2020-04-07, 05:57
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Han vill ha "flockimmunitet" så snabbt som möjligt. Men han gasar för snabbt.
Tegnell lär väl iallafall inte också rekommendera massvaccinering sedan med sin strategi.
Citera
2020-04-07, 05:58
Medlem
arbetets avatar
Nu stänger man dörren till den Heliga gravens kyrka i Jerusalem och låser. Sist det hände var under pesten härjningar (video):

David Videcette
@DavidVidecette
This is the moment The Church of the Holy Sepulchre in Jerusalem was closed due to Coronavirus.

Last time this happened was in 1349, during The Black Death, a bubonic plague pandemic.

What’s fascinating about this story is the guy with the keys.
The church is in the Christian Quarter of the Old City of Jerusalem. Within its complex it is said to contain the two holiest sites in Christianity; the site where Jesus was crucified, and the empty tomb, where he is said to have been buried and then resurrected.
The site, which has existed in one form or another since the 4th century, is occupied by a number of rival Christian denominations. These denominations often don’t agree with each other and conflict has been a recurring feature among them during its history.
Disputes continue even in recent times. In 2002, a Coptic monk moved his chair from its agreed spot into the shade. This was interpreted as a hostile move by the Ethiopian Christians and eleven people were hospitalised.
In another incident in 2004, during Orthodox celebrations of the Exaltation of the Holy Cross, a door to the Franciscan chapel was left open. This was taken as a sign of disrespect by the Orthodox and a fistfight broke out.
The various entities coexist, just about, in the complex under arrangements put in place by the Ottomans, which preserves a status quo of coexistence and sharing.

Clearly the locking up of the church and who holds the keys in order to do that is a big thing then?
And this is the fascinating part.

Since the seventh century, a Sunni Muslim family has held the keys of the Church. And this remains the case even today, in the hope of avoiding clashes among rival Christian sects for control over the church.
We don’t often hear stories in the media about Muslims keeping the peace among the rival Christians, and this story is surprisingly absent in today’s news I think.
https://threadreaderapp.com/thread/1246785553900724224.html
Citera
2020-04-07, 06:07
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ytterligare en kryssningsbåt har drabbats av ett stort utbrott av coronavirus ombord.

På det australiensiska kryssningsfartyget Greg Mortimer, meddelade fartygets operatör att minst 81 personer på fartyget har testat positivt för Covid-19.

Fartyget ligger vid en hamn i Uruguay, skriver CNN.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-07, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Skadorna på lungorna kommer inte att försvinna, vävnaden trasas sönder och de som klarar sig får leva med en andningsmaskin cpap. Hur roligt liv det nu är.
Vil noen bli nødt til bruke en slik andningsmaskin cpap døgnet rundt?

Kan en andningsmaskin cpap bygges om og brukes til pasienter på intensivavdelinger hvis det mangler respirator? Vil en slik kunne fungere på ca samme måte som en respirator?
Citera
2020-04-07, 06:08
Medlem
Menarduatts avatar
Angående den klassiska sjukdomsutvecklingen som Tegnell benämner det har för mig att snittet för inkubationstiden är ca 5 dagar innan man uppvisar de första symtomen, som då är milda? Men jag hänger inte med om när den kritiska punken, dvs då man snabbt insjuknar (som i snitt sker efter ca 10? dagar) bör ske enligt den klassiska sjukdomsbilden?

Min fundering: menas det att den kritiska punkten, (alltså tillfället när man hastigt blir sämre) är i snitt 10 dagar efter att man blivit smittad, eller sker den kritiska punkten i snitt 10 dagar efter de första uppvisade symtomen?

Exempel: Om jag misstänker att jag kan ha blivit smittad den 25 mars och blev smått förkyld 5 dagar senare, alltså 30 mars, när ska den kritiska vändningen ske enligt den klassiska sjukdomsutvecklingen?

Från Aftonbladet
Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten satt i SVT:s Aktuelltstudio när beskedet om Boris Johnson kom på måndagskvällen:

– Det är en rätt klassisk sjukdomsutveckling. Att man efter ganska lång tids lite halvsjuklighet ganska plötsligt, ibland väldigt, väldigt plötsligt blir mycket sämre på kort tid. Det är vad intensivvårdläkarna och andra beskriver. Förstås fruktansvärt tråkigt att det ska behöva drabba honom, sa Anders Tegne
Citera
2020-04-07, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Flockimmunitet= fantasi=massmitta= massdöd.
Det var en kort men utförlig beskrivning av situationen i dag
Citera
2020-04-07, 06:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Skadorna på lungorna kommer inte att försvinna, vävnaden trasas sönder och de som klarar sig får leva med en andningsmaskin cpap. Hur roligt liv det nu är.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Vil noen bli nødt til bruke en slik andningsmaskin cpap døgnet rundt?

Kan en andningsmaskin cpap bygges om og brukes til pasienter på intensivavdelinger hvis det mangler respirator? Vil en slik kunne fungere på ca samme måte som en respirator?

senaste videon från Chris Martenson,
https://www.youtube.com/watch?v=cNDE12HymYc

där han presenterar hypotesen att covid-19 attackerar blodet så att syreupptagningsförmågan försämras och järn frigörs vilket orsakar en förgiftning,

som kan vara orsaken till skadorna på lungorna.

Han argumenterar för att klorokin + zink tidigt i sjukdomförloppet motverkar sjukdomen så att man inte behöver komma till respirator,

han säger också att om man kommer till respirator så har man en 30% chans att överleva.
Citera
2020-04-07, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Congo (den lilla av de två Kongona) tycks också trenda lite nu.

Sen även då lokala kluster i Nord-östra Rumänien och Moldavien går rätt snabbt nu.

Sen kom det extremt många nya bekräftade fall i samtliga provinser i Andalusien (de 8 regionerna i södra Spanien på kartan) nu. De flesta dubblade antal fall eller till och med mer.

Det lilla gula på smittokartan samt ljusgröna på dödskartan man ser på Java är ju Jakarta. Det är ju en extremt befolkad stad. Den lilla fläcken representerar 1124 bekräftade smittade och 95 döda. Men vill väl inte påstå att de trendar fel. Det har ju varit mycket där ett tag. Japan har ju inte heller fått helt kontroll än och kan väl nästan säga vara det första landet som har tydlig tendens till en andra våg?

Sen tycker jag det är häftigt hur Alentejo (regionen i Portugal som har klarat sig otroligt väl) verkligen är så i ögonfallande, på båda kartorna. Sen har vi ju Ecuador där de nu verkar inse att många dött i hemmen och de räknar nu med väl över 300 döda.

https://i.ibb.co/dtZRK0b/covid19-20200406.png
https://i.ibb.co/HpkQ3xP/covid20dead-20200406.png

Önskar bara att påpeka att de stor ökningen av bekräftade fall i Andalusien som redovisades igår av alla ställen var fel. Det var en slags dubbel bokföring. Det verkade fel för mig också när skulle plotta in de 8 provinserna i Andalusien att samtliga hoppat så mycket och nästan exakt lika mycket relativt sett.

Dagens kartor kommer något senare i dag då jag inte vaknade så tidigt samt ska ha matematikundervisning på förmiddagen.
Citera
2020-04-07, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man blir inte klok på denne Tegnell. Jag undrar ständigt om han verkligen vill stoppa pandemin eller tvärtom att den skall spridas.

Varför var han redan för tio år sedan emot att det skulle utvecklas krisberedskap? Hur stor roll har Tegnell i avvecklingen av den svenska beredskapen och bränningen av skyddsutrustning?

Kan det vara så att han har hoppats på att det som nu händer skulle ske för att han skulle få stå i rampljuset. Denna pandemi är kanske hans dröm som går i uppfyllelse.
Tegnell kanske är en Rewilding Europe gubbe som bara vill ha varg?
Citera
2020-04-07, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Angående den klassiska sjukdomsutvecklingen som Tegnell benämner det har för mig att snittet för inkubationstiden är ca 5 dagar innan man uppvisar de första symtomen, som då är milda? Men jag hänger inte med om när den kritiska punken, dvs då man snabbt insjuknar (som i snitt sker efter ca 10? dagar) bör ske enligt den klassiska sjukdomsbilden?

Min fundering: menas det att den kritiska punkten, (alltså tillfället när man hastigt blir sämre) är i snitt 10 dagar efter att man blivit smittad, eller sker den kritiska punkten i snitt 10 dagar efter de första uppvisade symtomen?

Exempel: Om jag misstänker att jag kan ha blivit smittad den 25 mars och blev smått förkyld 5 dagar senare, alltså 30 mars, när ska den kritiska vändningen ske enligt den klassiska sjukdomsutvecklingen?

Från Aftonbladet
Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten satt i SVT:s Aktuelltstudio när beskedet om Boris Johnson kom på måndagskvällen:

– Det är en rätt klassisk sjukdomsutveckling. Att man efter ganska lång tids lite halvsjuklighet ganska plötsligt, ibland väldigt, väldigt plötsligt blir mycket sämre på kort tid. Det är vad intensivvårdläkarna och andra beskriver. Förstås fruktansvärt tråkigt att det ska behöva drabba honom, sa Anders Tegne
Varför i helsike smittas och dör så många fortfarande i Italien Spanien och Frankrike när det är total Lock down sedan flera veckor tullbaks.
Dom sitter ju inne med sina familjer bara.
Citera
2020-04-07, 06:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Nä, begravningar är inte uppskjutna.
Vad har du får det ifrån?
Möjligen för de som dött pga covid-19.

Ja var tror du det kommer från? Naturligtvis från det faktum att myndigheterna rekommenderar det och såväl begravningsbyråer som anhöriga följer det.

Läs inledningen i kvällstidningens artikel exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4oo9/barhusen-snart-fulla-kropparna-ligger-skavfotters

Citat:
Under rådande coronautbrott skjuts många begravningar upp.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/begravningar-stalls-in-pa-grund-av-coronaviruset
Citera
2020-04-07, 06:28
Medlem
Annu en presskonferens med Professor Brendan Murphy och Premiarminister Scott Morrison i Australien.
Gar sakligt igenom laget, vad som behovs goras, tar drosvis av ratt bra fragor fran den samlade journalistkaren.
Gar igenom vad som gjorts, vad som ska goras, nar tillrackligt mycket data fran tester blir mer relevanta i en modell och mycket mer.

Jag har skrivit det i traden forut och gor det igen. Skillnaden mellan att se Murphy/Morrison ha en presskonferens jamfort med Chinos-byxan Tegnell och ett par sideshows ar alarmerande stor.
Det ena paret inger fortroende, respekt och att de tar det hela oerhort seriost och verkligen forsoker ligga 'in the forefront' pa sa manga olika punkter det bara gar.
Det svenska laget med svetsar-Steffe och chinos-byxan Tegnell ar vaga, oklara och har ingen strategisk plan overhuvudtaget, mer an att lata viruset sprida sig som det vill, nar det vill.

For de som tror att en s.k flockimmunitet ar losningen och att Sverige gor ratt i dagslaget med allt - Professor Murphy har en annan asikt.

Professor Brendan Murphy has unveiled some of the modelling used by the government to implement COVID-19 policies, saying that doing nothing would be "horrendous" for the country.

Revealing a theoretical outbreak of COVID-19, in which 23 million Australians were infected, Professor Murphy demonstrated how the nation's intensive care units would be overloaded.

Det var ingen rolig modell kan jag saga. Mojligt att Chinos-byxan Tegnell har en räv bakom örat, men det hade varit intressant att se Tegnell och Murphy i en live-sandning dar bada propagerar for de beslut (eller icke-beslut) som tas fram for att skydda landernas befolkning......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in