2020-04-07, 09:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har kollat alla FHM livesändningar och dom trycker hela tiden på att en STOR majoritet av alla som dör är äldre och att en stor majoritet som dör har underliggande sjukdomar.

Så är det. Dock dör det även unga ibland.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, ni har rätt i att hennes "alltså" öppnar för tolkningar. Till skillnad från er tror jag dock inte man ska negligera hennes observation om att unga i högre utsträckning än väntat hamnar på intensiven. Samt att de blir svårt sjuka. En faktor i sjukdomsförloppet är cytokinstormen och den kan bli oerhört fulminant hos en ung människa där immunförsvaret är mer aktivt än hos en äldre person.

Sedan visst, de kan ha rökt, de kan ha sovit dåligt, de kan ha psykisk ohälsa men det vet ni inget om - det är något ingen av er har belägg för.
De kan även ha ännu ej diagniosticerade sjukdomar. Hon borde ha sagt att de inte hade några diagnosticerade sjukdomar. Flumtant!

De kan dessutom använda droger de inte vill erkänna eftersom det är kriminellt.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De röker som i Sverige skulle jag tro. Lite mer kanske.

Ja, de är mer hälsosamma.

Kanske inte så viktigt men de håller t ex inte på och kindpussas i Japan som italien. Jag tvivlar på att de kramar om varandra vilket är vanligt bland vänner och familj i Sverige. Skakar de ens hand? Håller de fortfarande på och bockar som hälsning?? Nej, det kan inte vara möjligt. Kan inte någon som vet lite om Japan berätta hur det funkar där!

De använder mask om de känner sig sjuka. Den seden tror jag Japan var först med. Det kan ju inverka.

Mycket intressant...
Jag känner en kille som flängt runt hela jorden ett par år. Varit i Japan, Vietnam,Singapore, Indonesien, Thailand,Nya zeeland och en hel del andra länder, kommer inte ihåg på rak arm.
Men i Japan tar man inte varandra i hand man bockar till största del. Det är dessutom förbjudet att tugga tugummi , straffbart, finns inte att köpa heller. Slipper viruspartiklar i det fallet då. Inga fåglar eller fladdermöss kan få i sig tuggummi iallafall.
I Vietnam tex låg det en död gubbe ute, ingen brydde sig, till slut kom det någon skåpbil och tog upp gubben och slängde in honom i skåpbilen. Smittorisk!
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-07 kl. 09:58.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det kommer nog från gårdagens rapportering. Vad jag har förstått så är Utrikesminister Raab som leder regeringen och landet. Jag tror vi kan betrakta Boris som "incapacitated".

Enligt The Daily Mail har man 50% att överleva om man hamnar på IVA med Corona. Finns det uppgifter på hur länge man ligger på IVA (ifall man överlever) med Corona?

Säg det är två veckor så är det ganska länge som UK kommer ledas av en regering som jag skulle tro snabbt kommer dra i olika riktningar avseende allt möjligt och därmed inklusive hur UK ska agera på Coronan. Två veckor kan de kanske klara men jag tror det raskt kan bli kaos med det där ledarlösa gänget - de är ju handplockade av Boris och tänkta att fungera i en grupp med Boris som ledare.

Är man frisk är nog chansen nära 100% att man överlever. Det är de sjuka som dör.
Citera
2020-04-07, 09:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja att minska katastrofens omfattning är enda målet. Tyvärr tar vårdpersonalen slut till slut.

Tänker jag på Sverige blir jag mest cynisk.

Vårdpersonalen behandlas som skit i vanliga fall och Landstinget är en av landets sämsta arbetsgivare...

Livräddande superproffs har löner som truckförare, och löneökningarna är skämt. Samtidigt skär man ner...

Oj! funkar inte vården? skriker Svenne Banan.

Nä, den vilar på utslitna låginkomsttagare och nu kom strået som knäckte hästens rygg...

Varsågoda.

Fast ingen blir bättre genom högre lön försåvitt personen inte slöar sig igenom arbetsdagen. Det är ju fler som framför allt behövs.
Citera
2020-04-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Man öppnar upp det gradvis och med högsta nivå försiktighet. Det är som de gör i SydKorea. Det är så de planerar att göra i Italien om en månad.
Länder som kör lockdown övergår till gradvis öppning samt extrem försiktighet.

Till skillnad från alla andra länder (egentligen bara Sverige) som struntar totalt i allt och bara lever livet. Men det är ju kul att ta en bärs ute i solen om inte annat.

Ja, inte helt dumt med bärs i solen.

Jag ser verkligen svårigheter vad det gäller öppningen av samhälle. Det funkar såklart att köra på i små samhälle, byar med försiktighet men stora städer likt Oslo eller London går inte. Får du 20 nya fall så måste du stänga hela staden. Alltså karantän i minst 2 veckor plus 3 veckor för att va säker.
Summan är ny stängning omedelbart, likt Kina har råkat ut för. Sen kan det bli aktuellt troligen i både höst och vår med samma procedur som nu. Alltså 2x6 veckor.

Hur får du igång handel, resande och ekonomi i samhällen om alla ska va rädda för smittan varje kvartal? Norge har råd men resten av världen har inte. Inte alls.
Utöver det så måste man hålla barn från skolan, inlåsta över ett helt år. Vilket kommer att leda till trauma och massa förlorade ungdomar.

Men vår sätt betyder inte heller att det är rätt. Vi lär få känna på Covid19 snart. Min prognos ligger på 15/04. Där kommer vi att få riktigt jobbigt i minst 4-5 veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag säger inget om hur han är som person att jobba med eller hur lyhörd han är.
Det jag säger är att climasols påståenden att han velat nedmontera och t o m aktivt deltagit i nedmonteringen av våra beredskapslager är rent hittepå. Totalt taget ur luften. Googla gärna och du kommer hitta x antal artiklar där det framgår tydligt att Tegnell och FHM aldrig uppmanat eller antytt något sådant öht.

Ok, det är dock en väldigt märklig motsägelse i min värld, ifall han är kritisk mot andra för att de nedmonterat beredskap, men han inte själv tidigare har tagit det på allvar att medverka i samverkansmöten och dylikt kring beredskap. Det är klädsamt att se till sig själv först. Och det kan vara livsfarligt för andras väl och ve, att i hans roll (statsepidemiolog) ha egenskapen att ha svårt att ta in andras förslag, tankar och erfarenheter osv. I rollen han och FHM har är det ju viktigt att kunna ta till sig av andra länders rön och erfarenheter t.ex. Men som sagt, andra får tycka vad de vill om honom. Jag upplever dock att han är fel person på fel post.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jodå, tråden är full av liknande uttalanden. Att de hade fel bryr sig givetvis ingen om idag.

Experter var det han talade om.
Finns ingen expert här inne.
Du är inte ens expert på att läsa då du blandar ihop korten.
Oseriöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är de som överlever förmodligen. Att friska får lunginflammation är inget nytt.

"Förmodligen"
Retoriken som förts har invaggat unga i en falsk trygghet- när IVA platserna är slut hade de dött.
Åka in med ambulans för att man kvävs och sen ligga isolerad och balansera mellan liv och död för att sen få skador på lungorna för obestämd tid är inget att skaka på axlarna åt.
Nu får ni fan ta och skärpa er.
Citera
2020-04-07, 09:58
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja karantän i sig är ingen lösning på hela problemet men kan vara en bra åtgärd i en viss situation. Men det behövs fler om man vill stoppa spridningen så klart. Dessutom kan karantäner naturligtvis utformas på oändligt många olika sätt. I Sverige har man ju till exempel förordat karantän för gamla och sjuka.

Vilket jag i sig kan tycka är en rimlig åtgärd, då det är dessa grupper som är särskilt utsatta av sjukdomen. Sen att folk beter sig som kretiner, spån och stockholmare och verkar ha gjort det till sin livsuppgift att ändå hälsa på farmor Agda, 103 år gammal, för första gången i mannaminne är en annan sak.

Kan dessutom vara så att man håller på karantän tills läget blir betydligt värre. Vi ligger fortfarande på sex gånger lägre dödsfall per capita än både Italien och Spanien. Den exponentiella tillväxten är en riktig slyna. Vi får se varthän det barkar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jorå. Det talas vitt och brett att vi nåt ”apex”.
Inte Sverige. Sverige har inte nått toppen. Långt därifrån.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så är det. Dock dör det även unga ibland.

Det dör alltid några unga varje år i olika sjukdomar. Det är väl ändå inte så att man därför ska påstå att unga är särskilt utsatta när det gäller att dö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in