2020-04-04, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nån mer än jag som tycker det låter som de tänker dränera Sverige på material för att skicka det till Stockholm...?

... när covid-19 sen tar fart i resten av Sverige är all material i landet slut...
Självklart skickar man resurser till en behövande region. Det är det Region Stockholm gör med utjämningsskatten.
Citera
2020-04-04, 22:09
Medlem
vidrikfittanens avatar
Tegnell verkar sympatisk. Kollar på Skavlan nu.
Citera
2020-04-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Med andra ord ca 30 Stockholmare per dag. Vad är din ursäkt nästa vecka om det blir mellan 70 och 150 per dag i Stockholm?

Finns det statistik dagligen på hur många stockholmare som dör?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Skönt att höra! Så Sverige har från början räknat döda utanför sjukhus? Eller var det inte "medvetet mörknade" utan det skulle vi ta för givet? Helt seriös fråga. Vad definitionen av "mörka" är kan kanske tolkas på flera sätt.

Om tex Socialstyrelsens chef går ut med att vi har skyddsutrustning så det räcker vid en katastrof, vi är inte "tagna på sängen". Är det att mörka? Vilken definition ska vi använda oss av...

Ellerhur!? Demokratiska principer och öppenhet har sina poänger ändå. Självklart räknas det även utanför sjukhusen i den mån berörda regioner, kommuner etc gör det. Eller har du brevet från regeringen med order om att mörka?
Just "mörka" ja, det betyder medvetet undanhålla, dölja eller ändra siffror. Det är som själva innebörden. Så nej, det kan inte tolkas på flera sätt. Om det beror på annat så får du använda andra ord.

Gjorde hon det? Tycker jag hört ända sen start att det varit si och så med skyddsutrustning, även innan corona.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn
Tre personer som jag känner testade sig för Corona fastän att de inte kände sig sjuka. Alla testade positivt och är vid det här laget mest sannolikt helt tillfrisknade. De hade inga symptom.

70 000 Amerikaner dog i Asiaten runt år 1957, vilket motsvarar 140 000 med dagens befolkningsmängd. Inte drabbades hela världen av panik för det, förmodligen för att samma människor hade genomlevt ett eller två världskrig.

Vi har blivit veka.
Ok. Det är så illa. Att tillhör man överklassen kan man testa sig när man känner för det? Känner ett tjugotal som inte fått testa sig fast de har alla symtomen. Värre än jag trodde.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Senast första juni är allt tillbaka till old business. Folk kommer jobba på sina kontor, uteserveringarna kommer att sprudla med folk och folk kommer att skratta åt den här hysterin. Dock kommer det fortfarande vars folk här i tråden som kommer smida konspirationsteorier medan folk njuter av sommaren.

1:a juni.

Vi kommer ihåg dig broder.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Om vi begränsar oss till att förklara varför vi har denna syn så min åsikt är att när Regeringen beslutar att följa A.T. s och FHM s taktik att satsa på flockimmunitet då måste A.T. ha förklarat att Sverige har lägst antal respiratorer i västvärlden. Han måste ha förklarat att som jag ser det att väljer man flockimmunitet så kommer fler att smittas per tidsenhet vilket självfallet innebär att maximalt antal smittade vid en tidpunkt kommer vara fler än om man väljer karantän då antalet smittade är lägre pga långsammare spridning.
Dessa två fakta gör att när valet gjordes så valde beslutsfattarna (S, C, MP och L trots att S.L. vägrade svara på frågan om de kommer ta ansvar) att med berått mod välja en taktik som med visshet innebär fler döda än om man valt karantän pga brist på respiratorplatser och t.o.m. brist på skyddsutrustning för personal.
Har jag gjort någon tankevurpa ?

Jag tror att beslutet om flockimmunitet grundar sig enbart på ekonomiska intressen. Att stänga ner hela Sverige kostar mycket men det kostar i alla fall mindre än dagens taktik kommer att göra.
Troligen så hoppas berörda politiker att detta kommer att gå över på 2-3 veckor i en begränsad omfattning och begränsad yta. I så fall kan man köpa flockimmunitet men någon har fört våra politiker bakom ljuset och dragit en rövare. Vi var på väg i en lågkonjunktur och ingen ville göra den djupare genom en nedstängning för det är politiskt självmord. Pengar och makt är viktigast för våra politiker som knappt har klarat gymnasiet och sen blivit politiker.

Statsminister har tidigare varit väldigt tydlig med att han tar ansvar men nu när det börjar på att brännas är han inte alls intresserad av det. Nu vill han helst vara Sveriges första diktator.
Citera
Medlem
Citat:
Senast första juni är allt tillbaka till old business. Folk kommer jobba på dina kontot, uteserveringarna kommer att sprudla med folk och folk kommer att skratta åt den här hysterin. Dock kommer det fortfarande vars folk här i tråden som kommer smida konspirationsteorier medan folk njuter av sommaren.

Helt som vanligt kommer det troligen inte vara i Juni men det är troligen på rätt väg. Varför folk skulle skratta förstår jag inte. Det skulle vara som om folk skrattade åt Estoniakatastrofen en vecka senare.
Citera
2020-04-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om man inte vill offra en massa människor är det väl bara ett fungerande vaccin som är lösningen? Men enligt de flesta sk experter ligger det ju MINST ett år bort. Klarar vi att hålla ut under den tiden, eller kommer vi bli tokiga? Vad händer med ekonomin och vad kommer hända med människors psyke? Kommer arbetsgivare att acceptera det här? Barn som undrar varför de inte får träffa kompisar eller gå på idrottsträningar. Det blir ett konstigt samhälle i längden. Varje besök i affären är en potentiell risk. Hur länge kommer det finnas mat på hyllorna? Det hela känns lite som att leva under krig, men ändå inte. Personligen är jag nog mer uthållig än snittet skulle jag tro (Kanske inte på Flashback), men i allmänhet. Märks redan att folk börjar krokna tycker jag och då är vi ändå bara i början som jag ser det.

I Stockholm har många börjat återgå till det normala. Märkbart mer social aktivitet den här helgen än förra. Det var dumt av regeringen att ge hela landet samma riktlinjer vid samma tidpunkt. Skåningarna kommer ha börjat slappa med den sociala distanseringen när den som mest behövs. I Stockholm fyllde riktlinjerna lite funktion och har fortfarande inte helt övergetts.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
ok och din källa och länk var är den?

Jag behöver inte ange källa på allt jag säger. Att ungefär 90 000 svenskar dör varje år är en självklarhet.

Jag räknade dock 2018 då 92 000 svenskar dog. 250 per dag i snitt
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Antalet nya döda har sedan första april minskat.

Säger inte så mycket då det i veckan kom en del eftersläpande dödsfall.
Citera
2020-04-04, 22:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Men har föreställt mig fullt italienkaos på sjukhusen i stockholm.

Det är tidigt än, samt rapporter om dåligt med skyddskläder + medicin är inte uppmuntrande. Sen tror jag även detta lugn kommer med ett pris, nämligen att man drar på att skicka folk till IVA som vanligtvis skulle få plats. Det samma gäller generella inskrivningar till sjukhus.

De skickas hem istället med ett recept på tex antibiotika.., en del gånger fungerar det, andra gånger inte. Patienten betalar detta pris, när det inte fungerar. Kan bli ett stort pris för patienten i slutändan, som inte ens framkommer i covid-19 statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in