2020-04-06, 19:41
Medlem
Nu börjar det hända saker i diktaturen Ryssland, nästan 1000 smittade,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tyvärr så är tegnell ett geni. Smittan verkar dö ut av sig självt

Vad grundar du det på?
Citera
Medlem
Undantagstillstånd i Japan!
https://twitter.com/bjan9/status/1247179453526167554

Citat:
Japan 8 döda per 10 miljoner invånare,
Taiwan 5 döda totalt,
Sverige 400 döda
https://twitter.com/bjan9/status/1247182095635619841
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Aftonhoran tuffar på med sin högst efterblivna s. K journalism.

Nu propageras det hejvilt att 9000 kulturberikare skall få stanna som kom 2015. Majoriteten av de 2k inlägg är positiva.

Varför då? Kan någon förklara? Jag förstår mig inte på er svenskar.

Fel tråd?

Skandal att personal ska riskera sina liv
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kJrmrQ/skandal-att-personal-ska-riskera-sina-liv

Det här Johan Carlson, är ovärdigt.
Citera
2020-04-06, 19:42
Medlem
på presskonferensen i eftermiddags noterade
jag denna journalist med både avancerat munskydd
samt svarta handskar kanske nåt för alla att ta efter

https://imgur.com/a/hjfR8tE
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Samtidigt som det i Sverige tickar på mot 100 döda per dag går hälsoministern i Norge ut med att "smittan är under kontroll". Trots att vi är en gles avkrok i Norra Europa, med en introvert befolkning och långt bättre möjligheter att jobba hemifrån än de flesta européer, lyckas vi vara absolut sämst i klassen bland länderna runt Östersjön.

Jag kan utan omsvep erkänna att jag hörde till sitt-still-i-båten-gänget tidigare. Jag är dock också kapabel till att ändra uppfattning baserat på ny information, och mer och mer börjar tyda på att Sveriges agerande är en praktskandal utan dess like.

Du tänker på Stockholm och några få regioner till då?
För i övriga landet ser det rätt just ut än så länge. Jag hävdar att vi måste se detta som regionala problem. Stäng till Stockholm, utöka restriktionerna där det behövs. Man måste inte klappa igen hela landet. Norge, som ligger värre till än ex. Skåne kommer ju börja lätta upp. Vad ska vi i Skåne göra då? Börja spotta på varandra så vi kommer ifatt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Finland har inte så många mena invandrare, de jag känner på sjukhus säger att nästan alla varit mena, mest somalier.

Är det mest somalier som vårdas på sjukhus för covid-19? I Stockholm?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag måste tyvärr sluta snart men du är en av de mer intressanta jag debatterat med under dagen.

Det du beskriver som en svaghet hos Tegnell ( som jag uppfattar det) är att han står fast. Men samtidigtsäger du att du kan se motsägelser hela tiden. Jag tycker att han varit hyfsat konsekvent håll avstånd tvätta händerna res inte i onödan.

Sen är detta ett nytt virus det beter sig på marginalen lite olika, det är oklart hur det smittar asymptomatiskt hur länge viruset är viruset lever etc

Tyvärr är det så att ingen vet, allra minst vi vanliga obildade mängder av rykten sprids och många försöker utnyttja situationen för att sprida oro.

Jag vet naturligtvis inte vad som är sant men i brist på det litar jag på Tegenell efetrsom jag inte sett någon med hans erfarenhet som på ett kraftfullt sätt motsagt honom
Nej att han står fast vid det han tror på. Det är Tegnells styrka och han verkar orubblig på det området. Det i sig kan ge en känsla av ett visst lugn för många antar jag.
Oftast brukar människor som är orubbliga och inte vacklar få människor att känna trygghet

Ja jag ser motsägelser hos honom hela tiden.
Han kan tex säga. Om du är sjuk på morgonen men frisk på eftermiddagen då kan du jobba, då är det förmodligen något annat. Samtidigt är ju den här sjukdomen lurig. Det vet ju Tegnell.
Du kan ha sjukdomen utan att märka det. Du kan få symtom som avtar ett par dagar, men som kommer tillbaka igen. Det sitter i kroppen utan direkt märkbara symtom. Eller också blir du ordentligt sjuk.
Du kan smitta utan symtom.
Vilka symtom menar då Tegnell att skall avgöra på eftermiddagen om du skall jobba eller inte dagen efter och hamna i det där " annat" Det brukar väl aldrig hända att man är sjuk på morgonen och blir frisk på eftermiddagen. Har då aldrig jag varit med om.

Han har sagt fler konstiga saker. Nu kan jag inte leta upp vad. Det finns här i tråden.
Citera
2020-04-06, 19:43
Medlem
Hej jag tänker på hur det är med vita blodkroppar och covid-19, är det bättre att ha mer eller mindre eller mellan eller har det ingen påverkan?
Citera
2020-04-06, 19:43
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tyvärr så är tegnell ett geni. Smittan verkar dö ut av sig självt

Exakt, oron och masshysterin är obefogad. Smittan kommer dö ut av sig själv.

Vi måste fortsätta leva som vanligt, det är bäst för alla och för Sveriges ekonomi.
Citera
2020-04-06, 19:44
Medlem
AussieRedMans avatar
Att det kommer in liten andel äldre typ 75+ på IVA verkar vara fastställt nu, både median o medel sjunkande. Att dessa får dö i covid 19 på andra ställen, vanlig sjukvård eller ålderdomshem står klart. Det kanske är fair för att rädda IVA platserna men borde det inte göras ngt uttalande om policyn för detta? Vart går gränsen? När skickar man ambulans, vilka kriterier gäller. Anhöriga borde fan få veta!
Citera
2020-04-06, 19:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du visar härmed att du inte har koll. "Förkylning" är inte ett specifikt antigen, det kan vara flera olika mikrober rhinovius är iofs känt att det inte ger immunitet men andra förkylningar kan man få immunitet mot. Däremot förekommer mutationer, precis som för influensa och då har man ju ingen immunitet mot den nya mutanten.
De allra flesta förkylningar är just rhinovirus, tror de är 80% nåt sånt, citerar friskt från minnet. De ger ingen immunitet. Man kan alltså få samma förkylning två gånger.

Vissa förkylningar tillhör corona-familjen virus. Trodde inte de heller gav immunitet, men jag kan ha fel, det är ju inte som att jag forskat på skiten. Vet att jag hört sägas att coronaförkylning = ingen immunitet. Hur många kan de vara? 10%? Då har du 10% kvar "undisclosed" förkylningsvirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in