2020-04-07, 16:33
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg74Lr/intensivvardslakaren-fler-unga-an-vi-forvantat-oss

Jag måste säga att jag blir förvånad över hur högutbildade människor inte förstår bättre.

Långt innan covid-19 drabbade den svenska befolkning så kom det rapporter från hela världen om att unga människor blev väldigt sjuka.
Ändå gick svenska myndigheter och läkare ut och propagerade för att det bara var vissa riskgrupper (framför allt äldre och multisjuka) som riskerade att drabbas hårt.
Nu när unga människor insjuknar så är de "förvånade"...
Vad fan är det för fel på folk?
Citera
2020-04-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nyfödda smittade på sjukhus i Rumänien

Tio nyfödda barn har smittats av coronaviruset i Rumänien – men deras mödrar har testat negativt. De nyfödda misstänks ha fått viruset från sjukvårdspersonal, som enligt en nybliven mamma inte använde munskydd. Barnen visar inga sjukdomssymptom och de flesta är satta i hemkarantän tillsammans med sina mödrar.

- De två senaste dagarna har det känts som om jag lever i en skräckfilm, säger en mamma till lokala medier.

Sjukvårdsanställda i landet har under de senaste veckorna slagit larm om att det råder brist på skyddsutrustning. Av de drygt 4 000 personer i Rumänien som bekräftats som smittade av det nya coronaviruset arbetar omkring 700 sjukvården. Totalt har 182 personer avlidit i sviterna av coronaviruset i Rumänien.

Total katastrof
Citera
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Varför började Löfven prata om Danmark när han fick en fråga om Norge? Brukar han svara så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Du spritar in händerna för att du vidrör ögon/näsa med dina händer (smitta via slemhinnor).
Såvida du inte smetar in ögonen/näsan med restaurangmat så är det inga problem med virusslemmet i maten, förutom att det är äckligt. Viruset smittar inte via mag/tarmkanalen.
Vi har jo slimhinner i munnen og i halsen. Og hvis viruset kommer inn i munnen sammen med maten, kan ikke viruset da finne veien ned til lungene etterhvert?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Kan inte från vilket datum men skolorna är stängda(sen typ 2 veckor), allt är stängt utom apotek och mataffärer.
Man får inte samlas mer än 3 pers gör man det får man böter på 4000 kr.

Stänga skolor och butiker förutom nödvändiga som apotek och mat och skära ned på antalet personer som får träffas är precis som jag skulle vilja se i Sverige.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Inget om just dödsorsak Corona dessvärre.
Nu får man ju gå tillbaka fem år i tiden och jämföra siffrorna - och gissa.

Jag vill fortfarande veta hur många smittade resp döda Göteborg har. Men får inte veta.

Detta säger ju väldigt mycket om dödsorsak Corona. Vi ser att till 4e april ligger vi inom standard avvikelsen vad gäller dödsfall/dag. Alltså har de som dött i corona, statistiskt sätt, varit folk som skulle dött ändå. NOTERA till er muppar och autister: STATISKT.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Hahaha Tegnell ”minskning av personer som vårdas på IVA senaste dagarna”

KONSTIGT, FLERA HUNDRA HAR AV DESSA HAR DÖTT....!!!

Försöker få allt att låta positivt, men ja, IVA platser blir ju färre om många dör.

Men samtidigt borde ju det fyllas på i och med att smittspridningen ökar.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Ingen tror att detta inte kommer kräva ett par tusen döda? Det kommer att vara en tragedi, men inte direkt ett nationellt trauma. 2 500 svenskar dog av influensa 2018 och varje år dör 8 000 människor i Sverige av tobaksrökning. Man får sätta saker i perspektiv.

Problemet är att alarmisterna inte förstår att tragedin inte kan undvikas. Två tredjedelar av alla människor såväl här som i lockdown-länder kommer få viruset förr eller senare ändå. De förstår inte vidden av en kraschad ekonomi. De förstår ... ingenting. Vi gör det vi kan för att inte vården ska belastas överdrivet mycket. Men det finns gränser för åtgärderna.

Det är samma misslyckade individer som till vardags sitter och ropar på kastrering av pedofiler och andra stenhårda åtgärder. Nu har de hittar något nytt att leva för.

Nu ljuger du igen. 1018 pers dog, och det var en ovanlig svår säsong.
Citera
2020-04-07, 16:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Här är vad Intensivvårdsläkaren Karin Hildebrand på Södersjukhuset i Stockholm säger om saken.
Statistik för IVA-fall.

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.
11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.
3,6 procent har gällt patienter 30-39 år
4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

Visst är det övervägande äldre. Men nästan 20% är under 50 år. Då skall man alltså komma ihåg att platserna är på upphällningen, liksom personal och materiel. Det är högst troligt att man slår i taket inom ett fåtal dagar. Då kommer allt fler unga att bli utan vård och då kommer också en hel del att dö.
Detta går inte att förneka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg74Lr/intensivvardslakaren-fler-unga-an-vi-forvantat-oss

Det lär visa sig. Det blev inte så i Italien.
Citera
2020-04-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det heter lik när det är döda människor, finns kanske lediga ishallar nu när ishockeyn är över.
Fast kom några roliga frågor om hur man ska göra om man vill äta/grilla med familj el vänner i påsk. Hur nära man kan sitta, hur nära tallrikar kan vara😊 etc. Tegnell drog lite på munnen åt dessa frågor. Folk vill ha exakta meter att förhålla sig till.
Citera
2020-04-07, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Folk i tråden förutsåg tiotusentals döda i Sverige i mars månad.
Som sagt, mängden hemkokade förutsägelser här i tråden är slående. Jag kunde aldrig tidigare föreställa mig att Sverige har så många spåkärringar.

Norrbottenskuriren
Tegnell om sportlovsresor i Alperna:
– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudlaget.
Tegnell 5 mars:
5:e mars 2020, Dagens Nyheter
Ökningen av importfall kan snart klinga av, bedömer statsepidemiolog Anders Tegnell.
7 mars i SvD
Reporter: – Hur tror du att det kommer att gå med coronaviruset?
Tegnell: – Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt.
Osv...
Citera
2020-04-07, 16:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Varför hade de ens pressträff?
mycket snack och lite verkstad kan sammanfatta den pressträffen.

Men så är det ju varje dag. Tvätta häderna, håll avstånd, håll er hemma. Idag har det dött x antal människor.

20 sekunder, sedan är det klart.

De är säkert väldigt duktiga, men av det man ser och hör hade man själv kunnat hålla i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in