2020-04-08, 14:31
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, Sverige ligger topp 8-11 i världen just nu, på antal dödsfall per million . Vi ligger högre än tex USA.
SRs utrikeskorrar har gruppmobbat Trump i veckor för han har varit så seg att agera mot Covid19. Nu är det ju deras jobb att tala illa om Trump och Putin och Orban, jag vet inte vem som beordrat det men det är uppenbart att allt dessa tre gör är fel och förkastligt, alltid.
Särskilt Trumphatet är enormt på SR:s utrikesredaktion sedan deras favorit Hillary förlorade valet. Demokraterna i USA är ju svenska Socialdemokraternas systerparti.

Så enligt SR:s analys har USA misslyckats katastrofalt jämfört med Sverige för att Trump i början sneglade på oss och ville föra en smittskyddspolitik lik våran.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag förstår dig. Jag orkade titta en liten stund, några minuter, men när det börjades med prat igen om att hålla avstånd ute och dylikt, så blev jag tvungen att stänga av. Ska sluta titta helt, det är en sån tragisk fars. Kommer nog endast att följa vad som sägs genom nyhetssammanfattningar istället.
Jag håller med. Idag var första gången som jag inte tittade alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Hur många döda skulle det vara vid det här laget enligt "prognosen" som alla ni hysteriska predikade om för några veckor sen?
Jag kan inte svara för någon annan, men i mitt "hysteriska predikande" för 2-3 veckor sedan så var min prognos att vi skulle nå 1000 döda den 6 april. Nu ser det ut att bli den 10:e eller 11:e, så jag missade med 4-5 dagar.

Jämfört med Tegnells prognoser ("kulmen kommer på lördag", "äsch, jag var för optimistisk, kulmen kommer på tisdag eller onsdag", osv) så träffade jag så pass nära att jag själv är förundrad över hur jag kan förutse detta oändligt mycket bättre landets självaste statsepidemiolog,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Har inte predikat, men e nyfiken. Vad tycker du e godtagbart? Att en person varje kvart i snitt avlider av corona?

Godtagbart o godtagbart, skulle väl inte uttrycka mig så men det dör ca 250 personer om dagen i sverige av olika orsaker i vanliga fall. Hittar tyvärr inte "prognosen"just nu men sverige skulle ju kollapsa för 4 veckor sen ungefär och se 10000tals döda om dagen eller något i den stilen vid det här laget, folk borde rannsaka sin egen hysteri lite.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja så har jag också känt sen igår, men oroande med Anders Tegnell ovilja att ta till sin ny information, hans tvärsäkerhet att ingenting som asymptomatiska spridare, eller ansiktsmask är han helt negativ (det stämmer inte, det går inte att mäta, det är ingenting som vi beräknar ska hända att vi har många i vården som smittar fastän de inte har symptom osv osv.) .

En ansvarsfull man skulle ha mer osäkerhet i sina beräkningar gällande ett nytt virus istället för att vara tvärsäker på han uträkningar är rätt. Speciellt som han haft fel så många gånger.

Obehaglig är han.
Jo jag håller med. Eller snarare så tror jag FHM skulle ha vunnit mkt på att ha någon annan som levererade information. Tror inte Tegnells kompetens brister, eller deras information, utan problemet är att han levererar deras information på ett så tvärsäkert sätt när det inte alls är tvärsäkra uppgifter. Lite mer vaga och mindre tvärsäkra uttalanden hade gjort det mer trovärdigt. Det är inget fel att erkänna att man inte vet, speciellt inte i sådana här sammanhang
Citera
Medlem
Presskonferensen:
MSB:Enligt en SIFO vi har låtit göra; 62% uppger att de har minskar sina sociala aktiviteter utanför hemmet.
4 av 10 lever samma sociala liv som alltid.
"Sverige behöver inga lagar eller förbud". Jo tjena.
Citera
2020-04-08, 14:32
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Har MSB levererat nåt alls för de där 75 milj de fick för tre veckor sen? Jsg har inte sett nåt än. Är det ingen som kollar vad de gör?

Finns en informationsruta på Youtube, kanske var den som kostade 75 milj. Och lägga in data på deras hemsida kanske?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Spritar du händer efter varje dörr? Använd hanskar istället det där kan inte vara bra för händerna. Jag spritar händerna i bilen efteråt.

Tack för tipset, jag spritar för att inte få skiten på varorna (om möjligt) och sedan med mig hem.

Kylhandtag (med virus)- tar i Köttfärsen- ned i kundkorg-Påsen- sen med Hem.

Nu är det ju luftburet under vissa förutsättningar även.
Var på en bygghandel för ett tag sedan, där inne hostade och snörvlade personalen.
Tänkte wtf, nu börjar man att känna av något jävelskap själv.

Har undvikit det mesta vad butiker heter. Men jag kan ju se att dessa rekommendationerna inte fungerar på det stora hela.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Och Norge kommer bara skaka av sig detta ur ett ekonomiskt perspektiv. Dom har samhällsekonomisk styrka att karantänsätta landet ganska länge. Sen tror jag ändå att antalet döda p g a Covid-19 på sikt kommer bli väldigt höga, kanske något mindre än Sverige, men innan vaccin är framtaget så kommer det över tid att vara omöjligt att skydda riskgrupperna. Det kommer bara att ta längre tid och skona sjukvården, vilket inte är att förringa.
Så är det. Kan meddela att det i flera östeuropeiska länder där man över lag satt in relativt hårda restriktioner (jämfört med Sverige mycket hårda) blossar debatten nu upp kring det faktum att deras räntekostnader från IMF kommer vara väldigt höga och folk har börjat förstå att de kostnaderna kommer att bli mycket tunga att bära...
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
<klipp>
Han har sagt att kurvan planar ut i 2 veckor. Han säger samma sak oavsett hur många som sägs testas.
Antal som kommer i vård ökar. Döda ökar (även om de släpar efter med 2 veckor från smittotillfället).

- Ja viruset från Kina kommer inte komma hit, det är väldigt liten risk.

Bara att han har fel i sån fundamental fråga borde ju få varje svensk människa att ifrågasätta hans tvärsäkerhet.

Jag hoppas ju att hans beräkningar, och platta kurva stämmer. Men hans svar och bemötande av journalister är verkligen inger verkligen inte trygghet.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Precis. Avlider du inom trettio dagar från konstaterad smitta så hamnar du i Coronakolumnen.
Ett säkert sätt att blåsa upp dödstal.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Är vi uppe i 347 döda om dagen i Stockholm än eller är tråden prognos om 8000 döda stockholmare till 1:a Maj accepterade som åt helvete felaktiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in