2020-04-05, 01:36
Medlem
Om jag har förstått det rätt så verkar situationen med viruset nu vara under kontroll. Eller har jag fel? Hur ska jag veta jag lever i min lilla bubbla här hemma.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finnjefvel
– Det börjar bli fullt och vi har fått signaler om att det börjar bli fullt framöver.

I ett internt meddelande som gått ut på Karolinska, som DN tagit del av, tas bristen på IVA-platser upp. I meddelandet framgår att platserna i hela regionen kan vara slut redan till helgen.

Enligt läkare som statsradion talat med nekas patienter med sådan överlevnadsprognos även intensivvård när platser finns tillgängliga. Detta med hänvisning till att platserna inom kort kan komma att behövas för andra.

De coronasjuka som får nej till intensivvård uppges i stället erbjudas det narkotiska preparatet morfin och en flaska syrgas. (= lämnas att dö)

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm-i-krismote-efter-smittan-pa-aldreboenden12/

Ja 69 årige bosse får såklart lämna plats åt 17 åriga Mohammed, Triage kallas det. Namn och hudfärg är såklart inga faktorer, ålder är dock den största faktorn av dem alla. Inte konstigt att det är så många gamla som dör, för så är det ju i alla länder.
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finnjefvel
– Det börjar bli fullt och vi har fått signaler om att det börjar bli fullt framöver.

I ett internt meddelande som gått ut på Karolinska, som DN tagit del av, tas bristen på IVA-platser upp. I meddelandet framgår att platserna i hela regionen kan vara slut redan till helgen.

Enligt läkare som statsradion talat med nekas patienter med sådan överlevnadsprognos även intensivvård när platser finns tillgängliga. Detta med hänvisning till att platserna inom kort kan komma att behövas för andra.

De coronasjuka som får nej till intensivvård uppges i stället erbjudas det narkotiska preparatet morfin och en flaska syrgas. (= lämnas att dö)

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm-i-krismote-efter-smittan-pa-aldreboenden12/

Ni kan alla bygga en ECMO-maskin hyfsat billigt och enkelt! det enda ni behöver tänka på är: 1) få bort bubblorna efter den del där ni har syresatt blodet 2) låt maskinen var ingjuten i Heparin så inte blodet koagulerar i slangarna, 3) skaffa en bra pump ,gärna diesel.

Så länge blodet är syresatt och cirkulerar så kan ni inte dö!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Jaha.. goddag yx-skaft.

Sverige har 6000 fall, resten av världens länder har fall i drivor!
jag antar att det är ganska uppenbart även för den mest inbitna foliehatten att sveriges rekommendationer fungerar i praktiken ?

Vad menar du? Sverige har i nuläget 6500 fall och det ökar. Menar du att resten av världen har mycket mer eller? Det finns väldigt mycket statistik så det är bara att jämföra. Men Sverige ligger inte särskilt bra till statistiskt per capita i något avseende. Rekommendationerna har väl en viss effekt, men om de är tillräckliga återstår att se.
I vilket fall som helst så är denna pandemi långt mycket värre än en vanlig säsongsinfluensa. Det kan ingen vettig människa förneka.
Citera
2020-04-05, 01:37
Medlem
Adam Schlesinger som bl.a gjort låten "Stacy´s mom" som har en väldigt fappig musikvideo, har dessvärre gått bort.
Det står att han blev 52.
Det är så ungt. Vet man om han hade andra sjukdomar? Någon som vet?

Har jag postat på rätt ställe? Om inte ber jag om ursäkt och tackar för trådflytt.
Mvh!
Citera
2020-04-05, 01:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Om jag har förstått det rätt så verkar situationen med viruset nu vara under kontroll. Eller har jag fel? Hur ska jag veta jag lever i min lilla bubbla här hemma.

Nja, kontroll är ju inte rätt ord. Allt handlar om sjukvården och den är inte under kontroll.
Citera
2020-04-05, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns ingen anledning att tro att det skulle kulminera i nästa vecka. Så fort går det inte. Troligare är en kulmination under Maj ifall man inte vidtar ytterligare åtgärder. Skall majoriteten smittas innan så kallad gruppimmunitet uppstår så är det väldigt många kvar som måste smittas.
Den som lever får se.
Citera
2020-04-05, 01:39
Medlem
Vad onödigt med vaccin om det tar flera månader att framställa. Innan det kommer vara ute på marknaden så kommer viruset försvinna. Bättre att göra det enkla vägen och hålla distans mellan människor.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Fredrik Reinfeldt är inte orolig över dödsfallen under epidemin, han vill fokusera på det i hans ögon ”högerextrema budskap” om att sätta ”vårt eget land först”.

Jag undrar, i vilket annat land kunde denna man existerat utan att blivit politiskt omintetgjord för ett sådant uttalande.

https://samnytt.se/fredrik-reinfeldt-oroar-sig-for-hogerextrema-i-coronaepidemin/
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro

Precis. Låt skiten flöda så räknar vi liken sen. Låter som en Löfvenkommentar. Det kommer att dö tusentals. Vi räknar sen. Är det för många så är det Moderaternas nedrustning. Inget mer att se, här titta bort.

Det får vi se. Att du har svårt att förstå att det alltid dör i genomsnitt 250 om dagen gör att du går i taket nu när det är knappt 400 på några veckor kopplat till covid-19. Liken räknas alltid. Det är officiell statistik och väldigt viktiga uppgifter.
Citera
2020-04-05, 01:40
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Nej såklart. bekräftat smittade ska tilläggas. Men titta på pelaren med dödsfall för 80-89 och 90+ och jämför med övriga...

De gamla dör för att de triageras bort i högre utsträckning än yngre. 80+ erbjuds inte ens vård om det finns plats, "det är dags att gå" helt enkelt. 70+ får inte ens vård i många länder, i Italien var det 60+ som fick gå på slutet.

Det kommer nog vara likadant här inom ett par veckor. 50+ kanske t.om.

Detta snedvrider statistiken så att det ser ut som sjukdomen är mycket dödligare än vad den är för äldre i förhållande till yngre. 50% som får ventilator dör ändå, men de äldres dödlighetssiffror hade halverats om de erbjöds vård.
Citera
2020-04-05, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nja, kontroll är ju inte rätt ord. Allt handlar om sjukvården och den är inte under kontroll.

Har den någonsin varit det? Jag hör hela tiden om kaos i sjukvården även innan utbrottet med viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in