2020-04-07, 22:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Orkar du med 25 min? Videotitt alltså.

Några äldre experter sågar FHM (hoppa över det senila introt på 5 min):

https://www.youtube.com/watch?v=ljspvr84cKY

Flockimmunitet är ingen strategi. Och döden på äldreboenden är troligen underrapporterad (inga tester än).
Tittat kanske tio minuter. Jättebra. Och ja det är som jag sagt utan att veta det fina ordet. Hypotes.
Man vet inte, man går efter hypoteser och man har mässlingsvirus och annat coronaskit som skygglappar och går efter det.
Det kan bli så, sa någon utav de där sex experterna, att de som varit svårt sjuka kan få immunitet men de som knappt haft några symtom eller inte ens vet om att de har det inte alls utvecklar immunitet.
Skall kolla igenom det ordentligt.
Det är väl inte påhittade experter nu då?
Kalle 70 år spelar statistiker och Kalle 70 år bredvid en epidemiolog?
Hur ska man veta om de är riktiga före detta experter?
Citera
2020-04-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Ja, man hade få fall i Italien. Men desto fler i exportfall och det om något var ett varningstecken.

Jag har nu försökt vara lite mer balanserad än jag var i början, men jag var chockad över att vi inte satte folk i karantän när de kom från Italien, kina, Österrike osv. Det står jag fortfarande fast vid. Hade ju givit oss ett mycket bättre utgångsläge, men nu är det som det är.
Citera
2020-04-07, 22:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om det stämmer så är det jättebra. Men vad jag sett på worldometer har serious critical ökat i Sverige dag efter dag.
Tegnell säger annat och annat är ett ord han använder dessutom "Då är det nått annat"

Alla blir väl lättade och glada om det stämmer.
Man är väl halvt om halvt en psykopat annars.
Du får också ha i åtanke att en del iva fall överförs till stockholm från andra landsting pga ledig kapacitet där.
Citera
2020-04-07, 22:14
Medlem
400+ nya bekräftade smittade idag igen. Har vi nått kulmen på nya insjuknade? . Blir inte värre än så?
Citera
2020-04-07, 22:15
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
400+ nya bekräftade smittade idag igen. Har vi nått kulmen på nya insjuknade? . Blir inte värre än så?

500+ men äh. Detaljer.
Citera
2020-04-07, 22:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vill bara flika in att en ny undersökning från Danmark, med antikroppstest som jag förstod det gjordes 26 mars. Den pekar på att 3,5% redan har haft covid19 i Danmark.

Källa:berlinske

Sjukt, jag kollade vad min modell sa om Sverige som helhet den 26/3: 3.65%
Citera
2020-04-07, 22:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är din tolkning, jag (och har sett även andra i tråden) - uppfattar att han använder eftersläpningen som ett sätt att skyla över, så att det ska låta som att det inte är så farligt, det är inte så många döda. Trots att det varit en stadig ökning hela tiden. Om inte det är att medvetet "tona ned" nåt, så vet inte jag vad som är det. Det blir ju väldigt missvisande för gemene svensk hemma i tv-soffan. Att han dessutom flera gånger sagt att nu är vi nog nära peaken, är ännu allvarligare nedtoning (alternativt felbedömning).

Mörkertalet jag pratar om är det de pratat om i Sveriges radio nu, att de som dör på äldreboenden inte räknas in i statistiken. Om vi har ett stort mörkertal där, så har vi ingen pålitlig statistik överhuvudtaget, just nu. Och det borde FHM och regeringen vara medvetna om, förhoppningsvis arbeta med att åtgärda.

Som sagt, jag avvaktar granskningen som kommer sedan. Men det ser inte bra ut för FHM och regeringen. Den som lever får se.

Det är vad de gör. Tegnell har på konferenserna pratat om att sammanköra register.

Var inte så orolig.

Titta på Tegnells barndom i Etiopien.

Hela hans karriär kan förklaras av barndomen.

Han står inte där och ljuger, han har bara en annan uppfattning än din.
Citera
2020-04-07, 22:16
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.

Det hoppas jag inte. Då är vi körda tills vaccin kommer. Men bra att färre verkar behöva sjukvård, är väl först då dom testas.
Citera
2020-04-07, 22:17
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Är lika I Dalarna har jag hört. Borlänge är hårt drabbad.
Vet inte hur det ser ut för övrigt i Dalarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Så klart finns det ekonomi med, ingen klarar av en avstängning till dess ett eventuellt vaccin är klart. Folk måste ha mat på bordet och nu höjer man insatsen med hopp om en dämpad utveckling så sjukvården hänger med.
Givetvis fel taktik, visst har gamlingar och sjuka fått leva några veckor längre men nu kommer Liemannen ändå och lidandet blir än mer utdraget.

Alla friska kommer att smittas i princip, såvida vi inte kan tänka oss att gå under jorden ett år eller två, och det är lika bra få detta avklarat så fort som möjligt vilket man gör om man ligger på maxkapacitet.

Finns ju givetvis en risk med att ligga så på max, men det är ingen kran som kan regleras steglöst.

Man visade detta från dag ett, en hög kurva som skulle försöka plattas ut och ligga strax under max, och exakt där är vi nu.

I Norges och Finlands takt kommer lidandet dröja flera år och jag undrar ibland ifall de inte har samma nivå vision som Kina förespråkar, som att man skulle kunna nolla det.

Tyskland har klarat sig ganska bra länge, och Japan likaså, men trots idoget kämpande är siffrornas skenande oundvikligt tycks det.

Sydkorea kämpar och sliter men lyckas aldrig ta sig förbi sin miniminivå, tror man bör se över gränskontrollerna här eller nåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Du har data emot dig. Roade mig att gå igenom den här tråden under inledningen till sportlovet i Stockholm. Ni som hade kristallkulan kanske befann er annorstädes för diskussionen vid tidpunkten handlar om Kina och situationen där och att paniken är överdriven, blandat med foliehattarnas konspirationsteorier. Ingen mängd med inlägg kring "sätt återvändare i karantän". Det kollektiva minnet är kort.

Du har ingen aning om vad jag har försökt förmedla till kollegor inom min yrkeskår under två månader. Alla tittade på mig som om jag var helt jävla dum i huvudet.
Trots ganska försiktig sakframställan. Offentliganställda måste vara försiktiga.

Flashback blev en skön utpost för ämnet, till slut.
Tills Sveavägen 68 och aningslösa folkpartister började trolla sönder den alarmerande tillväxtdatan.

Och sedan kommer det; ingen har varnat.

Ja tjena.
Citera
Medlem
Citat:
Tittat kanske tio minuter. Jättebra. Och ja det är som jag sagt utan att veta det fina ordet. Hypotes.
Man vet inte, man går efter hypoteser och man har mässlingsvirus och annat coronaskit som skygglappar och går efter det.
Det kan bli så, sa någon utav de där sex experterna, att de som varit svårt sjuka kan få immunitet men de som knappt haft några symtom eller inte ens vet om att de har det inte alls utvecklar immunitet.
Skall kolla igenom det ordentligt.
Det är väl inte påhittade experter nu då?
Kalle 70 år spelar statistiker och Kalle 70 år bredvid en epidemiolog?
Hur ska man veta om de är riktiga före detta experter?

Nej, det är gamla experter från bl a Karolinska och Sahlgrenska. Plus en som fått Wallenbergstiftelsen att punga ut 50 miljoner till testkit när staten inte fick tummen ur.

Jag har fått två varningar av en moderator så jag anmäls tydligen ständigt av regimsoldaterna här för att jag kritiserar hårt.

Svarar jag inte eller försvinner så kämpa på. Du verkar inse att något inte stämmer i alla fall.
Citera
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
TV4 nyheterna pratar nu om hur svenska regeringar i årtionden avvecklat all sjukvårdsberedskap och beredskapslager.

Bra att Svensson får höra hur de styrande har monterat ner vårt civila beredskap (försvaret) och lagt de pengarna på annat flum såsom genus, miljö, feminism, bidrag och invandring. Allt för att köpa röster och behålla makten.

Kommer nog få en och en annan att tänka om hur viktigt försvaret faktiskt är, och det handlar inte bara om försvar mot en krigsmakt.

Tänk om vi hade haft kvar denna beredskap idag mot Corona, då hade vi nog klarat oss lika bra som Tyskland.
Man kunde ju tänkt sig att punkt nr ett för politikerna var att se till att vi hade god krisberedskap men vi har levt i en låtsasvärld allt för länge och dom sänkte garden.

Förhoppningsvis kan det bli politisk enighet i att "inte vara naiva" kring denna fråga igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in