Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
Tyvärr har du fel. Smittan kommer aldrig att stoppas helt och hållet av isolering. Det funkar inte i praktiken. Det kan bromsa smittan, och skjuta upp den, men så fort man avslutar isoleringen får den fart igen.
Självklart skulle det gå att isolera bort smittan om vi inte var beroende av saker som mat, pengar, sjukvård etc. Tyvärr finns det vissa saker som gör att folk fortfarande måste röra sig utanför hemmet därför går det inte i praktiken att isolera bort smittan.
Jag förstår inte heller varför du argumenterar emot mig. Om du inte förstår dig på smittspridning så borde du rimligtvis inte uttala dig heller.
Huruvida det vore praktiskt görbart eller ej är en annan fråga. Påståendet att isolation inte hjälper mot smittspridning är helt fel, och om inte annat underminerar ett sådant påstående folkviljan till social distansering.
Skulle hela Sverige sättas i total karantän i , säg, 6 veckor, då skulle smittan försvinna. Även jag påstår att detta inte är görbart, men där har du utgångspunkterna
för diskussionen om hur hög grad av isolering som bör tillämpas. Motsatsen är att inte göra något alls.
Alla länder tillämpar isolation i varierande grad.