bli sjuk i huvudet av allt... Jag vill bara att allt ska bli "som vanligt" igen så jag slipper oroa mig över att nära och kära ska gå bort.

Hur jävla länge ska det här fortsätta? Jag orkar inte mer på riktigt.
Citera
2020-04-08, 20:58
Avslutad
Citat:
Det är inte så det funkar med överdödlighet. Det dör normalt ca 90000 personer i Sverige, varierar mellan ca 88000-92000 beroende på influensa, värmeböljor eller annat. Det är faktiskt ganska konstant från år till år hur många som dör av olika saker, eftersom 90000 är ganska hög siffra vilket ger jämn statistik.

Sen kommer någonting helt nytt som ingen har immunitet mot. Om det dör 130K i Sverige 2020, så har 40K dött av Corona, varken mer eller mindre (eller för att vara exakt, 38000-42000 kan man veta har dött av Corona).

Om du säger att 130 000 dör i år istället för de vanliga 90 000 så är ju det en överdödlighet på 40 000 jämfört med normalåret. Och då stannar ju såklart inte det totala antalet döda i corona på 40 000 då de som är svagast av naturliga orsaker har extra svårt att överleva corona.
Citera
2020-04-08, 20:58
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tänkte samma sak när jag såg inslaget, dock framstår det som totalt idiotiskt att bete sig på det sättet. Man slänger inte på luren när någon vill hjälpa till.
Ok om Janne Josefsson ringer och försöker lirka fram obehagligheter, men om en annan forskare vill diskutera, så är det väl bara att bjuda in till ett möte.

Jo. Nu har vi bara fått höra ena sidan. Man ska vara försiktig då. Vi vet inte om hon ringde 1 gång den dagen, eller var det fjortonde samtalet? Till exempel.
Citera
2020-04-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-08/687-doda-i-covid-19-i-sverige

Men Stockholm verkar ha nått ett platåläge där smittan varken ökar eller minskar.
Dagens rapport visar att 136 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 279 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 381 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 13 000 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

Dagens rapport visar att 136 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 279 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 381 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 78 ytterligare dödsfall. Cirka 13 000 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

191 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 755 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Alla personer som har konstaterats smittade av covid-19 har vårdats eller vårdas isolerat för att minska risken för vidare smittspridning.
7 april

8 april
blicerad: 2020-04-08
Dagens rapport visar att 298 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 577 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 419 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

Dagens rapport visar att 298 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 577 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 419 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 38 ytterligare dödsfall. Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

198 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 758 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Sluta sprid fake News. Ökning med över 150.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Tegnell har i inget att göra med att idioter o våldsverkare från förorten bråkar på intensiven för att de inte får besöka sina sina anhöriga. Det har ju inget att göra med att antal smittade går ner i Stockholm nu.

Hur tänkte du?

Förorten har drabbats extra hårt i denna katastrof.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Är det bara jag som spenderar iprincip all vaken tid och tänker på corona? Jag söker på nätet, jag läser alla nyheter jag kan komma över och följer worldometer flitigt. Jag börjar fan bli sjuk i huvudet av allt... Jag vill bara att allt ska bli "som vanligt" igen så jag slipper oroa mig över att nära och kära ska gå bort.

Hur jävla länge ska det här fortsätta? Jag orkar inte mer på riktigt.

Vi är fler.
Finns massor med intressanta filmer i ämnet att förkovra sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in