2020-04-07, 10:16
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Någon som vet vad R-värdet är i Sverige?

Borde vara omöjligt att veta utan slumpmässig masstestning. Skall vi gissa på 4?
Citera
2020-04-07, 10:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det har aldrig varit en talpunkt ens. Vem har någonsin yttrat det? Det har handlat om att kväva det värsta av utbrottet för att sedan kunna återgå till ett normalt liv.
Men så fort allt övergår till det normala så bryter det ju bara ut igen.
Citera
2020-04-07, 10:17
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Problemet med ditt synsätt; vi vet inte vilka som är friska och vilka som är sjuka. Studierna från Kina och Italien visar att runt 20% av de smittade aldrig haft några symtom.

Man skulle kunna rutintesta alla som jobbar med riskgrupper. Det finns säkert 100-tals lösningar. Kan vi åka till månen kan vi lösa allt.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stockholm rapporterar högsta dödssiffran för någon enskild dag igår, och du menar att läget har vänt? Du är ju inte klok.
Precis. Man ska titta på det som föranleder döingar, dvs antal smittade och andelen intagna på sjukhus. Visar på en tydlig minskning. Dör gör man efter cirka 2 veckor. Men även antalet döda har nåt en topp men inte riktigt vänt än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kunde inte sagt det bättre, samt ren och skär fakta.

Jag har själv förespråkat att man ska tvätta händerna etc och hålla distans. Men det var NÄR man inte visste hur pass allvarlig Covid-19 var och man trodde att det handlade om en dropsmitta.

Nu kör media på för fulla muggar och folk äter allt med hull och hår samtidigt som journalisterna pysslar med sensationsjournalistik.

Men lås in er för i helvete! Kommer bli SKITBRA allting.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Gamlingar har utsatt sig själva när de ligger på boendet. De hade lika gärna kunnat vara i Spanien eller tagit livet av sig.

Så det så.

Fast vissa av "gamlingarna" har sjukdomar som tvingar dem att vara på ett boende. Sedan detta att alla gamlingar skall ta livet av sig låter ju lite gammaldags. Vi har ju tagit bort ättestupan sedan en ganska lång tid tillbaka
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men herregud.
Hur ska det bli fler när lönerna är skit?
Det handlar inte om att bli bättre. Man ska inte vara låginkomsttagare när man räddar liv.
Brukar du neka till att få lönepåslag?
Du blir ju inte bättre av det

Inga problem att bli fler om man utökar antalet tjänster. Gör man inte det så blir man inte fler. Det är ju det som är problemet med sjukvården att man skurit ner på kapaciteten (kvantiteten).
Citera
2020-04-07, 10:18
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men så fort allt övergår till det normala så bryter det ju bara ut igen.

Nej. Det finns alltid där, men i hanterbar skala.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Någon som vet vad R-värdet är i Sverige?

Imperial College studie hade fått Sveriges R-värde till 2.2 om jag inte minns fel.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Finns även experter som har hävdat det. Att du inte är en expert vet vi.

Flashback är väl experternas forum trodde jag :-o

Citat:
Du är den udda fågeln antar jag?

Har du någon expertkunskap i frågan om Covid-19 att bjuda på?

Jag lägger in det jag ser som jag med min begränsade kunskap kan bedöma kan vara relevant här, om det kan bidra till att nåt blir bättre på nåt sätt, går inte att veta,
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stockholm rapporterar högsta dödssiffran för någon enskild dag igår, och du menar att läget har vänt? Du är ju inte klok.
Du måste läsa statistiken som helhet, inte bara fokusera på en enskild dag. (Som dessutom samlat på sig döda från helgen).
Citera
2020-04-07, 10:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Gamlingar har utsatt sig själva när de ligger på boendet. De hade lika gärna kunnat vara i Spanien eller tagit livet av sig.

Så det så.

Hade de varit i Spanien hade risken varit stor att de strukit med i covid-19. De gjorde rätt att inte utsätta sig för det. Så det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in