2020-04-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Jag använde mig av procent.

500 (corona-döda. Fler nu) av 90 000 (Så många som dör varje år i Sverige) blir dryg halv procent.

Hängde du med?

Covid-19 är en av den vanligaste dödsorsaken i Stockholm nu.
Citera
2020-04-08, 17:12
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Umgås utan att vara nära varandra i så fall. Picknick utomhus med 2m avstånd går bra.

Men hur fasen fungerar det i praktiken med alla barn osv. Folk som behöver låna toa m.m.?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Går man in på Gretas twitter kan man läsa
- "they [health workers] dont have the protection they need",
- "they [health workers] dont have the resources they need",
- "doctors, nurses and paramedics are falling sick and even dying"
- "If health workers are not protected, neither are we"
- "protect health workers, protect everyone"
(i en film från Amnesty)

Det skulle väl vara bra saker att säga dagligen på presskonferensen tillsammans med "HOW DARE YOU?"

Hon är rejält kritisk mot Tegnell-linjen. Jag har inte brytt mig så mycket om varken Greta-älskarna eller hennes kritiker. Men hon är ingen Tegnell-älskare. Hon vill snarare påverkar oss unga att tänka på gamla och andra. Vilket såklart väldigt få unga gör.
Citera
Medlem
Avplaning i Sveriges epicentrum samtidigt som det inte sker någon större ökning någon annanstans i Sverige. Finns anledning att vara optimistisk nu kring den svenska modellen?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det finns väldigt klara bevis för att medicinen fungerar, anekdotiska förvisso men det är ju inte detsamma som att det inte skulle finnas bevis eller de bevis som finns skulle vara otydliga. Att medicinera är det vettigaste som kan göras och det finns självfallet ett stort motstånd mot detta från vaccinlobbyn.

Anekdotiska bevis är inte klara bevis i vetenskaplig mening, därav att jag skrev "inga klara bevis".

Men jag är överens med dig, och därav min kritik mot att vi i Sverige inte gör något förrän man hamnar i akut behov av vård för att kunna andas.
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Men hur fasen fungerar det i praktiken med alla barn osv. Folk som behöver låna toa m.m.?
Med barn är det svårare helt klart.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Är det ring p1?

Nej det är studio ett.

https://sverigesradio.se/p1
Citera
2020-04-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
Det är spännande tider. En annan är lite orolig i alla fall, 53 år, 10 kg för mycket och lite högt blodtryck
Jag tycker det är så jävla tragiskt när anhöriga tar farväl av de sina, när de ska in på IVA. De vet ju inte om de kommer att se varandra igen
men var försiktig. Kan du isolera dig? Känner du dig sjuk så gå och lägg dig och vila direkt. Lycka till och var extra försiktig så kommer det gå bra, hoppas jag och tror jag.
Citera
2020-04-08, 17:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Du verkar tro att FHM är ett ensamrace utan vare sig medarbetare, kontroll eller tillsyn. Utöver personal med adekvata akademiska utbildningar finns dessutom övriga experter på konsultbasis.

Tror du på allvar att Tegnell sitter i ett låst rum med MS Paint utan insyn och sedan tar budgetpromenader till PK med USB-minnet i bröstfickan utan förmögen, konferenser och intern briefing?
Och det här gänget har du förtroende för?
Läs och begrunda:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-04-08, 17:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Trots att det skrivits spaltmeter om det här viruset är det otroligt märkligt och ovetenskapen tycks vara så total.

1) Hur smittsamt är det? Frågan huruvida det är luftburet tycks det finnas många uppfattningar om. Ska det vara så jävla svårt att testa? Det borde väl gå att följa ett virusregn? Ta tester i ett rum där smittad person befunnit sig, ta tester på luften etc etc.

2) Inkubationstiden. Är den 1 dag eller 14 dagar? så mycket kan den inte variera.

3) Hur många i Sverige är smittade? Fattar att man inte kan testa alla, men varför inte ett OSU och gör skattningar efter det. Man lär komma väldigt nära.

4) Finns det samband mellan vissa mediciner och ökad mottaglighet för viruset? Borde också gå att utreda mycket snabbt.

5) Varför drabbas personer så olika? En del vet inte ens om att de bär på smittan och andra dör, efter blivit jättesjuka. Kan ju inte bara bero på slumpen, så vad sjutton beror det på.

6) Blir man immun och i så fall hur länge?

7) Fungerar de antivirala läkemedlen?

8) Pågår ju redan nu försök med vaccin på människor. Vad är resultat av dessa experiment?

Känns som vi står och stampar och kommer ingen vart.
Citera
Bannlyst
Citat:
Hjälp! Hur ska man tänka? Om man har ett arbete som kräver att man är på jobbet så träffar man människor där = smittorisk

Om då annat folk ringer och vill umgås i påsk inom samma ort, ska man neka då eftersom både FHM och kungen säger det eller hur tänker ni?

Neka. Ut i naturen och andas frisk luft och tanka vitamin D är okay. Inget annat.

Jag och några kollegor skall uppåt landet till ett isolerat ställe och tömma en sjö på röding och dricka alkohol.

Helt okay. Vi åker i separata bilar och bor på separata boställen. Problemet blir bastun. Hmmm
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Efter den här krisen kommer alla att fråga sig. VAD GJORDE JAG.
Vår puckomister Stefans ord ( expressen)
Det är som jag har sagt och säger igen. Våra politiker kommer att beskylla sitt egna folk för att ha smittat varandra, dödat varandra och själva sätta sig på tronen och säga. VI GJORDE ALLT VI KUNDE.
Går det bra tar de åt sig själva.
Går det åt helvetet är det folkets fel.
Sverige där många hånar varandra, skäms på dig, var tacksam och håll käften.
Synd om oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in