2020-04-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Försvaret har väl gett upp 🙃
Advokat Backman med misittare verkar vara ganska trötta eller så har har de gett upp, det ska bli spännande när de ska slutplädera, vad som kommer fram då :-)
Citera
2020-04-07, 10:23
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tidigare :

”De sista dagarna innan Norgeresan höll Lena på att sammanställa en annan chache. Den skulle ligga på skrikvittnenas sida av motorvägen.”

Det har alltså funnits skrikvittnnen, i plural.

Åklagaren syftar på paret "Daalans". (Mannen från Rödklintsgatan som rastade hunden vid aktuell tidpunkt är ett tredje hörvittne)
Citera
2020-04-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
"Rätten har tagit paus fram tills nästa vittne ska höras klockan 14.30" skriver dom i liven. Men det innebär inte att reportrarna skall göra det?

Varför sitter journalisterna med händerna i kors nu i pausen, istället för att skriva i liven och berätta lite om dagen som varit? Lite reflektioner om SD, hans uppträdande, om vittnena och åhörarna? Detta är ett lågvattenmärke inom live-rapportering. Såna har vi haft nu i tio år, och många har varit riktiga höjdare (aftonbladets krimreportrar).

Nej Nerikes Allehanda - utbilda era reportrar i live-rapportering. Uruselt. Inte bra för deras rykte. Jag hade inte anställt dom på min tidning i alla fall.

Nästa gång det är något intressant fall, skramla ihop och ta in en frilansande skrivtolk. Denne kan göra en distanstolkning och ligga i fas med vad som händer 🤗
Citera
2020-04-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Min tolkning är att han tänkte använda denna gps på utlandsresan. Även om det fungerar bättre med en mobil att cacha till vardags så har vanlig frilufts-gps flera fördelar, man slipper mobilavgifter, behöver inte bry sig om mobiltäckning, den håller för en dags användning och man kan oftast använda vanliga batterier i nödfall. Enda problemet är att lägga in cacher för resmålet innan avresan.

Turerna veckan innan är då bara för att kolla att gpsen fungerar igen, att batterierna räcker för att dokumentera en dagstur med hyrbil på resmålet och att han kan ladda tillbaka rutten ur sin gps (och kolla att kablar fortfarande fungerar). Turen till Arlanda var nog i så fall också en del av resan som han ville dokumentera som ett minne och då vill man nog ha något bättre än sin google timeline.

Jag fortsätter att vara envis och en ihärdig dåre:

De datum som den används så har jag kunnat urskilja via konversationer mellan HD och SD vem som eventuellt kan ha använt bilen de datumen. Tex så är HD på en tripp till IKEA i Västerås en av dagarna, flera ggr är hon ute och GC:ar och nån av dagarna är SD ute nånstans och hämtar presenningar och kör till återbruket bland annat.
De pratar mycket om bilnyckeln och vem som ska ha bilen och hur de ska lösa det.
SD som är så bestämd av sig och håller i taktpinnen i alla avseenden uppmanar inte HD någonstans att hon ska testa GPS:en under hennes utflykter (datum som GPS:en varit igång enligt FUP).
Ingen av dom nämner ens ordet GPS. Därför drar jag en annan slutsats än er andra: Att den drar igång automatiskt.

Men strunt samma.... Oviktigt nu Så jag släpper diskussionen..

EDIT: Ska flika in att man beslagtog två GPS:er hos SD…?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-04-07 kl. 10:34.
Citera
2020-04-07, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Advokat Backman med misittare verkar vara ganska trötta eller så har har de gett upp, det ska bli spännande när de ska slutplädera, vad som kommer fram då :-)

Det skall såklart bli jätteintressant.

Vi får inte glömma att det räcker med "rimligt tvivel" när dom lägger fram sina försvars-argument.
Citera
2020-04-07, 10:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Stefan kan ha tagit sig hem till Lena. Lämnar telefonen hemma i bostaden. Han kan ha knackat på hennes fönster. Hon går ut för att möta honom.

Tja, varför inte

Jag tror inte att det behövs knackas på något fönster.

Det har skett inloggning på hennes konto under mordnatten och det har inte skett av en slump.
Det saknas konversationer som det verkar. Han skriver först efter hennes död att det blir för sent, efter kak- och loggbilden. Efter gymmet väntar han med att åka till JG. Han skriver ju till JG att han behövde logga något när JG frågar varför han inte kommer. Kanske han bestämde möte med LW då?
Citera
2020-04-07, 10:34
Medlem
Idag verkar reportrarna från NA riktigt sega. Har frågat en del men ännu inget svar. Hur svårt kan det vara. Hade föredragit Aftonbladet
Citera
2020-04-07, 10:34
Bannlyst
Då kör dom igång igen......

ALL RISE !!!!!!!, ropar vaktmästaren

Please take a seat, sa domaren.

Alla sätter sig.
Citera
2020-04-07, 10:37
Bannlyst
Huset är fullt på åhörarplatserna
Finns rum bredvid med storbildsskärmar.
Citera
2020-04-07, 10:39
Bannlyst
Det är Stefan som vill att dom träffas i Vivallaskogen
Citera
2020-04-07, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Man kan ha detta i huvudet nu när åklagarna går igenom indicierna:

Från Hela Hälsingland, rättegången om mordet på Tova:

" Men det finns en indiciekedja som pekar i den riktningen. Om man tittar på litteratur och rättsfall som finns, så kan slå fast att åklagaren har att styrka sex olika omständigheter. Var har det ägt rum, När? Hur? Kan Billy bindas till brottsplatsen? Har han haft möjlighet att begå gärningen? Kan annan gärningsman uteslutas säger KG Myhrberg""

https://www.flashback.org/t2839746p822

Så det som åklagren nu går igenom är de sex punkterna som ska styrka att mgm är gm:

- Var
- När
- Hur
- Kan mgm bindas till brottsplatsen
- Har mgm haft möjlighet att begå gärningen
- Kan annan gm uteslutas
Citera
2020-04-07, 10:41
Bannlyst
Kvällen den 11 är väldigt lik mordkvällen.

Stefan går ut mitt i natten
All kommunikation är borta
mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in