2020-04-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ja det tror jag nog att han gör. Speciellt om åklagaren gör det då måste han överklaga. Men om han överklagar och åklagaren inte gör det så kan han bara få fastställt eller mindre. Och om bara åklagaren överklagar så vice versa.
Så är det. Jag tror att om det blir 18 år så kommer inte åklagaren att överklaga, däremot kanske advokaten. Om advokaten överklagar så kommer åklagaren också göra det. Men det blir inte förrän i slutet av maj i så fall.
Citera
2020-04-08, 12:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ställer en kanske dum fråga. Kan det vara så att advokat Backman tänker på det långa loppet här? Dvs låter SD åka dit i tingsrätten - överklagar - begär sedan in de kompletterande utredningar man kan tycka dom borde begärt innan - och hoppas på en lättare dom i hovrätten? Att hans dåliga försvar egentligen är taktik för att få minsta möjliga straff i slutändan? Dvs hålla de bästa korten på hand?

Hypotetiskt kanske ja. Men kanske inte reellt så... Att få igenom en överklagan sker väl inte per automatik, så det måste finnas grund. I detta fall ska man säkert inte beklaga det som kastar ytterligare ljus över saken. Men, schematiskt sett, så hade ju en oskyldig person dratt fram bevisen på sin oskuld at the get-go. Komplexare fall finns väl, där man kunde tänka sig att skuldfrågan kunde vara diskutabel (pga av att de åtalade är stumma bulgarer från en kringresande cirkusfamilj vars elefant blivit förgiftad), men framkommer inget avgörande nytt så är väl GM stekt på båda sidor i alla händelser misstänker jag.
Citera
2020-04-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ajajajjag börjar på Inger Rönnbäck-vibbar här...och det är illa

(för dom som som är är lite nyare på fb: hon var Lisa Holm mördare NBs advokat.
Och bennes slutplädering var episk, minnesvärd... och då menar jag inte på ett bra sätt)

https://www.expressen.se/gt/gw-verkar-som-att-hon-tittat-pa-tv-serier/

https://www.expressen.se/gt/gw-aldrig-hort-ett-sa-javla-konstigt-forsvar/

Ja Inger Rönnbäck var pinsam rent ut sagt. Men hon hade värre utgångsläge än Backman. I Lisa Holm fallet så hade de teknisk bevisning som kunde styrkas.
Citera
2020-04-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hypotetiskt kanske ja. Men kanske inte reellt så... Att få igenom en överklagan sker väl inte per automatik, så det måste finnas grund. I detta fall ska man säkert inte beklaga det som kastar ytterligare ljus över saken. Men, schematiskt sett, så hade ju en oskyldig person dratt fram bevisen på sin oskuld at the get-go. Komplexare fall finns väl, där man kunde tänka sig att skuldfrågan kunde vara diskutabel (pga av att de åtalade är stumma bulgarer från en kringresande cirkusfamilj vars elefant blivit förgiftad), men framkommer inget avgörande nytt så är väl GM stekt på båda sidor i alla händelser misstänker jag.
När det gäller en morddömd så har man alltid rätt till second opinion i Hovrätten. Dvs man har rätt att överklaga och Hovrätten är skyldig att ta upp fallet. Åtminstone är det så jag lärt mig.
Citera
2020-04-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, men så var det väl?

Nu behöver jag en paus från detta, men som jag minns det fanns det DNA från någon på ett av plaggen(????) som inte kunde matchas mot någon känd person?

Eller minns jag helt galet här?

Samtidigt, hur sannolikt är det att man inte har DNA från en enda person på sig?
Man tar ju på människor (innan Corona vill säga) an kommer åt ytor och andras kläder hela tiden.

Men jag kan minnas helt fel här. Kan ha varit DNA från någon oidentifierbar på något annat som jag minns.

Ok, har tappat så mycket i tråden att jag har lite dålig koll.
Man måste ju ha något DNA å matcha mot annars blir det ju meningslöst.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är skrivningen av domen han menar tror jag. Däri ingår analys av varför man dömer honom som man gör (domskäl).

Hur många mantimmar tar de betalt för det..? Över tre veckors arbetstid? Fast det reglerar de väl internt iofs...

Nåväl. De skriver ihop domen. Så att den kan googlas om femhundra år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Från NA idag:

"Under hösten 2019 fick utredarna tillbaks kjolen som Lena hade på sig vid mordet.
– De upptäckte en besudling som NFC inte hade noterat. Vid en förprövning gav resultatet att det var sperma. Den skickades in på nytt och det kunde konstateras att det var sperma från NN."

Efter drygt ett år får utredarna tillbaka kjolen och kan okulärt upptäcka en besudling som NFC inte upptäckt?!?

"– Det är uppenbart här i tingsrätten att flera av männen som Lena träffat inte alltid visste om varandra. Det ger inte dem ett skäl att mörda henne."

Jag förstår inte ens formuleringen. Någon som var där och kan tolka?

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag kanske missuppfattat det, men betyder inte den citerade meningen att
flera av de männen som Lena hade intima förhållanden inte visste om att de
inte var de enda, utan att det fanns flera män.

Försvarsadvokaten menar väl att det hade kunnat finnas svartsjuka män som
kan ha dödat Lena just av den anledningen, att de inte var den ende...

Nej, jag gissar att det syftar till att NFC inte såg/blivit ombedda att leta efter spermier inledningsvis.
När kjolen kommer tillbaka upptäcker utredarna fläcken, med blotta ögat, och begär en till undersökning av just den fläcken.
Citera
Bannlyst
– Vi menar att den maktobalans och de hotbilder som Lena beskrivit grundar sig på att NN inte ville ha kontakt. Han ville inte ha någon relation till henne efter avslöjandet 2017.

BACKMAN !!!!!!

Det ville han visst - Kan nån ta ett nykterhetstest på Backman.

Stefan hade visst en relation med Lena.
Han pippade henne så blodet flödade ända fram tills hon mördades.

Har du suttit och sovit i förhörsrummet när fniss-Petter har pratat.

Fan, skärp dig nu Backman.
Citera
2020-04-08, 12:15
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Så är det. Jag tror att om det blir 18 år så kommer inte åklagaren att överklaga, däremot kanske advokaten. Om advokaten överklagar så kommer åklagaren också göra det. Men det blir inte förrän i slutet av maj i så fall.

Ja men gör åklagaren bara en anslutninsgöverklagan så kan han ju alltid dra tillbaka sin överklagan om han börjar svettas för mycket. Men jag tror han vill gå igenom hela Hovrätten oxå.
Citera
2020-04-08, 12:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Rätten läser inte FUP, dom mäter straffet utifrån vad som framkommit under rättegången.

Tack. Ja som sagt det är inte raketforskning. Man vet vem man har att göra med på ett ungefär. Resten reder sig underhand.
Citera
2020-04-08, 12:16
Medlem
Rastades avatar
Citat:
När det gäller en morddömd så har man alltid rätt till second opinion i Hovrätten. Dvs man har rätt att överklaga och Hovrätten är skyldig att ta upp fallet. Åtminstone är det så jag lärt mig.

Han kan även överklaga omhäktningen till att få släppas fri i väntan på dom. Men det är nog inte relavnt.
Citera
2020-04-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur många mantimmar tar de betalt för det..? Över tre veckors arbetstid? Fast det reglerar de väl internt iofs...

Nåväl. De skriver ihop domen. Så att den kan googlas om femhundra år.
De som skriver domen är ju inte advokater som debiterar sin tid. De har väl månadslön om jag inte är fel på det. Däremot kommer advokatkostnaderna i detta målet bli skyhöga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in