2020-04-08, 17:32
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Hans inlägg handlade väl om New York? Nämnde han ens Europa? Eller varför tar du åt dig? Hans inlägg var rent informativt.
Det var en som först talade om vilka problem USA hade.
Jag svarade då att det var katastrof i Europa.
Då svarade någon tomte på mitt inlägg att ett tusental dött i New York.
Så konversationen handlade ursprungligen om USA.
Varför frågar du egentligen? Eller varför tar du åt dig?
Citera
2020-04-08, 17:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Dagens rapport visar att 298 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 577 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 419 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/8-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Vi räknar på ett snällt sätt eftersom vi inte helt bestämt vet om de avlidna räknas in i "personer [som] har konstaterats ha sjukdomen"
3 577+419=3996
419/3996=0,10,48 (avrundat)

Av de stockholmare som har konstaterats vara smittade av coronavirus så har 10,48% avlidit.
De avlidna är naturligtvis en del av de konstaterade. Det står ju uttryckligen "419 personer med bekräftad covid-19 har avlidit)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det går inte ihop. Men det förstår inte Södermalmssvensken, så det är ju skitbra propaganda.

Nu kanske jag inte håller med om att svensk sjukvård längre kan ses som bäst i världen. Men. Så länge Sverige med sina relativt milda restriktioner inte har bland dom absolut värsta dödssiffrorna i världen så måste vi göra något rätt. Läget kan ju dock se annorlunda ut om bara en vecka och det är jag väldigt ödmjuk inför. Men just nu känns det fel att klaga på svensk taktik och svensk sjukvård.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Seriöst vad är det för fel på vår statsminister?

USA:s president, Donald Trump, hävdade att Sverige kallar sin strategi mot corona för ”flocken” och att landet ”lider svårt” av linjen av att hålla stora delar av samhället öppet.
– Det är också många som ser på oss med intresse för att vi valt att inte göra det, säger statsminister Stefan Löfven (S) till Expressen.

Ser på oss med intresse

guinea pigs? Svenska folket...

Men som redan sagts USA har ännu fler döda per capita. Skit i Trump som kommer in och klagar på Sverige som vanligt. Vi får se vilken taktik som funkat bäst. Vid total lockdown kommer vi få mer dödsfall som man redan sett i Storbritannien pga ökat våld, personer som tar livet av sig. Sämre ekonomi. Det kan leda till fler dödsfall i längden.

Jag tycker Sverige borde gjort saker annorlunda. Men vi kan inte döma ut taktiken helt och hållet. Vi får se när stormen skingras helt enkelt.
Citera
2020-04-08, 17:34
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodaestereo
Dags för Lockdown nu kanske ??? Vi har ju norska modellen så tydligt framför oss. Hur många fler måste förlora livet så att de rätta beslut som gäller JUST NU ska ske ?

Dags att förbjuda bilar nu kanske??? Hur många fler måste förlora livet?

Dags att förbjuda alkohol nu kanske??? Hur många fler måste förlora livet?

Dags att förbjuda allt som bevisats orsaka cancer nu kanske??? Hur många fler måste förlora livet?

Dags att förbjuda sex nu kanske??? Hur många fler måste förlora livet av aids?

And on and on and on.....

Om du inte vill bli sjuk och dö så kan ju du göra en egen lockdown istället så kommer du inte att smittas.

Alla som tjatar om lockdown och som är så rädda för denna pandemi, kan inte ni bara isolera er själva då och era gamla, om dom vill, så slipper ni smittas.

Vad är problemet?
Citera
2020-04-08, 17:34
Medlem
AT, han är för go...., "sjukvården fungerar, det var ett av målen", javisst men dödstalen stiger o stiger
- en annan AT brasklapp "följer alla våra uppmaningar så ser detta ut att plana ut", javisst skulle det inte plana ut är det den dumma massans fel såklart!

Han är duktig att gardera alla utfall måste jag säga
Citera
2020-04-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men som redan sagts USA har ännu fler döda per capita. Skit in Trump som kommer in och klagar på Sverige som vanligt. Vi får se vilken taktik som funkat bäst. Vid total lockdown kommer vi få mer dödsfall som man redan sett i Storbritannien pga ökat våld, personer som tar livet av sig.

Jag tycker Sverige borde gjort saker annorlunda. Men vi kan inte döma ut taktiken helt och hållet. Vi får se när stormen skingras helt enkelt.
Nej USA har 38 och vi 68..sluta sprid fake News om våran usla regering.
Citera
2020-04-08, 17:35
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Politikern i radion verkar säga på Studio ett att somalier inte förstår allvaret i Coronakrisen. (Låter rasistiskt)
Somaliern i studion kontrar med att även Somalier har fungerande hjärnor och faktiskt inte är dumma i huvudet.
Den moderata politikern pratar barnspråk långsamt i enstaviga satser till Somaliern för att understryka hur trögfattad grupp det är
Gå ut på Lidl och se vem som bär munskydd, somaliern eller svensken?

Den värste var ju ändå den tredje figuren, eller är det han du menar? Inte Benjamin DOusa alltså, utan han som var med på telefon. Vansinnigt nedlåtande "vi vill bara väl"-snubbe. Hade jag varit somalier hade jag exploderat.
Samtidigt som jag tycker hon var onödigt konfrontativ också. Ingen vidare del i programmet...
Citera
2020-04-08, 17:36
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Anders Tegnell

- Det här är smittan har kommit in på äldreboenden har ingenting att göra med att vi haft den strategi sverige haft (inte isolering, karantän, utan mer frivillig basis). Vi har satsat på olika saker, tex britterna och vi är ute efter samma effekter. Det viktiga är inte om vi har förbud eller inte, utan det viktigaste är att smittan dras ner, när vi jämför med vad britterna (UK) gjort och vi så har vi haft ungefär samma utveckling, (fått in smittan på äldreboende.

Han fick kritik från en som heter Torbjörn (?) Elg virolog från Umeå.

https://sverigesradio.se/p1
Det saknas som vanligt sunt förnuft i Tegnells uttalanden.

Ju mer smitta i samhället i stort, desto mer virus sipprar in på äldreboenden genom personalen. Ju mindre smittspridning i samhället desto bättre klarar sig äldreboendena. Sunt förnuft.
Citera
2020-04-08, 17:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Om inte WHO gått ut och börjat yla om nedstängning så hade ekonomin nästan tuffat på som vanligt medan folk blev sjuka och kanske många dog, men om regeringarna sagt till media att strunta i att rapportera om sådant och koncentrera er på bra saker så att ekonomin fungerar så hade det inte blivit så stort.

Lockdown är, givetvis, onödigt i de flesta fall. Men hade vi struntat i pandemin så hade sjukvården rasat ihop vid det laget. Detta skulle inneburit, inte bara dödsfall i covid-19 utan också behandlingsbara sjukdomar och tillstånd skulle kunnat bli dödliga, eller gett svårt men.

Det svenska näringslivet borde vara jävligt tacksam för att det just är svenskt.

Eller hade man hellre velat verka i ett land med total lockdown?
Citera
2020-04-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men som redan sagts USA har ännu fler döda per capita.
Nej Sverige är värre.

Döda befolkning
  • Sverige 69
  • USA 39
Citera
2020-04-08, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
AT, han är för go...., "sjukvården fungerar, det var ett av målen", javisst men dödstalen stiger o stiger
- en annan AT brasklapp "följer alla våra uppmaningar så ser detta ut att plana ut", javisst skulle det inte plana ut är det den dumma massans fel såklart!

Han är duktig att gardera alla utfall måste jag säga

Dödstalen stiger eller har varit stigande i typ alla länder? Konstigt att det sker i Sverige? Vad gäller dom flesta länder som tidigt gick i lock down så har dom bara skjutit smittspridningen framför sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in