2020-04-07, 10:19
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kan väl finnas flera sätt som är rätt, eller flera sätt som är fel.
Det är ett virus vi ska bekämpa inte varandras ego.
Inte fan är det då någon här inne som kan bekämpa viruset. Inte du, inte jag, ingen medlem. Det enda vi kan göra är att prata om viruset.
En expert har definitivt inte tid att prata bort viruset här inne.
Citera
2020-04-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Börjar bli så less på det här nu...

1) Det är en influensa, inte Ebola, Sars eller Mers.

2) Det är folk i riskgrupperna som riskerar livet, inte den generella populationen.

1) NEJ
2) NEJ

Det är inte alls influensa, inte ens samma familj med virus
Det är Inte alls bara människor i riskgrupperna som dör, de har bara högre risk

Citat:
I Norge där jag bor ...

Vi ser helst at idioter som deg reiser tilbake til Sverige, så kan vi andre gjøre så godt vi kan med å redusere smitten.

Citat:
Varför fattar man inte att man förmodligen redan varit smittad med inga/milda/medelsymptom och du trodde säkert att det bara var den årliga influensan?

Norge uppskattar att totalt 14 000 är smittade, av 5,4 miljoner.
Nej, sannolikheten för att du har haft COVID-19 och inte lagt märke till det är väldigt liten.
Det är mycket mer troligt att du har haft influensa.

Citat:
MAN SKULLE HA ISOLERAT RISKGRUPPERNA UNDER DRÄGLIGA FORMER OCH DOM SOM AVBÖJER FÅR KASTA SIN TÄRNING. MEN MÖJLIGHETEN SKULLE HA FUNNITS FRÅN FÖRSTA BÖRJAN.

Att isolera riskgrupperna har fungerat så bra i Sverige.

I Norge har vi solidaritet, även de som är friska och har liten risk tenderar att följa reglerna för att skydda de som är gamla och sjuka.

Samtidigt vet ingen hur de kommer att påverkas, unga friska människor blir också allvarligt sjuka, även om flera överlever.
Citera
2020-04-07, 10:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja men just nu handlar allt om dödstal i sjukdomen covid-19. Resterande dödsfall kan man tugga om efteråt och har man gjort innan också.
Si och så många dör i trafiken, si och så många dör i cancer, si och så många dör i flygplansolyckor, säkrare att åka flyg än att köra bil dessutom har experter konstaterat, si och så många drunknar varje sommar osv..

Nu är nu och covid-19 dödar. Efteråt kommer man säkerligen att göra statistik utav det också. Så här många dog utav covid-19.
Så många procent var från 0- 30, från 30 till bla, bla, bla osv, osv, osv.

Fast min poäng är att det ser likadant ut vad gäller risk för covid-19 som för alla andra sjukdomar. Unga är underrepresenterade när det gäller risk att bli allvarligt sjuka eller i värsta fall dö.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast vissa av "gamlingarna" har sjukdomar som tvingar dem att vara på ett boende. Sedan detta att alla gamlingar skall ta livet av sig låter ju lite gammaldags. Vi har ju tagit bort ättestupan sedan en ganska lång tid tillbaka

Dumma inlägg får dumma svar.

Att skydda riskgrupper mer kan man tycka en feministisk världshumanistisk regering borde ha som högsta prioritet, men icke.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Enkel matematik. Om alla friska överlever, och hälften av IVA fallen är friska, så blir det 50% dödlighet om sjuka dör. Självklart hittar jag på. Men det är fakta att friska klarar sig bättre. I alla fall större utsträckning än sjuka. Jag har inget exakt nummer. Boris har inte 50% chans att dö i alla fall. Utan det är ju alla sjuka som drar upp dödsantalen.
Jag tror du har gjort en tankevurpa.

Påståendet från The Daily Mail är, oavsett riskfaktorer:

Om man är så pass illa däran i Coronan att man hamnar på IVA så har man 50% chans att överleva.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8164079/Mortality-rate-coronavirus-patients-intensive-care-close-50-shock-report-reveals.html, 29/3

Men visst man kan ju tänka sig att Boris som PM åkte in på IVA i ett relativt tidigt skede och därmed har större chans. Vidare får man förmoda att han får den absolut bästa vården vilket ytterligare kan stärka hans chanser.
Citera
2020-04-07, 10:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inga problem att bli fler om man utökar antalet tjänster. Gör man inte det så blir man inte fler. Det är ju det som är problemet med sjukvården att man skurit ner på kapaciteten (kvantiteten).

Lönerna inom sjukvården är allt annat än "skit". Om inte annat tjänar alldeles för många medelmåttor inom sjukvården alldeles för mycket. Ett system som i Tyskland där alla läkare är "entreprenörer" och man får välja var man ska gå för att vårdas skapar konkurrens och sållar bort de dåliga. I Sverige räcker det med att man tentar igenom x-antal år, prestationen efter det spelar noll roll.

Vi har lika stor vårdpersonal/capita som i Tyskland. SKillnaden är att vi har en större andel oduglingar i vår sjukvård.
Citera
2020-04-07, 10:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Boris var en av dem som ansåg att sjukdom = svaghet. Han kunde aldrig föreställa sig att denna "svaghet" skulle drabba honom själv.

Tydligen är hans sambo också lite "klen"..
Vad bygger du den slutsatsen på?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Precis. Man ska titta på det som föranleder döingar, dvs antal smittade och andelen intagna på sjukhus. Visar på en tydlig minskning. Dör gör man efter cirka 2 veckor. Men även antalet döda har nåt en topp men inte riktigt vänt än.
De på äldreboende tas inte till sjukhus så där tittar du på helt fel statistik. Och antalet smittade ökade igår.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tegnell är ju en expert. Antar du lyssnar på honom. Han har gjort mycket bra...
Naturligtvis lyssnar jag på den som leder myndighetens arbete.
Men, vet du? Jag lyssnar även på andra röster - även de kritiska.

Det underliga är att experter av alla de slag känner sig manade att kritisera regeringen och FHM.
Detta är alltså personer som är mycket kunniga inom sina respektive fält - men saknar sakkunskap om den aktuella epidemins grundvillkor.

Att vara matematiker och skissa på grafer om smittans utveckling är toppen, men detta blir ganska tomt om man saknar sakkunskapen gällande epidemiologi.

Och media är inte sena med att snappa upp dessa experters uttalanden och presentera dem som en sanning, hur ska vi vanliga människor kunna filtrera ut den fakta som är mest rätt för stunden?

Hur gör du själv?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hade de varit i Spanien hade risken varit stor att de strukit med i covid-19. De gjorde rätt att inte utsätta sig för det. Så det så.

Exakt, de borde ha tagit ansvaret och sagt hejdå. Ju fortare desto bättre.

Enligt somliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det är en mycket bra poäng. Jag har t ex sett att de kan sälja individuellt inplastade äpplen i snabbköpet. Fast det var ett bra tag sedan jag såg det.

Stenhård hygien och bacillskräck av tradition kan vara en stor del av förklaringen till att Japan klarat sig så bra hittills.
Du undrade i ett tidigare inlägg om de bugar fortfarande...när jag var där för två år sedan var det bugningar en masse som gällde.
”Stenhård hygienoch bacillskräck”, visst, men också förmåga att ta instruktioner, disciplin och underordna sig. Det är ett mycket homogent samhälle.
Kan vi ta instruktioner, underordna oss ? Har vi disciplin?😂😂😂
Citera
2020-04-07, 10:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Lönerna inom sjukvården är allt annat än "skit". Om inte annat tjänar alldeles för många medelmåttor inom sjukvården alldeles för mycket. Ett system som i Tyskland där alla läkare är "entreprenörer" och man får välja var man ska gå för att vårdas skapar konkurrens och sållar bort de dåliga. I Sverige räcker det med att man tentar igenom x-antal år, prestationen efter det spelar noll roll.

Vi har lika stor vårdpersonal/capita som i Tyskland. SKillnaden är att vi har en större andel oduglingar i vår sjukvård.

Ja det stämmer, men det förhindrar ju inte att man kan få in några till händer. Lönerna är, precis som du skriver, inte lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in