2020-04-08, 19:57
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Denna eller nästa. I Stockholm.

Men du kanske förstod att det gäller smitta? Om du gjorde det så vet du ju att det finns en eftersläpning innan resultaten av smitta syns i vårdbehov, och sedan ytterligare dito vad gäller intensivvård och så vidare.

Antalet döda som varit smittade med viruset är ju svårtydligare data (totalen reflekterar ju mest huruvida smittan nått många riktigt gamla och/eller sjuka).

Alltid denna 'eftersläpning' är det sista halmstrået?🤣
Citera
2020-04-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Idag på presskonferensen fick Tegnell en fråga om vårdpersonal som testar positivt trots att de är symptomfria.
-Ska de jobba då, eftersom de är symptomfria?
-Nej, sa Tegnell, de ska inte jobba om de testat positivt.
-Ska de vara hemma då...?
-De gör som all vårdpersonal då, man stannar hemma när man har symptom och går tillbaka efter två symptomfria dagar!

Men om de var symptomfria från början??
Han förtydligade att de då stannar hemma i en vecka. Man får förmoda att de sedan får testas igen.
Citera
2020-04-08, 19:59
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Japp, nu och ett par veckor till. Läste i veckan att Corona troligen kommer att ta sig in i top 100 vanligaste dödsorsaker i Sverige 2020.

Jag skulle nog tippa top 20 iallafall, men kanske är det för pessimistisk, trots allt har vi när (för det gör vi såklart) vi når 900 döda, bara en (1) procent döda i Corona av alla 90 000 som dör i Sverige årligen av olika orsaker!!! Detta är fakta som man inte kan snacka bort.

900 av 90 000 är 1 procent. Ingen foliehatt i världen kan ändra på det. Men de kommer att försöka

Och när man ser det så är ju viruset en prutt i rymden, och man kan fundera om det vart värt att dra ner rullgardinen för hela världens ekonomi pga detta

Då måste du vara blind.
Citera
2020-04-08, 19:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
För mig låter uttryck som "spola ur systemet" som ett exempel på samma förakt för människovärde som totalitära ideologier, inklusive men inte begränsat till nazism använt som ursäkt för förföljelse och massmord.
Ditt resonemang låter ekofascistiskt, att människan egentligen inte har rätt att leva mer än vad andra organismer tillåẗer och till skillnad från andra organismer inte ska få försvara sin existens.

Så vem är "nazisten" här?

Nja, det är ju inte jag som kokat ihop den här skiten i något labb, så jag kan knappast vara ekofascist.
Jag förespråkar heller inte spridningen, med alla konsekvenser det medför.
Dock godkänner jag förekomsten. Tror alltså det är en nyttig läxa om att människan faktiskt inte har mer rätt att leva än något annat.
Att försöka utplåna virus/sjukdomar i förväg blir som att försöka tämja ett vilt rovdjur. Så fort man blivit bekväm, och om attacken kommer, så kommer den med ett överraskat förödande och med oväntad konsekvens, mot att om man istället hade låtit djuret vara just vilt och i ens medvetande aggressivt/våldsamt. Det är enklare att harmonisera med.
Citera
2020-04-08, 20:00
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ja mask för skydda patienter tycker jag all sjukvårdspersonal borde få ha
Och vad fan kan man göra som anhörig?
Asymtomatisk smitta sker, bevisat
Skyddsmask skyddar smittad att smitta vidare (iallafall till viss del) bevisat.
Hemtjänstpersonal kommer o röjer utan mask.
Citera
2020-04-08, 20:00
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Jag hoppas verkligen att AT har rätt men jag tror inte det. Kurvorna på C19.se visar exponentiell tillväxt.

Var/är rädd för det. Det är min tanke med, att detta är inte under kontroll. Men jag hoppas Tegnell har koll på läget!
Citera
2020-04-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Idag på presskonferensen fick Tegnell en fråga om vårdpersonal som testar positivt trots att de är symptomfria.
-Ska de jobba då, eftersom de är symptomfria?
-Nej, sa Tegnell, de ska inte jobba om de testat positivt.
-Ska de vara hemma då...?
-De gör som all vårdpersonal då, man stannar hemma när man har symptom och går tillbaka efter två symptomfria dagar!

Men om de var symptomfria från början??

Och det fantastiska, reportern ställde INTE den magiska frågan, "Men om de var symptomfria från början??"

Svensken är nog ganska korkad!
Citera
2020-04-08, 20:02
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Den assisterende helsedirektøren Espen Nakstad tror brems-strategien som har blitt brukt i Sverige er feil, men vil ikke anslå hva som er mest riktig på sikt.

Han sa også dette:

Han forklarte i en e-post til VG at jo flere som har aktiv coronavirus-smitte i samfunnet samtidig, desto større er ringvirkningene: Flere må isoleres og i karantene, testes og smittespores. Det blir en økt belastning for helsevesenet når flere må på sykehus, og for store pasientgrupper som dermed får utsatt planlagte behandlinger, samt økt forbrukt av smittevernutstyr.

Han sa at det vil være betydelig større risiko for nye, ukontrollerte store utbrudd av smitte når mange i samfunnet er syke samtidig.
https://www.vg.no/nyheter/i/dO1rxz/espen-nakstad-tror-svensk-brems-strategi-er-feil
Han säger mycket. Men vet egentligen inte mer än någon annan.
Framtiden får utvisa.
Citera
Medlem
V4s avatar
Lite perspektiv.

Hiv/Aids: Totalt ca 2400 döda i Sverige sedan 1987.

Covid-19: Totalt ca 700 döda på mindre än en månad.
(Endast bekräftat smittade)
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Helt OK om de drar igång allsvenskan i bågskytte, men fotboll? Hur har de tänkt tillämpa social distancing i fotboll?

Blir bara konstigare och konstigare för varje dag som går i det här landet. Jag hoppas fan det går åt helvete med det här, sen kan Tegnell och Sossarna stå där och bortförklara sig
Citera
2020-04-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
OK, nu pratat med min chef & chefens chefer inom livsmedel, kan ej längre göra något, gjort allt jag kan

Deras syn på det hela:
  • Plexiglas gör ingen skillnad mot Coronaviruset, kostar pengar...
  • Handsprit gör ingen skillnad mot Coronaviruset, kostar pengar...
  • Hålla avstånd från människor gör ingen skillnad mot Coronaviruset, dock gratis!
  • Munskydd gör ingen skillnad mot Coronaviruset, kostar pengar...

Vad jag förstått:
  • Att införa åtgärder kostar pengar
  • Spela om tid & pengar som i poker är en bättre lösning

Jag ger helt upp i min lilla privata kamp på Coronaviruset, nu tvingar jag ej längre tillbaka om jag nyser eller hostar, sker det så sker det.
Bryr mig verkligen inte ett skit längre, lycka till allihop, försökt att minska spridningen men om ingen vill hjälpa till för att motverka detta så skiter jag också fullständigt i det.

Jag kör på Tegnells taktik nu: Vem fan bryr sig, kör så det ryker vi får se vad som händer! LULZ
Vill du göra verklig nytta?
Outa, visselblås.
Citera
2020-04-08, 20:04
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
698 döda i Sverige och av dessa kommer 419 från Stockholms län. Stockholm drar i från nu. Regionen låg på ca 50 procent av dödsfallen tidigare, men nu är det 60 procent.

Rubriken innan var "nära 600 döda" innan de ändrade den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in