2020-04-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Tills de öppnar upp igen...

Är väl just det som är grejen. Går inte att få bort detta.

Bästa är att släppa på så mycket som sjukvården klarar så man blir av med det här så snabbt som möjligt.
Citera
2020-04-06, 17:14
Medlem
boqpods avatar
Alla vet ju om att Boris Johnson åkte till sjukhus igår ”för att genomgå tester”.

Boris intensivvårdas!.
De kommer såklart försöka mörka detta in i det sista.
Klarar han sig kan man fortsätta hävda att han bara behövde uppsyn. Om han stryker med kommer vi få veta.

Allt jag vet är att han ligger på IVA.

Fråga inte om källa, för den läcker jag aldrig.
Citera
2020-04-06, 17:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag sa att jag skulle låta bli att diskutera vidare, men detta är ju så enfaldigt att jag bryter det löftet. Naturligtvis vet jag vad "betydande utsträckning" (vilket var vad jag skrev) betyder. Det är inte en synonym till en majoritet, utan kan mycket väl innebära en icke försumbar minoritet.

Dessutom är det så att om man har förmågan att koppla abstrakta siffror till den verklighet de är hämtade från, så förstår man att unga människor som dör i covid-19 inte enbart är en del av det totala antalet döda i covid-19 utan också av det totala antalet unga människor som dör av olika orsaker. Om unga människor som dör i covid-19 utgör en betydande del av gruppen unga människor som dör av olika orsaker så dör unga människor av covid-19 i en betydande utsträckning.

Men nu är det färdigdiskuterat. Hårklyverier är om möjligt ännu mindre intressanta än demagogi.

Det dör få unga och det kommer att vara få unga som dör i covid-19.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-06 kl. 17:56.
Citera
2020-04-06, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha Jasså? Källa?

SVD
https://www.svd.se/coronavirusets-bedragliga-dodlighet?fbclid=IwAR27-Bwp-L8AWTpHQehqtLdlRlwIq5jAwKPUoikYCftracsqNgF-HQ9 93bs

Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPkOAp/coronavirusets-bedragliga-dodlighet?fbclid=IwAR3bhpA0vMA7duN21RlkZl5GoXRm9QS 5pPy9A57gE2P_80YI3pKa80k fauE
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag börjar så smått undra om inte länderna som stängt ner helt begått någon form av självmord.

Jag kikade just på Italiens siffror: hittills har ca. 16.000 personer avlidit i covid19. En skrämmande siffra naturligtvis, men samtidigt dör varje år 45-50.000 personer enbart av luftföroreningar i landet. Hjärt- och kärlsjukdomar tar 233.000 personer om året, tumörer 180.000 osv osv.

Nu har regeringen satt hela jävla befolkningen i husarrest, vilket innebär att arbetslösheten kommer att rasa iväg mot 40% när man "återgår till det normala".

Miljoner människor kommer att ha förstört sin hälsa genom fetma, alkohol, rökning och brist på motion. Hundratusentals har, i brist på inkomst, skuldsatt sig uppöver öronen hos någon lokal ockrare. Tusentals äktenskap kommer att vara kraschade av påtvingat umgänge 24/24 7/7 i veckor, månader.

Tänk på detta när ni vill slita Tegnell i bitar.

Hur tror du det hade sett ut i Italien om de inte gjort något alls, eller så lite som vi i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
I Italien äter man väldigt mycket grönsaker. Allt kan odlas i t.ex. Kalabrien. Men många är sjuka.
Det finns andra faktorer än kostvanor som påverkar förloppet av den här sjukdomen.
Citera
Medlem
Det verkar som att sverige har en god chans att ta segern i klassen "flest döda i corona per antal invånare i i- länder". Det kan bli en tuff kamp mellan de folktätaste länderna, för det har ju sina fördelar att bo tätt i denna kamp. Sverige har dock en obarhärtig coach som inte skyr några medel. Det är helt klart att det tar ett tag att bli nr 1 och att coachen kan bytas ut om resultaten inte kommer snabbt nog. Deltagarna har även rätten att byta målsättning mitt i tävlingen. För sveriges del är dock det mesta redan kört, men i kategorin " från antalet döda per invånare till noll döda på minst tid" har sverige en skaplig chans. Med då är nog sveriges coronalag tvungen att byta coach.
Citera
2020-04-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Ja, alltså det har man kunnat se ganska länge om man inte är en domedagskåt alarmist.

Japp. Allt mellan 200-2000 dör varje influensasäsong i Sverige. 300-600 000 i världen. Varje år alltså.
Undrar fortfarande vilken vård som ges upp mot 2000 dödssjuka i Sverige i vanliga fall. Eller, snarare, jag undrar inte, jag tror att riskgrupper brukar vanvårdas globalt och att många inte får hjälp. Dessutom att personal inom vård och omsorg kommer till jobbet sjuk. Att många går till jobbet sjuka och sprider skiten (influensan).

Däremot. Det är inte samma sak som en influensa för att det har lika hög dödlighet. En influensa blir alla smittade riktigt sjuk av, även barn. Jag har själv fått lunginflammationer av den flera ggr, dock som jag rett ut själv men ändå. Riktigt sjuk. Barn blir också jättesjuka.
Covid-19 är ju mer som ett lotteri, många blir inte alls sjuka medan vissa snabbt dör av det, en minoritet, men ändå.
Citera
2020-04-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Är väl just det som är grejen. Går inte att få bort detta.

Bästa är att släppa på så mycket som sjukvården klarar så man blir av med det här så snabbt som möjligt.

Jo vi får hoppas de öppnar upp gradvis och inte bara kör öppna spjäll. Får även hoppas att folket inte tror det är över bara för att det lättas på restrektionerna. Risken finns väl att de kommer vara som kor som släpps ut på våren....
Citera
2020-04-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ja, eftersom alla vanliga begravningar skjuts upp.

Men läs hela artikeln istället. De begravningar som skjuts upp är normalt avlidna, 5-6 kroppar om dagen. Resten är corona. Ca 65 kroppar från Danderyd och Karolinska efter helgen.
Citat:
I vanliga fall brukar personalen på bårhusen mötas av 5-6 kroppar som ska tas om hand varje morgon. Efter helgen var det 25 avlidna på Danderyds sjukhus och ytterligare ett 40-tal kroppar på Karolinska i Solna, uppger en person med god insyn i arbetssituationen på en av obduktionsavdelningarna.

– Personalen som jobbar med det här högprioriterar alltid värdighet och hur de avlidna tas om hand. Men det blir allt svårare nu. Förra veckan var det 17 avlidna, på ett och samma sjukhus, som väntade på att bli omhändertagna bara under en natt
Citera
Bannlyst
Vilken kommun har mest / minst smittade per invånare?. Västra Götaland ligger ju väldigt bra till jämfört med andra län..
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
För att inte tala om matkö på butiker. Folk står och tränger sig samt står man med avstånd så anses man lite knäpp.

Jag har inte besökt en butik på 6 veckor. Mat kasse hem beställt via internet. Mjölk köper jag ibland när nöden slår till i nattluckan på Shell (Men jag fattar inte varför det bara är 1-2 dagars bäst datum på dem).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in