2020-04-08, 14:25
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det tror jag inte. Det är släpande information tror jag. Igår var de 17.
Blev fel där och jag menade varför, men du kopplade.

Tycker det börjar bli obehagligt trixande med siffror nu. Vi är ett av världens bäst organiserade folk men vi klarar inte att räkna och registrera döda kroppar när arbetspasset är slut?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Hur många döda skulle det vara vid det här laget enligt "prognosen" som alla ni hysteriska predikade om för några veckor sen?
Skulle du våga sitta i Spanien och säga de här orden?
Eller är det bara här i Sverige du sitter och hånar dina medmänniskor.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur kan han så tvärsäkert säga att dem i Nyköping (som varit smittade många på sjukhuset), att det inte är så på andra sjukhus (asymptomatiska spridare).

Hans tvärsäkerhet inger inte förtroende!

Anders Tegnells mycket märkliga sätt att prata:

1. När han får en konkret fråga, som om hur långt avståndet mellan folk ska vara så säger han "det vet vi inte exakt".

2. Däremot, när han får någon form av kritik så är han alltid totalt tvärsäker, "så är det absolut inte".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
det är ju inte bara att ha mask... du kan tex inte bara ta av dig den, du måste ju vidta föärsiktihetsåtgärder om man ska ta på och ta av den... engångmask ska kasseras eller steriliseras och inte användas på 3 dagar har jag för mig. förespråkar sundströms halvmask med glasögon lättare att ha och göra med.

Jo jag vet det, och halvmasken du nämner förespråker jag likaså.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Ja alltså, vissa här inne var stensäkra på hundratusentals döda. För att komma upp i de siffrorna måste coronan mutera till rabies i Sverige.
Vi har ju inte fått någon stor spridning ute i landet ännu. De stiger ju fortfarande varje dag.
Flera hundratusen är kanske mycket men nog kommer vi att få tusental.
Tegnell påstår sen flera veckor att kurvan planar ut, men egentligen stiger de för varje dag, även i Stockholm.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du kan mycket väl få rätt.
För även om ett generellt utegångsförbud skulle införas idag med omedelbar verkan, så har vi sett i andra länder att effekten i dr dagliga dödstalen inte börjat märkas förrän efter två-tre-fyra veckor.

Till dess får vi vara beredda på en fördubbling flera gånger per vecka.

Ja, tex i Italien gick det 21 dagar från lockdown till högsta antal döda för en enskild dag.
Så i Sverige kommer det bli sämre för varje dag i ca 3 veckor till om man sätter landet i lockdown idag. Eftersom det inte finns på världskartan att detta händer idag, men inte heller imorgon och troligtvis inte heller nästa vecka, så kommer man bara skjuta framåt. Och göra det för varje dag bara värre.
Ledsen att det låter tungt och att man är pessimistisk och alarmist och domedagsprofet.
Men det är inget som man bara hittar på. Siffrorna finns där för alla att läsa. Sen skapa din egen uppfattning.
Citera
2020-04-08, 14:26
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag tror det här kommer gå bra. Bra att Stockholm ligger före övriga landet så man kan fördela patienter. Ärligt talat börjar jag faktiskt tro att vi kan bli det land som kommer klara oss bland de bättre totalt sätt när det här är över.

Ja så har jag också känt sen igår, men oroande med Anders Tegnell ovilja att ta till sin ny information, hans tvärsäkerhet att ingenting som asymptomatiska spridare, eller ansiktsmask är han helt negativ (det stämmer inte, det går inte att mäta, det är ingenting som vi beräknar ska hända att vi har många i vården som smittar fastän de inte har symptom osv osv.) .

En ansvarsfull man skulle ha mer osäkerhet i sina beräkningar gällande ett nytt virus istället för att vara tvärsäker på han uträkningar är rätt. Speciellt som han haft fel så många gånger.

Obehaglig är han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Bloddonorkorpsets helbredstilstand kan ikke betragtes som repræsentativt for samtlige danskeres helbredstilstand - de er generelt mere sygdomsfrie.

Självklart. Det är fler fällor som man måste diskutera innan någon extrem slutsats, som att 6% av danskarna har haft viruset görs.
Inte representativ urvalsgrupp - i det här fallet ger en lägre förväntan på antalet positiva.
Falska positiva - skulle ge en högre förväntan på antalet positiva.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Inte en dum idé. Har en granne som är svinsjuk. Ej testad såklart eftersom Sverige inte testar folk. En vältränad 40-åring som varit sjuk i två veckor nu. Får mat hemlevererad utanför dörren har vi sett. Hans hostningar är inte av denna världen och har ökat i frekvens och styrka de senaste dagarna. Resten av hans familj bor på annan plats just nu.
Okey - jag försöker starta en sådan tråd
Citera
2020-04-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Har preppat och fixat, undviker allt umgänge jobbar hemifrån.

Handlar 1 gång i veckan, fick en smärre "chock" idag i butiken.
Jag var även den enda jag som spritade händerna när jag tog i kyldörrar korgar etc.
Spritar du händer efter varje dörr? Använd hanskar istället det där kan inte vara bra för händerna. Jag spritar händerna i bilen efteråt.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vi har ju inte fått någon stor spridning ute i landet ännu. De stiger ju fortfarande varje dag.
Flera hundratusen är kanske mycket men nog kommer vi att få tusental.
Tegnell påstår sen flera veckor att kurvan planar ut, men egentligen stiger de för varje dag, även i Stockholm.

Några tusen är oundvikligt. Covid-19 har säkerligen en mycket låg dödlighet.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Allt handlar om att de inte hade personalkapacitet att testa (och inte material till en början, vilket de dock ska ha nu). De har fortfarande inte tillräckligt med testningspersonal, därför diskuterar de att köra just självtestning. Så hoppas de snart gör det i större skala.
Spelar ingen roll när de basunerar ut att 9/10 är symptomfria. Räknade ut att i mitt län är dödligheten 6,15% av alla som testats positivt. Givetvis kommer siffrorna att sjunka men ändå. Basunera ut sådana tal också istället för att sprida propaganda om hur harmlöst det är.

Eller att 8419 positiva svar i Sverige och 687 döda innebär en dödlighet hittills på 8,7%

Det positiva är att någon (ej i min omgivning eller krets) med liknande mina symptom men med feber också, testats negativt trots tydliga covid-19 symptom. Så jag antar att jag kan röra mig ute om jag håller avståndet. Men jag riskerar ny sjukvända då om jag inte haft viruset ändå och det är ju mindre positivt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in