Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
Är man inte expert på området är det så klart omöjligt att veta vad som är sant eller falskt - inte ens experter har alla svar.
- Helt omöjligt är det inte att avslöja lögner. Ifall Anders Tegnell säger någonting som motsägs av experter i omvärlden, så tvivlar jag på att Anders Tegnell talar sanning. Ifall Anders Tegnell har avslöjats med att sprida 1 osanning, så vågar jag inte längre ha tilltro till andra påståenden från Anders Tegnell.
Den viktiga fråga som fick Anders Tegnell att tappa trovärdighet, är smittsamhet utan symptom. Dom länder som har erfarenhet av Covid-19, varnar för dold smittspridning. Anders Tegnell fortsätter med budskapet att smittspridningen hejdas genom att "stanna hemma när du är sjuk".
Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
Det man har är erfarenhet från andra sjukdomar, och det finns ingen anledning att tro att Covid-19 skulle skilja sig mycket från andra virus, framför allt andra typer av Corona.
Det kan upplevas som ett svek, men det vandrar ständigt sjukdomar i världen, och allmänheten har sällan ett intresse av att ha koll på vilka eller var.
- Vilken sjukdom det än handlar om, så kan man icke acceptera oärlighet. Anders Tegnells stora svek var oärligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
Det är just nu influensasäsong, och att folkhälsomyndigheten inte säger för mycket har ett par anledningar, bland annat: De har inte alla svar själva.
- Givetvis kan Anders Tegnell inte sitta på all världens kunskap. Men då bör Anders Tegnell visa ödmjukhet för att han inte sitter på alla svar. Anders Tegnell har istället varit ganska kaxig, och avfärdat diverse åtgärder som andra genomför för att försöka hejda Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
Och tyvärr är allmänheten för dåligt insatt för att förstå viss information och kunna tolka den på ett korrekt sätt, vilket kan leda till stora missförstånd. Det viktigaste är att FHM sätter folkets hälsa först, och arbetar utifrån detta. Iallafall om du frågar mig. Sedan finns finns svaren att hitta för den som kan och vill.
Att kalla deras agerande ett svek är för mig att verkligen hårdra det. Kan hålla med om att de många gånger kan kommunicera bättre, och borde jobba på den biten. Att det är ett svek håller jag inte med om.
- Jag anser att oärlighet är ett stort svek.
Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
Sedan har media en stor roll i detta. Det är deras uppgift att ta fram saklig information och presentera den på ett sätt som deras läsare kan förstå. Inte att leta efter de nyheter som lockar flest läsare. I denna situation har det varit väldigt duktiga på att gräva fram enskilda, oerfarna experter, med motstridiga åsikter och låtit dem ta störst plats.
- Ja. Medierna har stor skuld. Journalistkåren har gjort som dom brukar göra med oppositionella åsikter: journalisterna har avfärdat ifrågasättande tankar som påverkansoperationer som drivs av skumma krafter. Detta skapar misstänksamhet. Och det skapar polarisering i samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
I denna situation har det varit väldigt duktiga på att gräva fram enskilda, oerfarna experter, med motstridiga åsikter och låtit dem ta störst plats.
- Jag har bara sett en liten del av mediernas rapportering, så om du vill får du gärna ge exempel på att medierna ger utrymme till oerfarna experter med avvikande åsikter.
Generellt så anser jag att det är bra att medierna ger utrymme till avvikande åsikter. Men medierna bör föra fram avvikande åsikter på ett sätt som skapar dialog istället för konfrontation. Journalisterna borde ha lyssnat på kritiska röster hos allmänheten, och utifrån dessa formulerat frågor till Folkhälsomyndigheten.