Citat:
Ursprungligen postat av
Faustik-Funk
Många pålästa skribenter här. Någon av er kanske kan svara på min fråga?
Iom att Sverige har en lite annorlunda taktik för att bekämpa smittan som bygger på en mer liberal hållning i fråga om social isolering - gör inte denna taktik andra länders taktik mindre kraftfull?
Spelar väl ingen roll om resten av Europa isolerar sig för att få smittan att stanna upp om vi i Sverige kör på majoritets-immunitet. Då håller vi ju smittan i rörelse, så att säga, eller?
Jag kanske gör ett tankefel nu, men för mig framstår det lite som att ha ett strikt regel om icke urinering i poolen, förutom i högra hörnet - dvs helt meningslöst (obs. inte min liknelse).
- Hela Europa har blivit simbassängens högra hörn. Anders Tegnell står i högra hörnet, med en gul aura omkring sig. Anders Tegnell ler av lättnad, men hans vänner är inte lika nöjda.
Jag har sett argumentet att vi behöver välkomna Covid-19 för att uppnå flockimmunitet. Resonemanget har varit att utan flockimmunitet behöver hålla gränserna stängda under överskådlig framtid. Vi kommer att bli isolerade, och kommer inte att kunna resa.
Europa har tagit emot Covid-19, och Europa har även lyckats bli världens stora infektionshärd. Kan resultatet bli att omvärlden stänger gränserna mot Europa? Då kommer européer inte att kunna resa till andra delar av Världen. Kan strategin med flockimmunitet leda till motsatsen av vad strategins anhängare sade sig vilja uppnå? Omvärlden kanske anser att flockimmunitet är en dålig idé?