Citat:
Ursprungligen postat av
trumpetfanfar
En annan aspekt att ta hänsyn till när alla sitter och diskuterar dödstal.
Man räknar väl ändå inte med att alla dödstal kommer att ske under denna första våg av pandemi?
Jag menar, låt säga för sakens skull att det totalt omkommer 5,000-20,000 i Sverige under Corona pandemin. Det är väl ändå då rimligt att anta att, säg 5,000, omkommer i detta första skede fram till i Sommar. 5,000 kanske omkommer i höst och resterande under nästkommande perioder?
Vad jag försöker komma till är att hur otäcka tal man än räknar fram, så är det väl inte rimligt att alla de kommer att omkomma i massmängder under de närmsta veckorna.
Är inte nån expert men av det jag läst mig till verkar det inte vara någon som känner till hur immuniteten kommer att se ut, hur länge den kommer att vara (eller om den ens existerar). Utifrån andra virus brukar man ju få immunitet en period så det hoppas man väl på här också. Sen ifall det blir en andra våg etc, är väl ingen som riktigt vet heller, en del virus "försvinner " ju bort mer och mer.
Men visst, allt är möjligt så det kan ju komma en andra våg. Anders Tegnell (som jag inte har förtroende för btw generellt) uttryckte sig ju först med att han trodde viruset kunde hoppa mellan olika hot spots geografiskt så att säga.
Det som tagits upp i media och som oroar många är ju att om det blir för många sjuka samtidigt så kan det bli väldigt många som dör när vården inte hinner med. Det har kommit interna rapporter från vården i sthlm t.ex. att de ligger nära gränsen. (Som sedan har dämpats av en hög chef, sjukvårdsdirektör i sthlm som snabbt gick ut och sa att det fortf finns god kapacitet).
Det är nog omöjligt att svara på frågan alltså, men sannolikt kommer det dö många i första vågen ja. Och andra vågen vet man inget om i dagsläget (om den kommer ens).