Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
LoLoLoL Det vore ju hysteriskt roligt om munskydd skulle visa sig ha bra effekt. Danskarna ska starta en stor studie om det.
Jag tror att handtvättandet har störst effekt inom vården. Efter svinisen visade det sig att sjukhussmittor gått ned radikalt och det tror jag att man uppmanades tvätta och sprita händerna.
Att man propagerar mot munskydd är nog inte något annat än försök att ransonera användandet så att sjukvården inte blir utan. Nu har "experter" även pratat emot handsprit. Varför? Jo, för det är brist på handsprit. Ger mig inte mycket för dessa propagandister.
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det är munskydd som är nyckeln till att stoppa detta virus. Ingen tvekan om det. Det blir bara tydligare för var dag. Handhygienen är därför en helt marginell fråga. Folk behöver inte vara så rädda att bli smittade av varor i affären och så. Det är munnen och näsan som måste skyddas.
Därför är det också väldigt viktigt att hålla restauranger, serveringar och bespisningar stängda eftersom man inte kan äta med munskydd. Ett annat problem med munskydd är naturligtvis småbarn.
Annars borde det vara obligatoriskt. Då skulle man även slippa karantän och folk kan gå till skolan och jobbet i stort sett som vanligt.
Många länder verkar iallafall konstatera att munskydd inte ökar smittspridningen,
(av ett virus som smittar via luftvägarna

)
nog bra att rengöra varor från affären, alternativt låta dem stå 9+(?) dagar i rumstemperatur,
här är en film från en amerikansk läkare som jobbar med smitta varje dag:
https://youtu.be/sjDuwc9KBps
tills vi har räknat ut hur vi ska organisera handlande i vårt samhälle,