2020-04-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Finland protesterade de äldre när den tvingande karantänen var ett faktum. Varför skulle de "diskrimineras"? Varför fick man inte gå ut under den sista tiden av sitt liv? Varför skulle alla äldre buntas ihop som en grupp - när alla yngre var inte heller homogena?

Så en tvingande regel eller ett förbud kräver lika mycket förankring som en rekommendation. Man måste förstå "varför".

Och även om man skulle förstå faktum (de yngre måste skydda de äldre) då bryr sig inte alla, eftersom det onda kommer att drabba "någon annan" än en själv.

Jag gillar mer den svenska modellen.

Din poäng är att Sverige lyckats bättre, med utgångspunkt av att ett fåtal äldre i Finland uttryckt sitt missnöje?

Men visst, med målet total samhällsspridning så har Sverige uppenbarligen lyckats bättre.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja att minska katastrofens omfattning är enda målet. Tyvärr tar vårdpersonalen slut till slut.

Tänker jag på Sverige blir jag mest cynisk.

Vårdpersonalen behandlas som skit i vanliga fall och Landstinget är en av landets sämsta arbetsgivare...

Livräddande superproffs har löner som truckförare, och löneökningarna är skämt. Samtidigt skär man ner...

Oj! funkar inte vården? skriker Svenne Banan.

Nä, den vilar på utslitna låginkomsttagare och nu kom strået som knäckte hästens rygg...

Varsågoda.

Det finns inte ett sjukhus i Sverige som är rustat för pandemi. Vården i Stockholm funkar inte ens i vanliga fall.

Myndigheternas sätt att dämpa covid-katastrofen kan jag gissa mig till.

Alla styrande kommer att skylla på varandra och människor som dör av Covid19 kommer att mörkas i statistiken.

Skämtar du!? Sjuksköterskor tjänar för fan mer än ingenjörer numera. Läkare tar ut över 2000kr/h när de "konsultar" på någon sömnig vårdcentral. Det är aldrig något positivt som kommer från vårdpersonal, bara gnäll gnäll gnäll.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Finns även experter som har hävdat det. Att du inte är en expert vet vi.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag vet också att jag inte är en expert.
Hade varit klädsamt med samma självinsikt hos fler...

Flashback är väl experternas forum trodde jag :-o
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Kan bli vårt fall. Rekommendationer gäller inte under fina soliga vårdagar. Oavsett om AT "påminner" svenskarna "stup i kvarten".
Frisk luft stärker lungorna. De som sitter inne jämt är i sämre skick om de drabbas. Folk vet detta instinktivt och därför går de ut.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu låter du som att du hittar på. Vad har du för stöd för det där?

Enkel matematik. Om alla friska överlever, och hälften av IVA fallen är friska, så blir det 50% dödlighet om sjuka dör. Självklart hittar jag på. Men det är fakta att friska klarar sig bättre. I alla fall större utsträckning än sjuka. Jag har inget exakt nummer. Boris har inte 50% chans att dö i alla fall. Utan det är ju alla sjuka som drar upp dödsantalen.
Citera
Medlem
Ytterligare en professor sågar Tegnell och Regeringens strategi:

Professor Mats Bergman:
Att snabbt och aggressivt införa hårda karantärsrregler är motiverat, även om viruset inte är särskilt dödligt. Karantän och företagsstöd köper staten tid och gör att man relativt snabbt kan luckra upp. Att göra tvärtom, som är Regeringens och Folkhälsomyndighetens strategi, gör det hela mycket svårare.

”Den strategiska beslutssituationen verkar alltså såväl ur en epidemiologisk som ur en nationalekonomisk synpunkt vara av den typen att det lönar sig att snabbt ta stora kostnader för att vinna tid och för att utnyttja det optionsvärde som finns i att inte fastna i ett oåterkalleligt händelseförlopp”, skriver professorn.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De röker som i Sverige skulle jag tro. Lite mer kanske.

Ja, de är mer hälsosamma.

Kanske inte så viktigt men de håller t ex inte på och kindpussas i Japan som italien. Jag tvivlar på att de kramar om varandra vilket är vanligt bland vänner och familj i Sverige. Skakar de ens hand? Håller de fortfarande på och bockar som hälsning?? Nej, det kan inte vara möjligt. Kan inte någon som vet lite om Japan berätta hur det funkar där!

De använder mask om de känner sig sjuka. Den seden tror jag Japan var först med. Det kan ju inverka.

Mycket intressant...

Jag har uppfattningen att Japaner håller stenhårt på hygien, lite nu och då kan man se vad vi tycker är ett överdrivet, lustigt beteende. I från att packa skjortor en och en i separata plastpåsar, som sedan packas ner i resväskan, till deras automatiska super-toaletter. Tror de har lite "bacill-skräck" där.., som nu visar att de nog har lite rätt i saken.

(är ingen japan expert skall tilläggas)
Citera
2020-04-07, 10:05
Medlem
Jag har både igår och idag sett flera militära ambulanser köra på Essingeleden i båda riktningarna.
De ser ut som dallasjeepar med ett skåp bak med ett rött kors på.
Kan det vara corona avlastning eller nån övning?
Citera
2020-04-07, 10:05
Medlem
Börjar bli så less på det här nu...

1) Det är en influensa, inte Ebola, Sars eller Mers.

2) Det är folk i riskgrupperna som riskerar livet, inte den generella populationen.

Vad innebär det med riskgrupp?

"85 år gammal dement gubbe på äldrevården med hjärtproblem och prostatacancer"

"25 år gammal Sara som är en knarkande prostituerad med HiV och ätstörningar"

"Människor med medfödda hjärtfel"

"Cancerpatienter som är genomgår strålbehandling = immunförsvaret är förstört"

Och listan kan göras hur lång som helst.

Det är inte intellektuell rättvis bild man ger av alla dessa människor som dör utav Covid-19. Det handlar om mestadels människor som står vid dödens brant många gånger oavsett Covid-19 eller inte.

Man kan inte och ska inte klassa det som ett dödsfall av Covid-19 om personen riskerar att dö när som helst iaf.

Folk undrar hur det är möjligt att 10% av jordens population äger 90% av alla tillgångar samtidigt som 10% av dessa äger 90% av tillgångarna. Hänger ni med?

Förklaringen är att 90% är inte smartare än så här. Och 90% utav top 10% är inte smartare än "eliten".

Hur kommer jag fram till detta då?

Tvätta händerna? Vad hjälper det när det räcker att du vistas i samma rum som en smittad oavsett om personen uppvisar symptom eller inte så blir du smittad.

I Norge där jag bor så har lockdownen från 14 mars till dags dato kostat staten 200 miljarder norska kronor. Folk blir tillsagda att hålla 2 meters avstånd från varandra och man får inte vara fler än 5 personer i grupp. Antibac vid ingången till alla butiker och alla spruta för glatta livet och ställer sig snällt som dumma får med 2 meters mellanrum vid kassan.

Sen att det är OMÖJLIGT att röra sig så i själva butiken är det ingen som tänker på. Du har Securitas vid kassorna som dirigerar folk till olika köer då det får max vara 4 i kö + kassören. Tror ni den väktaren jobbar i en n95 eller hazmatdräkt?

Varför fattar man inte att man förmodligen redan varit smittad med inga/milda/medelsymptom och du trodde säkert att det bara var den årliga influensan?

Jag håller på den svenska varianten, det ÄR det rätta sättet att hantera denna influensa. Sen att skälet till att man är TVUNGET till det och folk är så jävla dumma att man inte kan förstå varför är tragiskt. Pengarna var slut innan och pengarna är slut nu. Stänger man ner Sverige så går det väldigt fort undan och blod kommer utgjutas på gatorna inom en månad.

VAD MAN SKULLE HA GJORT FRÅN BÖRJAN I T EX NORGE SKULLE VARA ATT SPENDERA EN BRÅKDEL UTAV PENGARNA MAN REDAN SPENDERAT. MAN SKULLE HA ISOLERAT RISKGRUPPERNA UNDER DRÄGLIGA FORMER OCH DOM SOM AVBÖJER FÅR KASTA SIN TÄRNING. MEN MÖJLIGHETEN SKULLE HA FUNNITS FRÅN FÖRSTA BÖRJAN.

Detta skulle man ha gjort i alla länder och absolut inte följa Kinas jävla svar på det hela med major lockdown. Folk verkar glömma att Kina är ett land som styrs under en kommunistisk diktator och man har en urusel människosyn i Kina.

Läser ingen i den här tråden den andra Covid-19 tråden där människor inom sjukvården jobbar och delar med sig utav sina iakttagelser? Klart som korvspad varför inte sjukvården går på knäna någonstans i Sverige. Sen att skyddsutrustningen är slut är en HELT annan femma.

Ska bli intressant att se hur många i denna tråd som får ihop i sitt huvud vad fan jag snackar om...

I övrigt kan jag inte låta bli att tycka:

Mänskligheten kan gott ha det helvete som väntar. Räkna med att "storebror" ser dig och man kommer använda denna "pandemi" som ytterligare skäl att dra åt snaran. Men inte i Sverige eller hur? I Sverige är ju alla då fria inte sant? Innan ni vet ordet av det så kommer folk hamna i klammer för "tankebrott".
Citera
2020-04-07, 10:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:

Du är den udda fågeln antar jag?

Har du någon expertkunskap i frågan om Covid-19 att bjuda på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:

Det finns individer som i total avsaknad av självdistans anser sig vara experter i flertalet ämnen här ja.
Tyvärr inte vidare smickrande personlighetsdrag.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag vet också att jag inte är en expert.
Hade varit klädsamt med samma självinsikt hos fler...
Man kan ju undra hur personer som ArgusOne känner igen en "expert"?
Är man "expert" om man säger saker som stämmer överens med de åsikter som ArgusOne har?

Och alla andra är "idioter"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in