2020-04-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad varje hobbyepidemiolog bör veta
Att presentera data snyggt är lätt, att få statistiken rätt är svårare. Här är de vanligaste misstagen de nya hobbyepidemiologerna gör.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-varje-hobbyepidemiolog-bor-veta/

Läs och begrunda!

Kan du inte posta texten för den här hobbyepidemologen klarade inte ens att ta sig förbi betalväggen
Citera
2020-04-05, 09:41
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
De hänger inte riktigt med med siffrorna.

"Uppgifter: Dubbelt så många kan vara döda"
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Det där gäller samtliga länder som rapporterar. Det finns det eftersläpning överallt sedan är det oklart hur man definierar döda av Covid. En multisjuk 89-åring med kol och njusvikt som avlider på intensivvården är inte helt självklart hur det ska definieras. Vidare har nog många dött i hemmen och på olika vårdinrättningar som inte är sjukhus där är det också olika rutiner i olika länder.

Som jag skrivit tidigare i tråden det är så stor osäkerhet i siffrorna att alla jämförelser mellan länder är omöjlig (i vart fall om den ska vara meningsfull) däremot kan man dra slutsatser för respektive land
Citera
2020-04-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Då får du nog posta den videon för den hittar inte jag.
Jag rekommenderar att du följer Jewish Voice for Peace. Om du har starka nerver vill säga.
Citera
2020-04-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det där gäller samtliga länder som rapporterar. Det finns det eftersläpning överallt sedan är det oklart hur man definierar döda av Covid. En multisjuk 89-åring med kol och njusvikt som avlider på intensivvården är inte helt självklart hur det ska definieras. Vidare har nog många dött i hemmen och på olika vårdinrättningar som inte är sjukhus där är det också olika rutiner i olika länder.

Som jag skrivit tidigare i tråden det är så stor osäkerhet i siffrorna att alla jämförelser mellan länder är omöjlig (i vart fall om den ska vara meningsfull) däremot kan man dra slutsatser för respektive land

Covid är en markant påfrestning för kroppen, än mer för en person med KOL. Om en person med KOL dör så skulle jag våga påstå att covid utgör en stor del till anledningen av döden. Troligtvis även ledande.
Citera
2020-04-05, 09:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Varför?

"Varför" är väl knappast intressant i nuläget?

Huruvida det händer är väl mest intressant och att information kring det når ut?

Det verkar iallafall resten av världen fokusera på vad jag har sett i internationell media,

för att minska smittspridningen.

Jag har ingen aning om varför naturen fungerar som den gör.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Min hypotes om det finns i ett inlägg lite längre bak.

Vilket i sig förstärker min hypotes om begriplighet i denna tråd.

Du får väl se det som att du bildar pöbeln då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Man kan inte göra fel med det dubbla och innan folk ens vet om felet går man ut i media och det första man säger är " vi döljer inget"
Antagligen är det någon, några som sett det och hört av sig till media och Tegnell och media har kommit överens om att få det att se bättre ut än bäst och snickrat ihop en fin liten fint med " vi döljer inget". Allt för att inte göra mig tex, skitförbannad.
Jag är mamma och vet att när ett barn säger det första den gör " jag har inte gjort något" så är det lika bra att utgå från det värsta. Bita ihop, ta ett djupt andetag, räkna till tio och förbereda sig för katastrofen. Varit med om sådant några gånger.
Det här är detsamma " vi döljer inget" man vill från början tala om att man faktiskt har ljugit eftersom någon har tagit dem på bar gärning.

Det är klart man kan. Och de har ju redovisat ganska många i efterhand. Det är så journalisterna "upptäckte" det. De upptäckte en relativ vanlig eftersläpningseffekt som brukar finnas i rapportsystem

Tegnell har ju själv haft problem med att redovisningen från regioner till FHM inte har fungerat klockrent. Helgerna är sådant exempel. Titta på SIRI där redovisar de öppet vilka förseningar regionerna har. Nu ska det gå snabbare. Jag har tidigare tittat på den thailändska redovisningen och de hade också sina problem.

För att Tegnell/regeringen ska fuska så måste alla regioner vara med på det. De är ofta borgerligt styrda. Sen kan det finnas direkta hål i redovisningen för ingen tänker på det.

Det stora problemet med rapporteringsfel och eftersläpningar är att FHM riskerar att reagera vid fel tillfälle och felaktigt
Citera
Medlem
CassandraCs avatar
Hah, sverige har sammanlagt fler döda än hela skandinavien har tillsammans, och nu visar det sig också att dessa siffror är fifflade med, det handlar troligtvis om dubbelt så många döda än vad den officella siffran säger, detta pga "eftersläpningar"... regimen är alltså i full sving att fiffla med de döda och trotts detta är vi ändå i top vs de andra länderna.

Ska man ta förgivet att de andra länderna också fifflar med dödsifforna eller är det bara sverige som har svårigheter att räkna de döda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag räknar bara på IVA-platser, det är egentligen det enda som är av intresse. Där har jag räknat med både 1% och 2%. Jag utgår ifrån att de behövs efter 8 dagar och 14 dagar framåt i snitt.

Jag räknar med att R-talet reproduceras efter 5 dagar i snitt (att man smittar I samband med att man blir sjuk).

Jag utgår ifrån R=2 (måttlig social distansering) och lägger sedan på ytterligare åtgärder vid olika tidpunkter för att sänka den siffran. Framåt hösten så kan man sedan lätta lite på restriktionerna, tillbaka till den nivå vi har nu ungefär.

Hur jag än vrider och vänder på siffrorna så vill det till att R sjunker rejält pga vädret, annars så måste vi göra en total lockdown om några veckor.

Enligt imperial college I London så krävs Norges nivå för att man skall få ned R under 1 (0,96). Men så länge som det fortfarande finns smittade (vilket man knappt har I Norge) så räcker ju inte det utan man måste ned ytterligare en bit.

Om man skall dra en snabb slutsats av mina simuleringar så måste vi alltså snart göra en komplett Lockdown och sedan försiktigt öppna upp. Alternativet är katastrofala dödssiffror pga att IVA-platserna inte räcker. Dödstalen är fortfarande inte låga, men så länge vi har IVA-platser så får man ändå accepterar dem.

Hur tänker du att en lockdown här i Sverige skulle minska vårdtrycket (om den inte görs omgående då) skulle minska vårdtrycket? För nu är ju smittan spridd i hela landet . Och det är i storstäderna som redan har mycket spridning som trycket på vården är och kommer att vara högst. Oavsett lockdown eller inte. Sverige har sedan länge valt väg och nu är det nog försent att försöka svänga. Och det blir intressant att se det slutliga resultatet när vi sedan jämför med Norge som på många sätt har liknande förhållanden att utgå ifrån.
Citera
Medlem
Giggsys avatar
Tror ni på flockimmunitet? Vad är det som säger att ”immuna” inte kommer kommer kunna smitta gamlingarna i en eventuell andra våg?
Citera
2020-04-05, 09:46
Medlem
gabrielle2s avatar
Trött på att se alla förbannade j...a " experter" i media. Expert Kalle säger, expert Pelle säger, expert Pia säger..
De är inte annat än vanliga människor med titlar. Förstår inte ens varför man står ut med att bli kallad expert. Räcker det inte med. Viorologen Kalle säger.
Inte säger man polisexperten Curt redovisar här med sin expertis på brottsfall.
EXPERTEN GABRIELLE!
Citera
Medlem
IntelligentZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ska Sverige bli som Nordkorea!? Man vågar inte visa riktiga siffror. Det kan alltså vara dubbelt så många döda.
Ja, ibland undrar man nästan om dom medvetet valt att inte rapportera den riktiga siffran, för att inte göra folket oroliga. Jag hoppas i alla fall att dom får ordning på det. Sverige som alltid tror sig vara så bra på allting kan inte ens redovisa aktuell statistik. Dåligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu har man ju inte lyckats skydda gamla och sköra för man inte förstått hur man bryter smittkedjan och när då yngre människor hyfsat snabbt går igenom detta så dör de gamla och sköra.

Jävla klåpare.

EDIT: inte du utan läkaren

Själv tror jag inte att man överhuvudtaget kan "skydda de gamla och sköra". Hur skulle det gå till?

Någon måste ta hand om de äldre på äldreboenden. Ska de testas varje dag? Och även om vi gjorde det skulle det vara till någon nytta när nu smittan sprids även utan symptom plus att testresultatet inte är helt pålitligt vid olika faser av sjukdomen.

De gamla och sköra kommer att då. Såtillvida de inte har tur och blir bara lätt sjuka. Vissa kurerar sig mirakulöst, men frågan lyder: ska man satsa på 95åriga Hulda eller 48åriga Magdalena - om man måste välja? För mig är valet inte svårt.

Överallt i världen dör gamla och sköra redan av olika anledningar. Men i Sverige tycks en del av befolkningen TRO att man kan hjälpa alla och alltid. Så är det inte ens vanligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in