2020-04-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Jag tror tyvärr det blir 100+ döda idag för första gången.
Du hade rätt blir säkert 110-115 innan dagen är över.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Har Ica påbörjat ett samarbete med vården?

IVA ska det stå
Citera
Medlem
Över 100 döda bara idag. Skrämmande.

Vila i frid alla ni fina änglar.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Det är det jag vill komma fram till.
Om man känner sig sjuk feber hosta osv osv symtom som har med corona att göra så måste man testas direkt för att få vård i ett tidigt stadie.
Därför tycker jag att restriktioner som Sverige har är bullshit om överlevnadschansen minimeras enormt tex för de äldre pga att de ska stanna hemma istället för att kolla om de har corona för att få behandling i ett tidigt stadie.
Jag vill fortfarande veta om man syresätter blodet tidigt bildas soldater mot viruset och har man större chans att överleva än om det är försent och lungorna har börjat kollapsa.
Isåfall är denna restriktion stanna hemma om du känner dig sjuk för att inte smitta andra löjlig för man får inte vård i tid eller testas. Jag vill veta om det hjälper eller inte tidig vård vs sen vård.

Rekommendationen att folk skall stanna hemma och isolera sig om man känner sig sjuk har inget att göra med att det för den enskilde patienten är den medicinskt bästa strategin. Naturligtvis är det bättre att möta sjuka och oroliga människor så tidigt som möjligt i vården eftersom det skapar trygghet.
Så rekommendationen har inget med patientsäkerhet att göra. Det handlar snarare om att man:

1. Vill minska belastningen på en sjukvård som redan befinner sig på gränsen till kollaps.
Dvs hålla skenet uppe så att inte fullständig panik utbryter.

2. Vill begränsa smittspridningen.

Hade vi haft en fungerande sjukvård innan pandemin och ansvariga i regeringen och på våra myndigheter agerat snabbare och mer resolut på hotet i initialskedet så hade mycket mänskligt lidande kunnat undvikas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hahaha denna var bäst hittils, mycket datatrafik och hög belastning. Vilken jävla tjomme.

Tegnell och hans bortförklaringar. Börjar bli pinsamt nu.
Citera
2020-04-07, 14:28
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Vilka har dött?

Multisjuka gamlingar med taskiga hjärtan, cancer, ålderdom eller pratar vi om människor i sina bästa år?

Hur jävla dum i huvudet får man bli? Det är inte OK att säga att någon har dött pga Covid-19 när personen ändå står vid dödens brant och tittar ner i abyssen.

Det är skälet till att sjukhusen inte går på knäna heller, vi pratar INTE om en ökning av döda sett ur ett längre perspektiv än vad näsan räcker till.

OT: Jag tackar för mitt, börjar bli förbannad över idiotin som man spyr över hela tråden...

Du gör ju verkligen en tankevurpa. En död är en död. Om vi tar trafikolyckor tex. Det finns såklart 90 åringar som omkommer i trafiken som skulle dö om några månader. Det finns så klart cancersjuka som ändå skulle ha dött snart osv osv. Hela resonemanget blir skevt. Det är dödsorsak som är intressant. Jag kan inte gå ut och mörda någon och sedan komma undan mord genom att hävda att personen var gammal eller hade en underliggande sjukdom som senare sannolikt skulle ha tagit livet av personen. Med ditt sätt att resonera blir alla dödsorsaker ointressant eftersom alla för eller senare ska dö
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Va' svamlar du om? Har vi ingen smittspridning eller överdödlighet? Fan, ring Tegnell och avblås allt. Vad sysslar de egentlig med i Italien och i Spanien?

Kolla själv om du orkar. SCB publicerar uppdaterade siffor varje vecka med historik för senaste 5 åren.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
FHM är väldigt transparent gällande detta, än mer nu när de gjort sin graf med två färger. En med tidigare rapporterade fall och en färg för nya rapporterade fall. Tyvärr finns inte grafen tillgänglig på hemsidan vad jag vet men du kan pausa PK och studera den.

Av dagens rapport härrör inte någon från idag och rätt få till igår. De allra flesta härrör alltså helgen eller t.o.m förra veckan.

"Ok". FHM är alltså så transparenta enligt dig att de inte delger allmänhet med korrekta siffror, förutom de tittare som pausar bilden i direktsändning!
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammat
Finns ju massa olika diagram. Finns kurva på frankrike också. Men vi har (3/4) samma ökningstakt som italien, räknat på en död per 10 miljoner invånare. Sverige har färre invånare än italien, så dör ju självklart inte lika många här per dag, som där.
Coronavirus Growth in Western Countries: April 4 Update – Mother Jones
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/04/coronavirus-growth-in-western-countries-april-4-update/

Det mest relevanta diagrammet är väl relativt till befolkningen med start vid första dödsfallet?

Den du skickat är väl uppdaterad senast 4 april, dödsfallen har ju ökat sedan dess.
Citera
Medlem
99 döda, kan vi se tresiffrigt imorgon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Du hade rätt blir säkert 110-115 innan dagen är över.
Er det ikke allerede +114?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så att det var 114 döda idag beror dödsfall från längre tillbaka som inte rapporterats? I så fall borde ju dagssiffran på antal döda börja gå ned kraftigt rätt snart, man kan ju inte skylla på tidigare orapporterade fall hur länge som helst.

De har skyllt på eftersläppningar sedan månader tillbaks. Det är bara propaganda floskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in