2020-04-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det jag reagerar på är att du just går på magkänsla och spekulerar utan faktamässig förankring. Finns det egentligen något vetenskapligt belägg för att hävda att unga ”som sover eller äter dåligt” skulle drabbas hårdare? ”Tar droger” är ett vitt begrepp, men visst den som är uttalat nedgången klarar de flesta sjukdomar sämre. Jag tror dock inte en intensivvårdsläkare skulle benämna en sådan person som ”frisk”.

Som det verkar hamnar unga utan underliggande sjukdomstillstånd på IVA. För mig kan inte det bortförklaras med att ”de sovit dåligt”. Är det så att Sverige har en högre andel yngre än andra länder och i så fall varför?
Herregud, det verkar till och med vara värre ställt än jag trodde. Nu sitter du återigen och lägger orden i munnen på mig, var sitter jag och spekulerar över allmänhälsan på det klientel som hamnar vid IVA? Jag skrev utifrån ett generellt perspektiv att "det finns människor som är i dåligt skick trots sin ungdom", vad "dåligt skick" och "ungdom" sedan betyder är relativt utifrån sammanhanget. Jag förstår nu att du inte verkar kapabel till att dra sådana slutsatser på egen hand.

Vilka du tror intensivvårdsläkare bedömer som friska eller inte är inte heller intressant, förstår du inte det? Det är just vad sådana som du "tror", "uppskattar" eller "bedömer" baserat på just magkänslan som bidrar till faktaresistens och vilseledning. Arbetslösa och misogyna "invandringskritiker" har lättare att hoppa förbi evidens och istället lyssna på magen, och har med andra ord varken kompetens eller intresse att läsa innantill.

Att du sedan inte väljer att ens väljer att pudla för rena felciteringar (faktaresistens och vilseledning...) säger sedan det mesta. Skämmes!
Citera
2020-04-07, 12:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Dagens siffror från Region Skåne dök upp nu.

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-7-april-2989427?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

6 nya fall, oförändrat antal inlagda resp på IVA, 1 ny död (ålderdomshemmet i Kristianstad).

Gäsp. Nu är vi mitt i katastroffilmen, fortfarande ingen action. När börjar det?
Det kommer, vi verkar vara två eller fem veckor efter USA. Säger de som vet i tråden.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Jag tycker tabellen saknar en kolumn som redovisar antalet testade per 10 000 invånare. Antalet konstaterade fall är ju beroende på hur många som testats. Om det då skulle finnas systematiska skillnader mellan hur sjukhusen gör detta så påverkar ju det resultatet.

Eller så är siffrorna viktade - men det framgår inte i SLLs text.
Det finns en värre felkälla. En del har sagt att man borde lägga till två nollor till antal konstaterade. Det räcker med att lägga till en så är det illa nog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Spaniens dödstal har gått ner idag, om de nu redovisat siffrorna för idag, men serious critical har gått upp istället. Om jag uppfattar det rätt förstås.
Worldometer.

743 nya coronadödsfall har bekräftats i Spanien, hade 700 i går så fler döda i dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det kommer inte dö 1000 per dag.
Utan fler åtgärder är det ju inte helt omöjligt även om jag också har svårt att tro det. Smittan får ju löpa ganska fritt för myndigheter så det enda som bromsar nu är vanliga kloka människor. Kommer det en snabb topp så sjukvården bryter ihop i många städer samtidigt som vet man inte vad som händer. Tycker du inte utvecklingen är osäker? vi har ju några storstäder kvar att beta av. Smittspridningen kommer ju inte att minska snabbt under tiden som i Italien och Spanien utan nedstängning men det är ju osäkert vad människor själva gör i en sådan situation. Rädsla, osäkerhet och brist på förtroende till myndigheter kan ju ge liknade resultat som en nedstängning men då okontrollerat och med mer våld. Men man kan ju också stänga ner media och internet och då blir allt som en vanlig vacker vårdag bara man inte är nära ett sjukhus, begravningsplats eller krematorium.

Nu hoppas jag att regeringen börjar med lite åtgärder som isolering av Stocholm och andra drabbade orter så att eländet sprids ut över tid. Det finns ju ett visst värde att sjukvårdspersonal kan flyttas omkring med utrustning där det för tillfället behövs då vi har brist på det. Drabbas många stora städer samtidigt blir det omöjligt och dödstalen stiger snabbt. Mycket är troligen för sent nu och det är ju påsk snart.
Citera
2020-04-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det kommer att bli värre för vi är bara 6 veckor in i epidemin. Vi har minst ett år till att genomleva denna pandemi.

Hittas inte ett vaccin tar det aldrig slut och viruset muterar i all oandlighet tills det till slut blir sa farligt sa vi alla stryker med. Typ. Den som inte tror att ett sant scenario ens har en tillstymmelse till chans att vara korrekt, ombedes hobby-googla lite.

Mansklighetens hopp star till att ett vaccin kommer inom max 2 ar. Forhoppningsvis tidigare. Det enda man kan gora, for att skydda sina medborgare ar dessvarre att stanga ner samhallet sa mycket som mojligt.
I alla fall for i princip alla andra an Chinos-byxan Tegnell o Svetsar-Steffe. Vem vet, kanske sitter de pa jokern i leken
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
En del unga är så bortskämda att de pallar inte 1 månad karantän.

De hade väl tagit livet av sig i krig.
En tonårstjej i UK tog livet av sig bara på grund av tanken att måsta sitta isolerad. Vem bryr sig om det?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det ÄR ju ändå väldigt många som dör. Även av annat än C-19. Varför skulle det vara fel att gå ut med fakta? Du behöver inte tycka om vinkeln men det är forfarande bara fakta.

Men seriöst. Lever vi under en sten? Alla vet att det är många som dör.
De bestämmer sig att fördjupa sig i det. Just när det finns en pågående pandemi vilken, som bekant, ökar antal döda i drabbade länder.
Jag tolkar som att: "Ja, men skulle du eller nån du känner råkar dö för covid-19 är det inget att hänga upp sej på. Man kan ju dö på upp till 700 olika sätt".
Hur sjukt är inte det att presentera detta just i dessa tider? Det tillför noll.
Alla vet att många dör hela tiden. Och? Bara för att man "i vanliga fall" dör vill man ursäkta covid-19 och Sveriges hänsynslösa strategi?
"Häng med på tåget, dö du också i covid-19, det är inne nu".
Citera
2020-04-07, 12:37
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Antänder danskarna zink också?
Vet ej.
Citera
2020-04-07, 12:38
Medlem
okok1s avatar
Problemet verkar vara löst:
Citat:
Dr. Anthony Cardillo said he has seen very promising results when prescribing hydroxychloroquine in combination with zinc for the most severely-ill COVID-19 patients.

"Every patient I've prescribed it to has been very, very ill and within 8 to 12 hours, they were basically symptom-free," Cardillo told Eyewitness News. "So clinically I am seeing a resolution."
Citat:
He said he has found it only works if combined with zinc. The drug, he said, opens a channel for the zinc to enter the cell and block virus replication.
Citera
2020-04-07, 12:39
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Propaganda för vem? Det är bara fakta som presenteras.

Det är klart det är en form av propaganda som manar till lugn.

Problemet är att inga av dessa ”fakta” hjälper ett dugg. Vi har inte sett sjukvård bedrivas på detta sättet sedan 1918 eller i krigszoner, då är det helt ointressant i sammanhanget.

Det som skrämmer mig är Tegnells nya, ”det spelar ingen roll hur många som dör i covid-19, vi kollar på sjukvården utifrån ett 5 års perspektiv och den ska inte vara påverkad”.

Där ser vi galenskaperna och idéerna som ligger bakom folkmordet.
Citera
2020-04-07, 12:39
Medlem
ettanollans avatar
Vilket avstånd är det sagt att vi ska hålla i Sverige mellan varandra? Håll avstånd säger tyvärr ingenting till de som inte förstår här i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in