Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Tegnell svamlade i morse i radion:
Reporter: Vad väntar du dig av nästa vecka?
Anders Tegnell: Svårt att veta, men det finns en del signaler och det börjar talas om en topp i Stockholm så möjligen kan vi se en utplaning under nästa vecka. Men det är svårt att säga. Efter helgen brukar det ta ett litet skutt. Skutten hittills har procentuell varit lägre och lägre för varje helg, men vi får se var vi hamnar nu under måndag och tisdag.
Vad är det för "skutt" som procentuellt sett varit lägre och lägre för varje helg? Jag ser inte det alls i siffrorna. Varför får denne man stå och kläcka ur sig den ena vansinnigheten efter den andra helt oemotsagt. Om vi nu möjligtvis kan se en utplaning så borde den naturliga följdfrågan vara vad detta isåfall skulle beror på?
a) Beror det på att Stockholm håller på att uppnä flockimmunitet? Det verkar osannolikt, Stockholm ligger just nu på ca 30% smittade, så ökningstakten i smittan är just nu som allra störst.
b) Skulle det bero på att vi har lyckas bromsa epidemin genom åtgärder? Det verkar osannolikt, med fullpackade bussar och smittan som tagit sig in på nästan alla äldreboenden.
Denna helg har det rapporterats 70 nya döda. Helgen innan var det 18, helgen innan det var det 7 och helgen innan det var det 2.
Efter att ha läst/hört det mesta av hans uttalanden, så kan jag inte dra någon annan slutsats än att hans enda mål just nu är att det skall "låta bra". Så han tonar hela tiden ner allting på ett ytterst märkligt sätt.
Sen vad bakomliggande motivet till det kan vara, det kan man ju bara spekulera i, om det är någon som sagt till honom att ha en sådan strategi, eller om han själv av någon okänd orsak gör så.
Jag har funderat mycket på det, kanske är det bara en försvarsmekanism, dvs förnekelse. Jag tänker på Tegnells "motsvarighet" på 1700-talet i Stockholm (Urban Hiärne), som in i det längsta förnekade pestutbrott i staden, vilket ledde till att pesten hann sprida sig.....