2020-04-07, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var det nån som genast kände sig träffad

Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Gårdagens bisarra inslag i Aktuellt för er som missade det:

https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fullt-med-folk-i-kungstradgarden-nar-varsolen-kom

”Är ni inte rädda för att bli smittade då?”
”- Nä, jag tog en extra spruta för säkerhets skull. Mot lunginflammation.”

”Men det sitter ju folk väldigt nära bakom er?”
- Jo, men det blåser ju lite åt det hållet”

”Det blir nog bra det här.”

Fy fan, vissa stockholmare är verkligen korkade!

Ärt hjärnor, jaja..de är inte rädd att mista livet.
Citera
2020-04-07, 07:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Angående den klassiska sjukdomsutvecklingen som Tegnell benämner det har för mig att snittet för inkubationstiden är ca 5 dagar innan man uppvisar de första symtomen, som då är milda? Men jag hänger inte med om när den kritiska punken, dvs då man snabbt insjuknar (som i snitt sker efter ca 10? dagar) bör ske enligt den klassiska sjukdomsbilden?

Min fundering: menas det att den kritiska punkten, (alltså tillfället när man hastigt blir sämre) är i snitt 10 dagar efter att man blivit smittad, eller sker den kritiska punkten i snitt 10 dagar efter de första uppvisade symtomen?

Exempel: Om jag misstänker att jag kan ha blivit smittad den 25 mars och blev smått förkyld 5 dagar senare, alltså 30 mars, när ska den kritiska vändningen ske enligt den klassiska sjukdomsutvecklingen?

Från Aftonbladet
Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten satt i SVT:s Aktuelltstudio när beskedet om Boris Johnson kom på måndagskvällen:

– Det är en rätt klassisk sjukdomsutveckling. Att man efter ganska lång tids lite halvsjuklighet ganska plötsligt, ibland väldigt, väldigt plötsligt blir mycket sämre på kort tid. Det är vad intensivvårdläkarna och andra beskriver. Förstås fruktansvärt tråkigt att det ska behöva drabba honom, sa Anders Tegne

Ja det vore ju på sin plats att befolkningen blir informerad om "typiskt sjukdomsförlopp" så vi vet vad vi kan/ska vara observanta på!

den informationen jag har hört: inkubationstid 2-14 dagar, 5 dagar vanligt,

dag 9-10 efter att man fått symptom kan man få andnöd och hastig försämring (dålig syresättning)

här är ett tidigare inlägg jag skrivit om detta, det finns säkert många i tråden
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-04-07, 07:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vore ju inte direkt första gången. Ett exempel när västvärldens ledande experter rekommenderade en invasion i Irak stod Sverige, till skillnad från tex Danmark, på sig och avfärdade dumheterna. Vad var resultatet? Inga massförstörelsevapen. Ett vakuum uppstod som skapade Isis och Syrienkriget. Som tack fick vi ett par 100 000 syrier i våra förorter. Jag betackar mig för utländska "experter" som allt som oftast är styrda av klåpare till politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Silenthorror
Du kan med andra ord inte ge ett enda exempel på något som Tegnell&co gjort som man kan kalla för exemplariskt...

Det är klart att man skulle kunna kalla allt han sagt och gjort för exemplarisk, men det vore oseriöst, du måste se resultaten som helhet och i backspegeln innan du kan göra en sån bedömning. Hänger du med?
Citera
2020-04-07, 07:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Av det vi sätt hittills är Sveriges strategi rätt. Tänk bara hur många fler timmar som jobbats i Sverige i jämförelse med andra länder i väst.
Du kan ju inte skilja på sett och sätt, vad ger det för intryck tror du?
Citera
2020-04-07, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Paniken är över, börsen går upp och länder öppnar upp. Äntligen börjar folk inse. Veckor framöver kommer vi självklart att se många coronaartiklar men långt ifrån som det var som värst. Peaken av hysterin är nådd.

Att leva som vanligt var det enda rätta. Efter påsk kommer tidningarna präglas av vårens mode och semesterresor.

Taktiken fungerade.

Helt delusional. Det har knappt börjat.
Citera
2020-04-07, 07:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det är ett ganska stort hopp ändå mellan Sverige och Danmark om du tittar på siffrorna. Deras geografiska läge är dessutom mer kontinentalt så jo, vi hanterar detta MYCKET sämre.
Dessutom har Danmark ett R0-värde på 0,9.
Citera
2020-04-07, 07:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Dumsnåla Sverige skämmer ut sig:

"Lionel Laurent, kolumnist på Bloomberg, tror att Sveriges ”avslappnade hållning” delvis beror på att regeringen inte vill förvärra ett redan allvarligt ekonomiskt läge genom att införa åtgärder som slår mot den inhemska efterfrågan på varor och tjänster.
Ett annat skäl är enligt Lionel Laurent en stark tillit hos befolkningen: ”till regeringen, men också en tillit till att andra medborgare gör det rätta”.
Men Sveriges ”vänta och se-strategi”, är riskabel, tror han.
”Det finns en verklig risk att Sverige till sist ändrar kurs och inför hårdare metoder, bara allt för sent, vilket utsätter landet för alla de kostnader man försökte undvika”, skriver Lionel Laurent."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/omvarldens-dom-sa-skoter-sverige-corona/
Eller så vill de bara rättfärdiga sin egen linje så att inte folket börjar knorra och säga" men se på Sverige och deras halv-lockdown, varför kan vi inte vara som dom?" De måste ju kunna motivera sin egen linje for sina medborgare, men då kommer vi och förstör allt. Lite som ett barn som gnäller för sina föräldrar att hans kompis minsann får göra saker som han själv inte får.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-07 kl. 07:22.
Citera
2020-04-07, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Inte Columbia men Ecuador, de bränner kropparna på gatorna för att ingen kommer och hämtar dem
https://twitter.com/thedailyangle/status/1245480314677403648?s=20

https://twitter.com/ajplus/status/1246128952927813634?s=20

Sjukt. Tack för länk. Skrev visst fel land, my bad. 😅
Citera
2020-04-07, 07:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I Danmark smittar personer 0,9, dvs den håller på att dö ut. I Norge är det 0,7.

Källa Statsministerns tal till Danmark igår 20.00
Ja smittan måste ju dö nån gång även i alla länder som haft icke-fungerande strategier.
Citera
2020-04-07, 07:19
Medlem
Citat:
I Danmark smittar personer 0,9, dvs den håller på att dö ut. I Norge är det 0,7.

Källa Statsministerns tal till Danmark igår 20.00
Helseministern förklarade igår att Norge vinner kampen mot viruset. R är på 0.7 och de behöver inte mobilisera flera akutplatser. Vi har gjort allt rätt hela tiden.

Om mina anhöriga drabbas i Sverige kommer jag hålla ansvariga skyldiga, på riktigt. Och jag är inte ensam.
Citera
2020-04-07, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Denna lilla klick som ropar att detta är ett ofarligt förkylningsvirus eller en säsongsinfluensa lär i alla fall tystna - om Boris avlider.

Boris är ju ingen åttioplussare utan han är 55 år gammal. Lite överviktig och röker eventuellt(?) och tar en sup ibland. Han är inte vältränad, men hur många 55-åringar är det?

Om han tillhör en riskgrupp som riskerar att avlida - pga coronaviruset - då ska nog många vara rädda. Det finns hur många som helst borisar där ute - som coronaviruset väntar på att döda eller att försöka döda.
Den 55-åring som avled i Kalmar i helgen är en mycket gammal bekant till mig. Rökte inte, drack mycket sparsamt, motionerade regelbundet. Stor och stark och kry, max 5 trivselkilon. Risken må vara liten men helt säker är nog ingen.
Citera
2020-04-07, 07:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du kan ju inte skilja på sett och sätt, vad ger det för intryck tror du?
Att autokorrekt kan vara himla frustrerande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in