2020-04-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Det är jag helt med dig på, och tycker det är en rimlig strategi, den så kallade platta ut kurvan. Diskussionen här, om det nu kan kallas en diskussion, var mitt påpekande att även det innebär flockimmunitet, varpå sharmuta här gick fullständigt bananas och menade att det är en losermenralitet, om jag lyckades förstå rätt genom att läsa mellan pejorativen... Jag står fast vid min åsikt, det finns två vägar att gå, antingen få flockimmunitet när tillräckligt många har tillfrisknat och/eller när ett effektivt vaccin har utvecklats eller att isolera sig till viruset har dödat den sista smittade människan. Det sistnämnda ser jag dock som en orimlig väg, något som då definierar mig som någon som har gett upp, lurad Svensson, horunge och allt vad det nu var.

Oki. Ja det är många känslor... Blir nog en komplicerad balansgång, hur mycket man stänger ner vs öppnar upp osv. Men förutsätter att man först får kontroll på situationen hursomhelst, till att börja med... så att man har en någorlunda bild av läget och inte famlar i blindo.
Senast redigerad av Spelemannen 2020-04-07 kl. 13:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Ni alarmister kommer att få stå till svars för ert hysteriska beteende.

Region Stockholm tar nu emot intensivvårdspatienter från andra regioner. Vad hände med kollapsen på IVA i Stockholm?

Förstår att det är svårt att fatta för dig. Du tycker läget är bra i Stockholm? Det handlar om 5 som beh intensivvård och 15 som behöver sluten vård.
Det är illa nog att Sörmland inte har kapacitet längre. En tom IVA-plats som behövs, ska fyllas tills de får prioritera ännu mer än vad de gör nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Jag hoppas du skämtar. Det du säger stämmer inte.

Enligt FB har den det.
Citera
2020-04-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Du får gärna länka till när Björn Olsen säger att detta garanterat kommer att bli värre än Asiaten och Hongkong. Intressant läsning!

Den har potential till att bli värre, ifall ni förnekare skulle fått bestämma skulle den garanterat blivit värre.
Citera
Medlem
En liten fråga IVA platser är det med respirator eller utan eller både och.
Jag tror att de räknar med respirator eller.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Jag tror tyvärr det blir 100+ döda idag för första gången.
Okej, vad hände (eller snarare hände inte) för runt tre veckor sedan?
Var det något evenemang med stor smittopotential då?
Citera
2020-04-07, 13:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kanske var mindre angeläget att spara lik för forskning då. Man bör kunna lära sig ganska mycket om den helt nya covid-19 genom noggranna obduktioner och prover, men jag vet inte om det är därför de använder kylcontainrar.

Sen kanske man inte kan skicka de som avlidit i covid-19 till obduktion och vidare till begravningsbyråer utan vidare på grund av smittorisken. Liken kanske måste ligga i karantän först. Ingen aning, gissar bara.
Räcker det inte med biopsier? Behöver man verkligen hela kadavret för att analysera?
Citera
2020-04-07, 13:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumppigo
Igen, hur kan du skriva så? Det testas väldigt lite i de flesta länder. Mörkertalen är enorma.
Sedan vet vi inte när detta tar slut.
Lägg sedan till många som inte vet om att de har/har haft Corona.
Folk dör utan att någonsin testas.

Om några år kan vi förstå omfattningen, och bara om man börjar testa på riktigt.
Redan nu kan man studera överdödlighet, dvs hur många fler än normalt som dör. Man måste inte testa alla för det.
Citera
2020-04-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
för en seriös Diskussion posta källa med länk tack

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4oe5/tyskland-planerar-atergang-till-det-normala

Står i slutet av artiklen
Citera
2020-04-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Räcker det inte med biopsier? Behöver man verkligen hela kadavret för att analysera?
Är du seriös eller är det ytterligare ”killgissning”?
Citera
2020-04-07, 13:44
Medlem
Är det slut med nyheter från Iran?
Citera
2020-04-07, 13:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Är du seriös eller är det ytterligare ”killgissning”?
Hur menar du nu?

Man behöver inte hålla kvar den avlidna för att utföra prover på hur covid påverkar organismen.
Vi vet redan att lungor, njurar och hjärta/cirkulation påverkas av sjukdomen.
Vad ska du ha hela kroppen till då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in