2020-04-07, 15:27
Medlem
Det är synd att zolpidem med modifierad frisättning inte finns här i Sverige. Verkar vara så att jag kommer få gå tillbaks till zolpidem när mina Halciontabletter tar slut.

Imovane fungerade aldrig för mig. Metallsmak och huvudvärk var det enda jag fick ut av de.
Citera
2020-04-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Tycker varken Zolpidem eller Zopiklon är något vidare effektiv mot sömn, däremot hjälper de en mera på traven att just somna in. När det gäller uppvakning under själva sömnen är de inte så effektiva.

Bäst är dessa preparat om de blandas med något annat, bäst effekt nås om de kombineras med benzo. Har tagit dessa till och från under flera års tid, aldrig regelbundet. Märker bara en lätt effekt utav 30mg Zolpidem eller 22,5mg Zopiklon, spelar ingen roll om jag har uppehåll i flera veckor, toleransen minskar inte. Antihistaminer är enligt min mening värdelösa, kan ta en hel karta 25mgare utan att ens märka något. Att jämföra Atarax med insomningsmedel är som att jämföra Alvedon med Oxynorm.

Propavan är helt ok att kombinera med.

Jag har behandlat min skit helt åt helvete fel inser jag. Jag trodde zopiklon hade en snarlik bensoeffekt men tydligen är den mer för just insomning vilket jag märker. Jävla piss, så är man beroende av detta när insomning inte ens var ett problem från början.
Jävla kukvård idag som hade kunnat gett mig lite stesolid eller iktorivil en tid istället.
Citera
2020-04-07, 16:27
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Jo jag vet men just zopiklon har faktiskt en helt duglig halveringstid för att även kunna verka ett tag men kanske inte är tillräckligt. Jag har provat att kombinera en låg dos mirtazapin men det går åt helvete. Ska ge loratadin ett försök faktiskt. Den har konstigt nog fungerat förut även om den ju marknadsförs att inte vara sederande.
Ja, den är nog längre än för stilnoct. Loratadin är grym för ändamålet faktiskt. Mildare än atarax och lergigan också.

Undvik fentiazinderivat vid krypningar. Det är äldre läkemedel och lite nozinan light. Nozinan heter levomepromazin, atarax hydroxyzin, lergigan prometazin, propavan propiomazin, theralen alimemazin. Lägg märke till ändelsen -zin. Många tänker inte på det. Om du kombinerar med sådana kör låga doser. Hemskt låga.

Undvik neuroleptika. De ger tardiv dyskinesi över tid. Kombination med en benso ger inte effekt särskilt länge och bensodiazepinpreparat försämrar djupsömnen.

Apropå melatonin så tycker jag att agomelatin med loratadin är duglig i lägre dos som sömntabletter. Hellre agomelatin (valdoxan) än melatonin. Den är dygnsrytmsreglerande. Vaknar upp pigg osv. Håller mig vaken hela dagen, vilket i sin tur förbättrar sömnen då dagarna är aktivare. Mer motiverad till att göra saker på grund av minskad ångest och depression.
Citera
2020-04-07, 16:36
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Jag har behandlat min skit helt åt helvete fel inser jag. Jag trodde zopiklon hade en snarlik bensoeffekt men tydligen är den mer för just insomning vilket jag märker. Jävla piss, så är man beroende av detta när insomning inte ens var ett problem från början.
Jävla kukvård idag som hade kunnat gett mig lite stesolid eller iktorivil en tid istället.
Det är inte värt att ta bensodiazepiner med lång halveringstid för sömn. Tar du det regelbundet får du abstinens på dagarna så då lär du äta dem dygnet runt.

Visst, de är bara att dosera dessa två gånger per dygn men sen kommer du på att du inte minns så mycket från senaste åren en dag. Minnet förstörs av dessa läkemedel över tid. Been there done that. Kan tilläggas att jag inte har gått runt flöddrad utan här menas terapeutiska doser där ingen utåt tycker att jag varit påverkad överhuvudtaget.

Gapapentin är en intressant substans i att hålla sig sövd syfte. Men då blir det off-label. Sverige är dålig med sådant. Den dödar restless legs lite och är sövande. Lätt att sluta med också även om alla inte delar den åsikten.
Citera
2020-04-08, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Det är inte värt att ta bensodiazepiner med lång halveringstid för sömn. Tar du det regelbundet får du abstinens på dagarna så då lär du äta dem dygnet runt.

Visst, de är bara att dosera dessa två gånger per dygn men sen kommer du på att du inte minns så mycket från senaste åren en dag. Minnet förstörs av dessa läkemedel över tid. Been there done that. Kan tilläggas att jag inte har gått runt flöddrad utan här menas terapeutiska doser där ingen utåt tycker att jag varit påverkad överhuvudtaget.

Gapapentin är en intressant substans i att hålla sig sövd syfte. Men då blir det off-label. Sverige är dålig med sådant. Den dödar restless legs lite och är sövande. Lätt att sluta med också även om alla inte delar den åsikten.

Har försökt få gabapentin utan framgång.
Angående benzo så är det där lite individuellt. Jag känner en som åt 0,5 mg iktorivil i 20 år varje natt utan problem.
Men ja hans IQ och minne har tydligt gått ner pga det. Såna här lösningar är ju att ta till vid extremfall då inget annat fungerat.
Citera
2020-04-08, 03:45
Medlem
Citat:
Har försökt få gabapentin utan framgång.
Angående benzo så är det där lite individuellt. Jag känner en som åt 0,5 mg iktorivil i 20 år varje natt utan problem.
Men ja hans IQ och minne har tydligt gått ner pga det. Såna här lösningar är ju att ta till vid extremfall då inget annat fungerat.
Gabapentin har jag provat tillsammans med zolpidem, ingen märkbar effekt för mig men flera av doktorns patienter använder den kombinationen. 20 mg zolpidem och 1500 mg gabapentin. Han har patienter som gått upp till 4000(!).
Citera
2020-04-08, 08:05
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Gabapentin har jag provat tillsammans med zolpidem, ingen märkbar effekt för mig men flera av doktorns patienter använder den kombinationen. 20 mg zolpidem och 1500 mg gabapentin. Han har patienter som gått upp till 4000(!).
4000mg och 20mg zolpediem? Jobbar läkaren på palliativa avdelningen eller ?
Citera
2020-04-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
4000mg och 20mg zolpediem? Jobbar läkaren på palliativa avdelningen eller ?
20 mg zolpidem är inte mycket. Gällande patienter med hög dos av gabapentin så är det vad de tolererar, hur de metaboliserar etc. Dessa är enstaka. De flesta har hållt sig under normala doser.
Citera
2020-04-08, 11:58
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Har alltid varit såhär de gånger jag provat även perioder förr när jag bara hade svårt att somna in.
Jag sover helt enkelt för kort och ytligt. Samma effekt får jag med melatonin dvs dålig kort sömn.

Någon mer?

GABA-inverkande substanser har en -tendens- att ge ytlig sömn.
Pröva Sensoril 10%, 500mg så skall du se att du blir knockad.
Citera
2020-04-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
GABA-inverkande substanser har en -tendens- att ge ytlig sömn.
Pröva Sensoril 10%, 500mg så skall du se att du blir knockad.

Ashwagandha är ett skämt om man lider av riktiga sömnproblem. Placebo.
Citera
2020-04-08, 13:19
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ashwagandha är ett skämt om man lider av riktiga sömnproblem. Placebo.

Vet ej vad du har testat för form av Ashwagandha, men Sensoril 10% är koncentrerad till en specifik mängd withanolides som inverkar på GABA-receptor komplexet.

Det är en såpass potent formulering att det vara i kliniska studier för bipoläritet.
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00761761

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01311180

Effektivt för ångest också!

Jag tog det bl.a. i 6 månader som substitut för Mianserin.

Antingen har du fått i dålig Ashwagandha, eller så kanske det snarare är nocebo?
https://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo
Citera
2020-04-08, 13:21
Medlem
f30malmos avatar
Jo, sådär blev det för mig också i längden. Har ändå haft imovane i perioder just för jag varit desperat att slippa ångest innan jag ska sova, resulatet blev för mig i längden att jag hade grav och förlamande ångest dygnet runt, förutom i två timmar efter jag tagit imovane. Slutade då med den, vilket var ett helvete, men i alla fall ganska kortvarigt helvete jämfört med benso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in