2020-04-05, 16:02
Medlem
Döda i några länder i västvärlden

Sverige 422
  • Danmark 179
  • Norge 66
  • Finland 28
  • Island 4
  • Polen 84
  • Ukraina 32
  • Vitryssland 8
  • Portugal 295
  • Serbien 51
  • Rumänien 148
  • Australien 34
  • Grekland 70
  • Ryssland 45
  • Tjeckien 62
  • Bulgarien 18
  • Slovakien 1
  • Slovenien 28
  • Estland 15
  • Litauen 12
  • Lettland 1
Citera
2020-04-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Friatider anger ju källor till allt! Ska man behöva gå in och plocka ut det och servera dig på ett fat för att det ska duga?
Fan vad korkat folk det finns.
Du får tro på precis vad du vill: vi lever i ett fritt land.

Risken att bli grundlurad får du själv bedöma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://samnytt.se/just-nu-coronasjuka-nekas-vard-erbjuds-morfin-istallet/

De hänvisar till expressen som du litar på hoppas jag

Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Artikeln som din artikel använder som källa:
https://sverigesradio.se/artikel/7445616

Men du tror så klart att dessa inte säger sanningen, och att sjukhuset är korrupt. Enskilda läkare är de enda man kan lita på va?

Dessutom kan man fråga sig varför din artikel utelämnade just den här delen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tycker också att den är luddig och oklar.

En gissning är att någon läckt information till journalister.

Jo, och skall de vara transparanta är det hög tid att inte bara säga att det finns en eftersläpning i antalet rapporterade dödsoffer.

Ja absolut det tror jag med.

Men i artikeln intervjuade de ju Tegnell utan att ställa en enda relevant fråga om detta.

Vadå eftersläpning? Ligger de döda i flera dagar innan man hinner kolla dödsorsak eller vad i h-vete menar de?

Någon som har mer info angående detta? Hittar inte ens något på FHMS hemsida.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Står ju att de flesta dött av andra orsaker än covid-19, förmodligen på grund av tredje världen kvalité på sjukvård.

Helt ok.., de har väl dött i "influensa" då.
Citera
2020-04-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Gå och lägg dig. Norge, Finland och Danmark har bara 5 miljoner invånare var och kommer drabbas värre av en andra våg, dom har också sabbat sin ekonomi mer vilket även det är dåligt för folkhälsan.

Du verkar tro att vår ekonomi kommer må bra av att hålla på som vi gör nu i flera månader till eller?
Citera
2020-04-05, 16:04
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det har ändå med coronaviruset att göra. Vilket både artikeln och personen du citerade skriver:

Coronaviruset ställer till även när det gäller dödsfall som inte direkt beror på Coronaviruset.

Ja fast det är irrelevant sett till vad personen jag svarade påstod som sa att folk som dött av covid-19 ligger utspridda på gator i Ecuador. Alarmistiskt och felaktigt.
Citera
2020-04-05, 16:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tråkigt att du behöver använda en så aggressiv ton, nu när det börjar stå klart att detta är mycket, mycket allvarligare än du har velat förminska det till hela tiden.

Här ser du antalet döda i Sverige per år:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Det ligger runt 90000, och kan variera mellan 88000-92000 ungefär.

Om utfallet för 2020 blir 131000 så borde vi väl kunna slå fast att ca 40000 personer dog i coronaepidemin, eller (hoppas du inte öser svordomar över mig för detta inlägg, som du brukar).

Missade ditt inlägg, tidigare.

Naturligtvis är vi helt överens om att 131000 döda för 2020 skulle indikera en överdödlighet om cirka 40000. Det är ju det jag skrivit hela tiden.

Bra att du förstår i alla fall. Vissa tycks ha riktigt svårt med det.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Helt ok.., de har väl dött i "influensa" då.

Nej men kanske hjärtinfarkt om det saknas vård. Tänkt på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag ser att det finns studier påbörjade som visar att det kanske kan finnas ett samband.
Så du kanske är något på spåret här.
Numera vaccineras endast barn av utländsk börd.
Borde därför gå att göra en jämförande studie om smittbarhet i förhållade till svenska, icke vaccinerade barn.
Citera
2020-04-05, 16:06
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det enda jag sett från Ecuador är någon begravningsfirma som fått ont om plats och ställt kistor utomhus. Har du någon källa att det ligger döda lite varstans på gatan i Ecuador eller kryddar du till?

Angående Spanien fanns det en nyhet den 24de mars om döda på äldreboenden. Inget om döda människor i deras hem?

Jag tyckte mig läsa i tråden härom veckan att så var fallet i Spanien.. men å ena sidan, är inte äldreboenden ett slags hem då, relaterat till uttrycket deras hem.
När det gäller döda på gatorna i Ecuadoor, närmare bestämt i Guayaquil, deras största stad, så stod det ju i aftonbladet bla om detta för ett par dagar sedan..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO17V1/militaren-hamtar-doda-pa-gatan-i-ecuador

Till och med SVT nyheter visade film om detta.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/doda-kroppar-pa-gatan-i-ecuadors-storsta-stad-guayaquil
Citera
2020-04-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Du verkar tro att vår ekonomi kommer må bra av att hålla på som vi gör nu i flera månader till eller?

Inte bra, men bättre. Med undantag för Norge. De klarar sig antagligen bäst med tanke på hur stabil ekonomi (oljefonden) de har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in