2020-04-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Finns foliehattar som i början av tråden satt och jiddrade om att det inte skulle vara 5 personer döda under hela 2020 i Sverige också.

Dessa hade ju rätt i sak rätt tidigt.

Det kommer inte vara 5 st döda av detta 2020, som dom påpekade.
Det kommer snarare vara 5500 st typ.
Citera
2020-04-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Norske myndigheter mottok 31. mars en anmodning om å bistå Italia med koronakrisen. Nå sendes 19 leger og sykepleiere til Lombardia-regionen, der over 8.000 mennesker har mistet livet."
https://www.nrk.no/norge/sender-norsk-personell-til-italia-for-a-bista-i-koronakrisen-1.14974115

"Etter flere uker med testing har Janusfabrikken i Bergen fått sin første bestilling på gjenbrukbare munnbind av ull. Mandag starter de produksjonen."
https://www.nrk.no/vestland/janus-har-fatt-ordre-pa-tusenvis-av-gjenbrukbare-munnbind-1.14974050

"FHI anbefaler i dag bruk av munnbind på personer med mistenkt eller bekreftet Covid-19 under transport til eller fra helsetjenesten, kommer det frem av instituttets nettsider."

"FHI skriver at det ikke finnes systematiske oversikter som viser beskyttende effekt av munnbind på antatt friske personer i befolkningen, hverken mot covid-19 eller andre virale luftveisinfeksjoner. Derfor anbefaler de ikke bruk av munnbind hos friske personer, understreker FHI."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e89f0c73a156400186804eb

Angående siste avsnitt: Tenker ikke FHI på at hvis hele befolkningen hadde brukt munnbind eller masker, så hadde de som er smittet beskyttet andre mot å bli smittet? Mange kan jo være smittet uten å vite at de er smittet.

Jeg håper at de snart anbefaler alle å bruke munnbind eller beskyttelsesmasker.

"FHI skriver at det ikke finnes systematiske oversikter som viser beskyttende effekt av munnbind på antatt friske personer i befolkningen, hverken mot covid-19 eller andre virale luftveisinfeksjoner. Derfor anbefaler de ikke bruk av munnbind hos friske personer,

Jaha, så FHI skriver at det ikke finnes systematiske oversikter som viser beskyttende effekt av munnbind på antatt friske personer i befolkningen, hverken mot covid-19 eller andre virale luftveisinfeksjoner? Hvorfor bruker helsepersonell munnbind og masker da?
Senast redigerad av POlROT 2020-04-05 kl. 20:01.
Citera
2020-04-05, 19:57
Bannlyst
Läkarna och övrig sjukvårdspersonal, tillsammans med Folkhälsomyndigheten och politikerna, kunde ha gjort en massa mera saker för att förhindra denna kris. De kunde ha gjort mer av det som de får betalt för av skattebetalarna och patienterna!

De har vetat länge att tex tobak och alkohol är skadligt och beroendeframkallande, och att man därför inte ska ta hänsyn till medborgarnas "behov" av det, när man bestämmer om det ska förbjudas eller inte.
Och de har haft massa möjligheter att förbjuda eller iallafall begränsa tillgången till det, på ett fullt lagligt sätt, tex mellan riskdagsvalen!
Läkare och övrig sjukvårdspersonal hade kunnat strejka, eller göra något mer än vad de har gjort för att stoppa vansinnet!

De har också vetat länge att smittspridning går att minska, bla genom de åtgärder vi ser nu.
Och det säger sig självt att om det går att minska antalet människor som smittas under en viss tid, då går det också att minska antalet människor som smittas någonsin!

Men de har inte gjort sitt jobb ordentligt, uppenbarligen. Istället har de låtit oss bli sjuka i tex influensa varje år, och sett på när människor tex röker och dricker sönder sina kroppar!

Varför de har gjort det, det vet jag inte. Kanske har de sett en fördel med det här att vi blir sjuka och behöver deras tjänster. Om alla sjukdomar försvann, då skulle de ju bli arbetslösa.
Eller de har kanske fått tydliga direktiv från politikerna om att inte skrämma upp oss, så att vi fortsätter att leva våra smittspridande och ohälsosamma liv, och håller igång ekonomin.

Hur som helst har de gjort en massa onödiga misstag, i sitt jobb att hålla folket friska, och resultatet ser vi nu under Coronakrisen!

Alla har förstås ett ansvar för sin egen hälsa. Men alla har också ett ansvar att förhindra att andra människor skadar sin hälsa, eller skadar andras hälsa, anser jag.
Så bygger man ett starkt samhälle, och inte genom att stå och se på när andra människor skadas!
Man hjälper andra människor helt enkelt!
För vem som helst kan fastna i ett missbruk eller annat skadligt beteende!

Och vi utvecklas ju vi människor. På 1800-talet hade vi tex mycket sämre hälsa än vad vi har idag. Så om det sker positiva förändringar nu pga Coronakrisen gällande vår hälsa, tex färre influensasjuka, varför skulle vi då vilja gå tillbaka i utvecklingen, dvs gå tillbaka till hur vi levde innan Coronakrisen?
Låt oss istället vänja oss vid att leva på ett sätt som innebär mindre smittspridning och bättre folkhälsa!

Och dessutom så vore det rent livsfarligt att gå tillbaka till hur det var innan Coronakrisen. För då riskerar vi ju att hamna i samma situation igen, vid nästa pandemi. Och så dumma får vi bara inte vara!
Exakt hur vi ska leva kan diskuteras. Men vissa uppenbara hälsofaror som tex rökning och alkoholmissbruk, måste vi få bort från Sverige!
Senast redigerad av vemsa 2020-04-05 kl. 20:02.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Fy fan för Sverige!
Vi är pinsamma internationellt, vi är oförberedda på allt och vi har enbart politiker som vill göra karriär och som skiter i allt!

Vi är fan inte bra på något alls förutom att ta emot hela världens fattiga och kriminella.

På nyheterna precis:
Finland 🇫🇮 stå rakryggade och skickar ut skyddskläder till hela Finland och säger att beredskapslagren är överfulla, folket behöver ej oroa sig! De har läget under kontroll!!

Sen på andra sidan Östersjön har vi mes-musarna och stjärtlandet Sverige 🇸🇪 där vi inte har något alls! Vi köper inte ens in de där skyddskläderna från Kina med deadline ikväll ... 14 miljoner skyddskläder, 8 miljoner masker osv osv är bättre än inget alls.

Johanna Sandwall säger nej vi kommer inte köpa in skyddskläder från Kina

Vad säger ni andra? Har kärringen rätt i att vi i Sverige inte längre behöver skyddsutrustning ?? Är pandemin över nu eller?
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Läkaren dom pratade med (Rapport) sa typ KÖP vi kollar sen, vi tror de funkar!

Ja för helvete -ibland har man inte råd att inte chansa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
SCB lägger ut statistik på antaler döda per dag uppdelat på riket, länen och kommunerna för åren 2018, 2019 och 2020

Vid en hastig koll på Stockholms län syns ingen ökning.

Alltså dör de allra flesta MED CCP-19 i kroppen, de dör knappast av CCP-19.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Det är en mycket bra tabell!
Dock tror jag att det ännu är för tidigt att kunna kolla på den.
Citera
2020-04-05, 19:58
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Du har inte förstått något alls. Det är du som har bevisbördan på att ingen mörkning förekommer eftersom du påstår det. Jag har hela tiden sagt att du ska komma med källor och inte hänvisa till mina källor. Det betyder att du har inte läst mina inlägg och vet inte vad du ska svara på. Du är som en papegoja som hela tiden upprepar dig med andra svar än på min fråga.
Fel!
Ditt inlägg hör hemma i konspirationstråden. I denna är det bra att hålla sig till gamla hederliga och bekräftade källor istället för alternativmedia.
Citera
2020-04-05, 19:59
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Du har inte förstått något alls. Det är du som har bevisbördan på att ingen mörkning förekommer eftersom du påstår det. Jag har hela tiden sagt att du ska komma med källor och inte hänvisa till mina källor. Det betyder att du har inte läst mina inlägg och vet inte vad du ska svara på. Du är som en papegoja som hela tiden upprepar dig med andra svar än på min fråga.

Är du verkligen på riktigt..? Begriper du inte något så basalt som att bevisbördan ligger på DIG? Du fattar alltså inte det på fullaste allvar? Trots att jag nu precis förklarat det hela som jag skulle förklarat det för en tioåring? Herregud alltså...
Säg mig, kräver du samma sak i en rättsprocess också? Dvs om någon som du anklagar för säg våldtäkt säger sig vara oskyldig, så kräver du att denne ska bevisa sin oskuld, inte att DU ska bevisa skuld? Precis samma sak. Trillar polletten ner någon gång eller?
Citera
2020-04-05, 19:59
Medlem
Jofs avatar
Mycket gnäll här.
Men samtidigt noterar jag att svenskar har blivit mer seriösa. Som många (reaktionära) tänkare har hävdat så reser sig en nation när man möter en yttre fiende.
Citera
2020-04-05, 20:01
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Resultaten från sentinelprovtagningen senaste två veckorna torde tyda på att vi inte har jättemånga covid-sjuka i landet. Cirka 7 procent av dem som sökt vårdcentral för influensaliknande symtom - slumpmässigt testade - hade covid.

Jag trodde provtagningen skulle vara på 700 helt slumpmässigt utvalda personer, inte bara på de som söker vård. Har du någon länk, källa?

Oroväckande, då tyder det på att vi är i början av pandemin fortfarande. Det kom ju rapporter tidigare idag om att en miljon svenskar kan vara smittade nu eftersom många inte får symtom.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"FHI skriver at det ikke finnes systematiske oversikter som viser beskyttende effekt av munnbind på antatt friske personer i befolkningen, hverken mot covid-19 eller andre virale luftveisinfeksjoner. Derfor anbefaler de ikke bruk av munnbind hos friske personer,

Jaha, så FHI skriver at det ikke finnes systematiske oversikter som viser beskyttende effekt av munnbind på antatt friske personer i befolkningen, hverken mot covid-19 eller andre virale luftveisinfeksjoner? Hvorfor bruker helsepersonell munnbind og masker da?
Personer. Inte personal.
Handlar om utsattheten och även till viss del resursbrist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Läkaren dom pratade med (Rapport) sa typ KÖP vi kollar sen, vi tror de funkar!

Då kan väl de som har ”rätt så nära kontakt” med Corona sjuka använda de maskerna!
Så kan alla godkända ansiktsmasker gå till sjukhusen där de har direkt kontakt med bekräftade smittade.

Hur fasen kan inte de långärmade skyddskläderna och visiren inte duga från Kina?? Kom igen nu för fasen, de vi har är dessa =
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/regionens-krisdrag-gor-visir-av-lamineringspapper
Citera
2020-04-05, 20:02
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Är du verkligen på riktigt..? Begriper du inte något så basalt som att bevisbördan ligger på DIG? Du fattar alltså inte det på fullaste allvar? Trots att jag nu precis förklarat det hela som jag skulle förklarat det för en tioåring? Herregud alltså...
Säg mig, kräver du samma sak i en rättsprocess också? Dvs om någon som du anklagar för säg våldtäkt säger sig vara oskyldig, så kräver du att denne ska bevisa sin oskuld, inte att DU ska bevisa skuld? Precis samma sak. Trillar polletten ner någon gång eller?

Vad är det för fel på dig? Hur svårt är det att redovisa en källa på att dom som dör hemma redovisas som corona fall? Jag har visat på en källa att dom inte gör det men bevisligen så duger den inte till du. Visst förneka det om du vill huvudsaken är att du mår bra. Jag vet att jag har rätt och kommer inte att ge mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in