Citat:
Ursprungligen postat av
heavydutybody
Välj vilket land du vill i västvärlden eller nordostasien: Beroende på var de är i smittsspridningskurvan agerar de bättre än Sverige. Vilket kommer att visa sig.
Om du är naturvetare kan du väl se att alla grafer som dragits upp efter vilken takt smittspridningen sker och har skett i olika länder visar att det är kört för Sverige.
Hade de inte turbostartat smittspridningen med att ta in smittade från Italien och Iran och köra ut dem direkt bland befolkningen hade vi kanske haft lite manövreringsutrymme tidigare att förbereda sjukvård m m.
Vad har man kvar att göra när smittspridningen snart är okontrollerad. Inte mycket. Därför börjar man hårt och lättar upp istället för att vara släpphänt i början och sedan försöka reglera. Det går inte att vända utvecklingen på mindre än 4-6 veckor p g a inkubationstid m m. Anden eller rättare sagt viruset är ute ur flaskan.
Angående FHM och deras grodor så länkar jag (och ger kredit) till användaren IQ-145 och hans lista:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Han fick dela upp det på tre inlägg för att få plats.
Ingen naturvetare kan försvara ett sådant agerande.
Skall du inte ut nu på lördagskvällen och bidra till flockimmunitet? Men det kanske du vill andra skall fixa åt dig?
Enda chansen för Sverige är att ha tur med att smittspridningen redan skett i Sverige samt stora delar av de drabbade länderna och många är symtomfria som det som stog på bl a Text-TV (jag länkade tidigare idag). Men det visste ingen förrän undersökningen/studien släpptes idag/igår. Och det har aldrig nämnts någonsin ens i teorin från FHM.
Jag tycker FHM har agerat i enlighet med hur informationsläget såg ut då. Det har ju framkommit mycket mer om viruset och spridningen, med facit i hand.
Det har inte gått att missa att FHM:s strategi byggt på att deras egna analyser visat att mörkertalet är enormt, därav är dödligheten mycket mindre än vad som ryktas, och chanserna att kunna stoppa smittan är mycket små. Anders Tegnell, och andra, har sagt det gång på gång.
Här t.ex. för två veckor sedan, 19 mars. Tom Britton säger att 100,000 svenskar kan vara smittade. Anders Tegnell svarar att det sannolikt är
ännu mer än så:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-sannolikt-att-fler-an-100-000-svenskar-ar-smittade/
Det blir inte tydligare än så.
Jag drar redan mitt strå för att rädda er andra, eftersom jag troligtvis redan har Covid-19.
Om du tycker att det finns något land i Europa som har en bättre strategi, nämn det landet vid namn, så att vi kan jämföra resultatet efterhand.
Som naturvetare kan jag läsa grafer, ja, och kan läsa att den högsta kända dödssiffran per capita/dag är 11.34 döda per miljon invånare (27:e mars i Italien).
Det motsvarar att Sverige har 113 döda per dag. Där har man mellan tummen och pekfingret hur illa det kan bli i Sverige, när det är som värst.