2020-04-05, 02:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Hur förklarar du att A.T. trodde peaken var uppnådd med ytterst få döda per dygn ?
Vid den tidpunkten visste alla hur det såg ut i Italien så vi här på FB behövde inte ens fantisera egna värden för att misstänka (ett understatement) att han var ute och cyklade.

Hur kunde han och hat fortfarande fel ang. när det peakar. Om inte annat borde han gjort en fulprognos och räknat baklänges med beaktande av antal respiratorplatser som finns att nyttja och gjort en gissning med viss möjlig trovärdighet och inte de totalt sanslösa uttalandena som kom 5 mars och framåt med några dagars mellanrum.

Precis!

Tegnells uttalande ingav ju människor en falsk trygghet dessutom vilken bör ha påverkat hur de förhöll sog till smittan-smittspridningen! Detta har ju naturligtvis förvärrat läget som vi ser idag!

Om hans uttalanden hade varit verklighetsförankrade från början och därmed betydligt skarpare uppmaningar, med t ex att endast få träffas 50 i grupp isf 500 så hade naturligtvis många fler långt tidigare förstått allvaret och förhållit sig till detta därefter.

Väldigt enkel logik.
Citera
2020-04-05, 02:55
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Det är troligen bara initialdosen som spelar roll.
Efter några dagars infektion så har viruset förökat sig så mycket i kroppen att extra tillförsel är en fis i rymden.

Initialdosen spelar störst roll ja, men den är kumulativ under än lång period(fram till immunförsvaret "vaknar") och man får symptom.

Immunförsvaret behöver tid på sig att jobba, identifiera, uppfinna antikroppar, neutralisera osv.

Ju större dos det måste handskas med ju längre tid tar det, och risken för cytokinstorm ökar.

Börjar man med 1 viruspartikel så ger man immunförsvaret maximal tid och man blir med största sannolikhet asymptomatisk. Börjar man med 1 miljon så har man fått en dödsdom.
Citera
2020-04-05, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nu tror jag inte det är folkhälsomyndigheten som uppfunnit Wuhanviruset, inte de svenska i vilket fall.

Men jag antar att du förespråkar total karantän ett par år i väntan på vaccin.

Varför år när två månader räcker?
Citera
2020-04-05, 02:56
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Bara massa orealistiska antaganden där. Både Vo och Diamond princess sa 50%, men det var DÅ när undersökningen gjordes som de var asymptomatiska. Många blev sjuka senare, alltså var de presymptomatiska. Diamond princess har fortfarande aktiva fall, och dessa vara asymptomatiska då, sjuka nu.

De asymptomatiska är alltså närmare 10-20%, testa att ersätta din siffra 90% med 20% så ser du vart vi är på väg.
Har aldrig skrivit att 90% är asymtomatiska, 10-15 % kan jag tänka mig.
Citera
2020-04-05, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
En annan aspekt att ta hänsyn till när alla sitter och diskuterar dödstal.

Man räknar väl ändå inte med att alla dödstal kommer att ske under denna första våg av pandemi?

Jag menar, låt säga för sakens skull att det totalt omkommer 5,000-20,000 i Sverige under Corona pandemin. Det är väl ändå då rimligt att anta att, säg 5,000, omkommer i detta första skede fram till i Sommar. 5,000 kanske omkommer i höst och resterande under nästkommande perioder?

Vad jag försöker komma till är att hur otäcka tal man än räknar fram, så är det väl inte rimligt att alla de kommer att omkomma i massmängder under de närmsta veckorna.

Är inte nån expert men av det jag läst mig till verkar det inte vara någon som känner till hur immuniteten kommer att se ut, hur länge den kommer att vara (eller om den ens existerar). Utifrån andra virus brukar man ju få immunitet en period så det hoppas man väl på här också. Sen ifall det blir en andra våg etc, är väl ingen som riktigt vet heller, en del virus "försvinner " ju bort mer och mer.

Men visst, allt är möjligt så det kan ju komma en andra våg. Anders Tegnell (som jag inte har förtroende för btw generellt) uttryckte sig ju först med att han trodde viruset kunde hoppa mellan olika hot spots geografiskt så att säga.

Det som tagits upp i media och som oroar många är ju att om det blir för många sjuka samtidigt så kan det bli väldigt många som dör när vården inte hinner med. Det har kommit interna rapporter från vården i sthlm t.ex. att de ligger nära gränsen. (Som sedan har dämpats av en hög chef, sjukvårdsdirektör i sthlm som snabbt gick ut och sa att det fortf finns god kapacitet).

Det är nog omöjligt att svara på frågan alltså, men sannolikt kommer det dö många i första vågen ja. Och andra vågen vet man inget om i dagsläget (om den kommer ens).
Citera
2020-04-05, 02:57
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja vi får se, de länder som fördröjer det längst kommer ha tillgång till bättre läkemedel, bättre förråd av skyddsutrustning etc. Så Sverige kanske klarar sig bättre än Italien men mycket sämre än Finland.
Ja, initialt blir det så.
Men kommer det en andra våg till hösten är det tvärtom.
Citera
2020-04-05, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vidare så borde ju då även peak i dödstal ske den typ den 27:e (en vecka efter peak av inlagda/söker-vård) Då borde man väl även kunna räkna fram beräknat antal omkomna i sthlm?

Det är det som är svårt för antalet omkomna beror på vilka som blir smittade och tillgängligheten på sjukvårdsplatser, men som det ser ut nu kommer sjukvårdsplatserna vara slut inom någon vecka och då kan du ju förmodligen dra slutsatsen av detta själv, intensivvårds behovet är inte lägre i lägre åldrar utan enbart sannolikheten att överleva intensivvårds behandlingen.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Förstår att du inte orkar räkna eller läsa postade länkar, spelar ingen roll då vi får facit i hand till våren.
Är det något jag har gjort så är det räknat. Det du presenterade i din initiala post är bara löjeväckande och verklighetsfrånvänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bota---Covid-19
Hostan försvann. Upprepades ca tio gånger. Även halsont försvann. Upprepades två eller tre gånger.
(FB) Låga kaliumnivåer i nästan samtliga Covid-19 patienter

Det är bra tips. Jag tror att kombinationen C-vitamin, Zink, Kinin i låga doser och kanske ingefära kan ha en viss effekt i alla fall. Åker man på skiten är man beredd att testa allt för man vill helst inte hamna i respirator.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Varför år när två månader räcker?
För det finns inget vaccin.
Tar du ett om två månader lär du önska att du bara led av Covid19.
Citera
2020-04-05, 03:00
Medlem
Citat:
Ja, initialt blir det så.
Men kommer det en andra våg till hösten är det tvärtom.

Det är väl Tegnells profetia och de har en tendens att inte gå i uppfyllelse. Men visst kan det komma fler vågor till exempel i höst. Frågan är bara om det är till någon större fördel för Sverige att låta smittan spridas fritt nu.
Citera
2020-04-05, 03:02
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är det något jag har gjort så är det räknat. Det du presenterade i din initiala post är bara löjeväckande och verklighetsfrånvänt.
Ok, men då säger vi så.
150k låter mycket rimligt.

Översätter vi detta till hela världen kommer närmre 100M människor dö enligt dina beräkningar.
Vi får väl hoppas att sanningenInte ligger någonstans där emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in