2020-04-08, 18:21
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är bara en tidsfråga. Det kommer inträffa. Samtidigt kan vi glädja oss att det kommer pika nedåt efter ett par veckor som det har gjort i Italien.
Hur många dör det per dygn i vanliga fall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag vet att du varit en kritiker hela tiden och jag respekterar det, dessutom verkar du vara kunnig. Men om det visar sig att Sverige kommer ur detta utan särskilt många fler dödsfall per capita än andra europeiska länder utan att ha behövt stänga ned samhället. Kommer du då kunna erkänna att du hade fel och att Tengnell är ett geni?

Personligen har jag hela tiden tyckt att Sveriges taktik låter vettig förutsatt att dom lyckas hålla smittspridningen på den nivån dom vill. Men om det går åt helvete så kommer jag kunna erkänna att Tengnell är dum i huvudet och så även jag.

Det finns nedstängningar, se bara på Stockholms innerstan, Åre, gymnasieskolor eller avrådan om att resa och jobba hemifrån. Folkimmunitet är inte en dum idé per se. Men vi behöver en timeline på utvecklingen. Vi vet på ungefär sjukvårdens begränsningar. Vi vet inte hur många som är immuna än och det spelar stor roll om det är 10.000, 100.000 eller 1.000.000 som har haft smittan.

Sen behöver man se till att FHM lär sig tyda sina siffror. Med dessa feta eftersläpningar (för ja, de är kvar oavsett vad AT säger) så måste man vänta 3-5 dagar innan man kan lita på resultaten någorlunda. I måndags, har FHM rapporterar 169 dödsfall för förra veckan och 171 är för förra veckan:
FHMs Siffror i måndags:
v13: 171
v14: 169

Stabilt, right? FEL. Sen i måndags har FHM fyllt i bakåt med 166 dödsfall för förra veckan, och 10 för för förra veckan.
FHMs Siffror idag:
v13: 181
v14: 335

Vi är inte långt ifrån en dubbling alltså från ena veckan till det andra. Men don't worry, på tisdag kommer vi få höra hur det ser stabilt ut, med påskens fina eftersläpningar.#nuplattardetav
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Så här med facit i hand, kan det bli så att Italien kommer undan lindrigt med Coronan trots allt? UK och Frankrike redoviserar siffror nu som är skrämmande. Sverige är på väg mot samma öde såklart även om vi inte riktigt är där ännu, men det kommer snart.

Jag är trött på den svenska självgodheten, vi vet tydligen att vi gör rätt och alla andra har fel strategi. Hoppas fan 1000-tals av oss svenskar dör och att vi får flest dödsfall per capita.

För övrigt tycker jag att Henrik Jönssons inlägg i debatten var lysande bra sammanfattat.
https://youtu.be/DodIgMvbFck
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Vad fan snackar du om? Han fick en fråga som han svarade på...

Är du full eller? Ja en fråga som kan kunde svarat på säg. Jag bryr mig inte hur Sverige hanterar detta. Jag bryr mig 100% enbart hur vi i USA hanterar det. Men icke han var tvungen att spotta på Sverige åter igen. Att Sverige gör saker dåligt. Trump gör saker bra.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
De som dör av corona, det måste väl ändå vara personer med väldigt märkbara symptom? Jag tänker väldigt hög feber, mycket hosta etc. Man kan väl inte vara utan symptom och sedan bara plötsligt dö av andnöd?

Någon som har koll på hur det hela går till?
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du har rett i det du skrev. Har du eller andre noen forslag til hvordan man kan lage masker og hvilke materialer som egner seg til dette?
Vad som helst som täcker munnen såsom en bandana , halsduk. Men jag såg denna video på hur man kan göra en mask som även skyddar användaren lite bättre än en halsduk.
Länk https://youtu.be/W6d3twpHwis
//Skalman
Citera
2020-04-08, 18:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Och du, den RIKTIGA forskaren, tror att det han gör är att surfa in på c19.se kastar ett öga och drar sina slutsatser? Eller tror du han och hans team ev har underliggande material per kommun och sjukhus de tittar på, dvs fler än en datapunkt?

Han har säkert tillgång till korrekta fakta, men han ljuger för oss slår blå dunster i ögonen på folkhemsidioter. Lätt som en plätt med dom som vill låta lura sig.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Hur illa var det innan egentligen då? Dom har ju hela tiden påtalat att han endast haft syrmask? Det måste han väl kunnat sitta upp med och även tala med innan?
Nope. Det måste man inte alls kunna.

Men rimligen får vi inte reda på exakt hur illa det varit. Ännu så länge har premiärministern överlevt. Vad mera vill du veta?
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
542 döda i Italien. Glädjande att det fortsätter nedåt.

Jättebra! Tydlig trend, vården verkar ha klarat sig även om antalen som vårdades var höga.
Citera
2020-04-08, 18:23
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Här har du exempel på vetenskapliga bevis.

Hydroxychloroquine, a less toxic derivative of chloroquine, is effective in inhibiting SARS-CoV-2 infection in vitro
https://www.nature.com/articles/s41421-020-0156-0

Efficacy of hydroxychloroquine in patients with COVID-19: results of a randomized clinical trial
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.22.20040758v2

Som det verkar är hydroxyklorokin mest effektiv i kombination med zink och arithromycin, och då när det ges i ett tidigt skede. På Sahlgrenska gav de som jag förstår enbart hydroxyklorokin och då väl sent i sjukdomsförloppet.

Vittnesmålen från patienter för vilka det fungerat är också intressanta, inte minst då effekten ofta är dramatisk.

Jag som äter kosttillskott för zink. Kan det vara fördelaktig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja, men i Italien blev en 100-åring utskriven efter en vårdprocess för Covid-19. Allt är inte mörker.

Absolut, det finns säkerligen små ljusglimtar i många krig och kriser som skett. Såsom att människor skriver lappar i trapphuset nu och frågar om de kan hjälpa till att handla mat åt grannar. Det såg jag häromdagen (i "ego-sthlm" t.o.m. )

Dock är det nog lättare att fokusera på ljusglimtar när man väl är ute ur den brinnande byggnaden, så att säga. Nu är vi mitt i det och så, inge kul... rökridåerna är tjocka och sista resterna av folkhemmet brann just ner till grunden.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KylNX
Jag är trött på den svenska självgodheten, vi vet tydligen att vi gör rätt och alla andra har fel strategi. Hoppas fan 1000-tals av oss svenskar dör och att vi får flest dödsfall per capita.

För övrigt tycker jag att Henrik Jönssons inlägg i debatten var lysande bra sammanfattat.
https://youtu.be/DodIgMvbFck

Vad menar du? Jag har inte någonstans påstått att Sverige gör rätt, eller du kanske menar folk i allmänhet? Jag tycker Sverige hanterar situationen helt bedrövligt förövrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in