Citat:
Ursprungligen postat av
Menarduatt
Angående den klassiska sjukdomsutvecklingen som Tegnell benämner det har för mig att snittet för inkubationstiden är ca 5 dagar innan man uppvisar de första symtomen, som då är milda? Men jag hänger inte med om när den kritiska punken, dvs då man snabbt insjuknar (som i snitt sker efter ca 10? dagar) bör ske enligt den klassiska sjukdomsbilden?
Min fundering: menas det att den kritiska punkten, (alltså tillfället när man hastigt blir sämre) är i snitt 10 dagar efter att man blivit smittad, eller sker den kritiska punkten i snitt 10 dagar efter de första uppvisade symtomen?
Exempel: Om jag misstänker att jag kan ha blivit smittad den 25 mars och blev smått förkyld 5 dagar senare, alltså 30 mars, när ska den kritiska vändningen ske enligt den klassiska sjukdomsutvecklingen?
Från Aftonbladet
Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten satt i SVT:s Aktuelltstudio när beskedet om Boris Johnson kom på måndagskvällen:
– Det är en rätt klassisk sjukdomsutveckling. Att man efter ganska lång tids lite halvsjuklighet ganska plötsligt, ibland väldigt, väldigt plötsligt blir mycket sämre på kort tid. Det är vad intensivvårdläkarna och andra beskriver. Förstås fruktansvärt tråkigt att det ska behöva drabba honom, sa Anders Tegne
Ja det vore ju på sin plats att befolkningen blir informerad om "typiskt sjukdomsförlopp" så vi vet vad vi kan/ska vara observanta på!
den informationen jag har hört: inkubationstid 2-14 dagar, 5 dagar vanligt,
dag 9-10 efter att man fått symptom kan man få andnöd och hastig försämring (dålig syresättning)
här är ett tidigare inlägg jag skrivit om detta, det finns säkert många i tråden
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)