2020-04-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
FUCK!!!!! Nu kan vi slänga immuniteten åt helvete..

51 stycken i Sydkorea har återfått corona efter dom blivit friska

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8192015/Fifty-one-recovered-coronavirus-patients-test-positive-South-Korea.html?ito=social-facebook&fbclid=IwAR2RUyRkCPYyD44E3EOpoc3uFNXYrDAl 8B8Iywhucye-EvB6ALBvsDzJoBA
Jag tycker man borde vara försiktig med att dra slutsatser utan mer information. Är det någon som har forskarnas faktiska rapport kring de här fallen? Ursäkta mitt ohyfsade sätt, men jag tycker inte man ska bli känslomässig över en tidningsrubrik i sensationalistiska Daily Mail. (Wikipedia bedömer numera tidningen som en opålitlig källa).

Om jag däremot ska spekulera kan jag säkert tänka mig att viruset dyker upp "bi-phasic" hos vissa personer, vilket nämns i artikeln. T-cellerna lär sig över tid att hitta virusets gömställen.
Senast redigerad av Olbars 2020-04-07 kl. 15:54.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
400-500 coronadöda betyder INTE 400-500 döda UTÖVER vår ordinarie dödlighet. Det innebär kanske 50-100 st över det.

Bara för att ge siffrorna lite reflektion. Det nybyggda sjukhuset i Älvsjö har inte ens behövts tas i anspråk ännu. Siffrorna kommer att gå upp lite, innan det vänder. Så är det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är inget som helst problem med att vara en duktig virolog men samtidigt usel epidemiolog
.

Det är inget som helst problem med att vara en duktig svensk, men samtidigt usel epidemiolog hällre?
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
”Johan Giesecke som jobbat med pandemier i 40 år,” Den gubben måste vara någon typ av kvacksalvare / eller så har han blivit senil med åren...
I en intervju säger han:

CORONAVIRUSET I slutet av maj. Det finns inget säkert slutdatum, men då kan det värsta redan vara över.
Förre statsepidemiologen Johan Giesecke tror på en snabb spridning och snabb flockimmunitet mot coronaviruset, och ser hoppfullt på vårdens möjligheter att klara virusepidemin.
Och hur kan han veta detta? Jo,
”Han förklarar att ingen förstås kan veta säkert, men han grundar sin tro på magkänsla.”

Smaka på den! Magkänsla.
så det här med vetenskaplig grund , evidens, etc är som bortblåst! Nu grundar sig den så kallade expertisen på magkänsla.

Det känns jävligt tryggt

Förhoppningsvis har han varit med om epidemier under sina många år på jobbet. Det är sånt som ger "magkänsla". Du får se när du jobbat 40 år i ditt yrke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Men varför ger Du Dig inte med Din förakt av äldre människor? Vad har Du som de inte har, som Du kan yvas över?

Skitsnack! Lösningen är att isolera riskgrupperna och alltid varit tills det blåser bort av sig självt.

Sverige har inte lyckats med det i huvudtaget och många äldre dör dagar eller månader i förtid.

Därför funkar inte lockdown! Och en del har äntligen insett det i Norge men det dräller av idioter överallt.

Sverige hade INTE fixat en lockdown som man gjort i Norge. Jävla.luftslott
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är få under 70 som dör i covid-19.
Medianåldern på de som ligger på IVA är 60 år, dvs hälften är yngre. Det tar tid för yngre att stryka med, så antalet döda i arbetsför ålder kommer att stiga stadigt.
Citera
2020-04-07, 15:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men personen måste ändå ha en definierad dödsorsak. Det är det enda intressanta. Antingen dör man av corona eller så gör man det inte. Antingen dör man av cancer eller så gör man det inte. Antingen dör man av en bilolycka eller så gör man det inte. Det finns inget mellanläge. Det är binärt ett eller noll. Det går inte att skylla en sjukdom på en annan sjukdom. Om en person dör i cancer men två veckor senare skulle ha fått en stroke så blir dödsorsaken ändå cancer även om det fanns förhöjd risk för stroke. Som sagt alla ska dö så då slutar vi att föra statistik över dödsorsak enligt din logik.
Den som dör i HIV dör typiskt av något annat, eftersom HIV infekterar immunförsvarsceller.

Folk som dör med corona dör rätt ofta av hjärtproblem. Men om dessa i sin tur orsakats av coronan, vad är då den egentliga dödsorsaken? Att man var ute och drack öl med en kompis 23 dagar tidigare? Orsaker kommer ofta i orsakskedjor.

Man kanske dog för att man drack öl så man blev smittad så att man hamnade på sjukhus där man blev infekterad av resistenta sjukhusbakterier som tog kål på en. Vad dog man då av? MRSA?
Citera
2020-04-07, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av indonswe
I slutet på Januari bönföll jag mer eller mindre Folkhälsomyndigheten att stänga ner Sverige. Jag var då orolig att vi skulle agera lika passivt som de flesta länder. Det skulle snart dock visa sig att jag var alltför optimistisk eftersom Sverige istället bestämde sig för att agera slappare än alla andra. Omöjligt för mig personligen att emigrera på så kort varsel som skulle behövas så min fundering är snarare om man skulle bli sjuk om man har möjlighet att transporteras till ett land där de har mindre press på sjukvården? Låt säga att man börjar få hosta och vill bli behandlad med malaria medicin och antibiotika tidigt i sjukdomen, detta är knappast möjligt just nu i Sverige eller?

De går emot alla rekommendationer och ger dig det när du är svårt sjuk vilket är försent enligt experterna och studierna. Har redan börjat kolla upp boende och arbete i Danmark.
Citera
2020-04-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Kan det ha noe med de 75 000 som har dødd av dette så langt ?

Och var dessa Covid-19 dödsfall multisjuka gamlingar som ändå var på väg att dö eller snackar vi om människor i sina bästa år?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, du tror att Björn Olsen satt och ljög om att han höll med Tegnell? Det var väl onödigt av honom i så fall. Bättre han hade stannat hemma då om han är både så konflikträdd och lögnaktig.

Du märkt inget, såg inga nyanser hörde inte när de sa olika. Utan bara när han höll med och inte när se sa olika saker. Det är att vara intelligent hör jag.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Ja märkt det. Det är uppenbart användaren antingen vill att människor ska ta det hela med en klackspark och dö eller så är det ekonomiska vinstintressen som styr personen. Oavsett så alla kännetecken för en narcissistisk sociopat med noll empati. Så mycket för den svenska "solidariteten".

This.

Allt är bara siffror, och tolkningen av dessa siffror är his way or the highway.

Lessnade så jag har dragit mig tillbaka och bara tillkännager hans färg för andra.

Tar alldeles för mycket energi att diskutera med en sådan begränsad människa.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Finland idag: 34 döda
Sverige 23/3: 33 döda

-2 dagar:
Finland: 28
Sverige: 20

-2 dagar:
Finland: 21
Sverige: Sverige 11

-2 dagar:

Finland: 17
Sverige: 8

Okej inte lika drastisk ökning i Finland men det var där kurvan drog iväg i Sverige och den blir brantare i Finland också.

Vi fick ju en snabbare samhällsspridning i Sverige. Första fallen var under längre period bara importfall. Tror nog finnarna kan lyckas och hålla ner kurvan ett tag framöver ändå, de har nog mer koll vart cluster finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in