2020-04-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är inte helt otänkbart. Drygt 1000 baserades på FHM's dagliga siffror men justerat för eftersläpningen.

Men åtminståne fram till 25/3 så såg vi att den ökade dödligheten i Sverige i sin tur var ca dubbelt så hög som FHM's siiffror. Så 2000 hittills är ingen omöjlighet.

Givet alla rapporter från olika länder om brist på tester av döda och tidigare känd kunskap om olika samhällssystem så tror jag de svenska dödstalen är de som är närmast sanningen av alla olika länders. Även Norge och Danmark tror jag ligger efter på grund av effekterna av deras lockdowns vilket även påverkar rapportering.
Citera
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Om en enda av miljarderna som östs på näringslivet hade lagts på Stockholms ålderdomshem så hade det kunnat rädda många liv. Specifikt tänker jag på pengar till personal som går över till att bo och isoleras med pensionärerna. Överhuvudtaget kunde staten gå över till att stimulera ekonomin genom att köpa saker samhället behöver istället för att strössla pengar över aktieägare på måfå.
Vad menar du "strössla pengar på aktieägare"? Ekonomin innefattar alla arbetande personer i hela världen och deras familjer, det är inte bara börshajar.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vart får C19 dessa siffror ifrån? Känns som de alltid är uppdaterade fort men jag har inte sett någonstans där man rapporterar dödsfall kontinuerligt, det är bara FHMs dagliga uppdatering 14.00 man får reda på nya fall.
"Nya fall" är ett begrepp som är oväsentligt, enligt förnekare i tråden. Vid FHMs PK släpps dagens rapporterade fall.
Citera
2020-04-07, 20:37
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Fast allt det där du rabbla är såklart viktigt men det har ingen betydelse om du tex aldrig rör på dig och mår psykiskt dåligt.

Det är knappt ens 20 % av Sveriges befolkning som kan klassa sig själv som vid ”god hälsa” dvs - En bra hälsa innefattar fysisk, psykisk och social hälsa samt att du är fri från sjukdomar

80 % av befolkningen lider av en eller flera faktorer som påverkar hälsan,

Tex
Smärta, diabetes, övervikt, alkohol överkonsumtion, röker, långvarig stress, funktionsnedsättning, högt kolesterolvärde, artros. Listan kan göras hur lång som helst.
Tror du har en poäng där.
Och det kommer antagligen att återspeglas på antalet döda i USA där ett jätteproblem är övervikt och brist på motion..
Citera
2020-04-07, 20:38
Medlem
RiverStyxs avatar
När tror ni man kan åka på en långweekend i Europa igen? Typ att flyg, hotell, restauranger och annat håller öppet som normalt och smittan är såpass under kontroll att de flesta vågar ut och resa? Är hela 2020 kört? Vad är era bästa gissningar?

(Jag vet, jag vet, det har långt från högsta prioritet men man kan ju ändå få lov att undra)
Citera
2020-04-07, 20:38
Bannlyst
Det är kris nu i Sverige med 112 döda idag!

https://c19.se/
Citera
2020-04-07, 20:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag tror du syftar på en tjänsteman (kommundirektör) i södra Sverige (Hylte) som åkte till Thailand?

Det var politikerna som gav honom sparken.

Inte så noga med fakta i den här tråden. Mest hysteri och känslor och folk som drar slutsatser och skriker katastrof utan fakta.

Ditt inlägg var ju inte alls så farligt, men ville ändå korrigera ovan då jag antar att det var detta fall du syftade på?

https://www.expressen.se/kvallsposten/kommun-kallade-till-krismote-direktor-reste-till-thailand/

Nja, har för mig att det gällde Spanien men kan ha fel.
Citera
2020-04-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag tror det kommer bli ett enormt blodbad tyvärr.
Jag ser att Frankrike i flera dagar redovisar enorma siffror på antal döda. Alltid över ett tusen.
De säger att det beror på att de börjar räkna folk som dött på äldreboende.

Är inte 100 på det, men det verkar knappast helt bekräftad att i antal avlidna som redovisas varje dag i Sverige man även inkluderar avlidna på äldreboende.
Vet inte om nån har en pålitlig källa.

Annars tror jag att en del av de som dött i äldreboende (om inte till och med en stor del) kan göra att nuvarande siffra är mycket eller väldigt mycket högre. Vågar inte ens chansa på hur många det skulle bli.

det "känns" som om de kanske diagnosticerar 1-2 personer på ett drabbat boende, sedan kan man ju förbereda sig på att resten på boendet kommer att smittas och när de börjar få de klassiska symptomen testas ingen, utan man "antar" att det är corona. När en odiagnosticerad person dör hamnar hen inte i statistiken. Det är min känsla av det hela.
Citera
2020-04-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ingen vet ju om man blir immun. Tegnell tror att det blir så för att övriga coronavirus beter sig så.
Jag är mest rädd för att det inte blir så och att det kommer en ny våg där covid-19 har muterat ytterligare och blir ännu farligare.
Det kan ju bli så.
Jag vette sjutton vad som är bäst längre. Ingen vet nog det.
Vi får facit i handen efteråt.
Man bildar ju antikroppar så immun blir man. Men ingen kan svara på hur länge men troligtvis så pass att man klara sig över pandemin
Citera
2020-04-07, 20:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, flockimmunitet har blivit populärt. Extremt oetiskt att jobba för att fler måste smittas

Jag tar det inte så, det är Sydsvenskan som väljer att tolka det så, och vill gnida in att Tegnell`s väg är den rätta. Danmark öppnar försiktigt.

-Dagis öppnar
-Man öppnar klasser 1-5 (resten blir hemma)
-Restriktioner på max 10 pers vidareförs till 15 maj.
-Inga konserter och liknande, gäller ut augusti.
Citera
2020-04-07, 20:42
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ingen vet ju om man blir immun. Tegnell tror att det blir så för att övriga coronavirus beter sig så.
Jag är mest rädd för att det inte blir så och att det kommer en ny våg där covid-19 har muterat ytterligare och blir ännu farligare.
Det kan ju bli så.
Jag vette sjutton vad som är bäst längre. Ingen vet nog det.
Vi får facit i handen efteråt.

Om ingen blir immun så är alla åtgärder förgäves. Ingen immunitet = inget vaccin.

Då slår detta virus ut mänskligheten på sikt. Att ett virus som är närmast optimerat till perfektion för att spridas & döda skulle mutera är inte särskilt troligt.
Citera
2020-04-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Ja, det är ju en initierad diskussion, med viss självgod gubbvarning.
Sen ska man komma ihåg att det faktum att man inte sitter på en ansvarsposition medger frihetsgrader och spekulationer (som är det som är intessant) som man inte har som ansvarig tjänsteman.

Vad gäller "annan nivå än Tegnell" så måste vi komma ihåg att vi exponeras för Tegnell i media där han förväntas föra en diskurs mot allmänheten. Han är disputerad inom ämnet och har arbetat kliniskt i åratal i internationella sammanhang. Skulle han dra på med det djup han besitter och använda det kliniska språk han förmodligen använder internt så skulle det garanterat bli en shitstorm i stugorna utan dess like. "Han är förläst", "...man förstår inte va karln säger", "Tala så fölk fösstår".

Jo, klart han är kunnig innom sitt smala område. Men han har låst sig vid att Sars-CoV-2 beter sig som en influensa vilket de äldre experterna tar upp. Sedan är det naturligtvis andra personer inblandade i att Sverige agerade så sent. Men det var ju inte svårt att sätta de som kom från Italien och Iran i karantän 2-3 veckor. Eller förbereda lager ett tag efter det spred sig från Kina.

Sedan kunde de ju också hittat en bättre kommunikatör som kunde vara ansiktet utåt och prata lite mer fast och direkt även om de inte har befogenheter att ge order till folk. Men säger man att man bara skall ha lite avstånd och inte hällsa på hemma oss äldre skapar det en falsk trygghet. Och det sker smittspridning asymptomatiskt under inkubation och en tid efter plus att en del inte känner av något alls.

Flockimmunitet är inte en strategi utan ett positivt slutresultat om inget annat fungerar. Men skenar smittspridningen iväg får man mindre tid att ta fram bra antiviral behandling plus att återhämta en överansträngs sjukvård. Man kan sänka R0 periodvis som i Norge ex för att köpa tid. Mycket behandling med plasma, antikroppar, kininpreparat och annat kommer nu fram om 1-3 veckor och Tegnell tittar på sin kurva ocjh frågar norrmannen vad man skall med mer tid till.

Är lite autism eller idiot savant över mer en Tegnells utseende. Tror han är total fackidiot faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in