2020-04-04, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varje dag 2018 dog 250 svenskar. Där är ett viktigt tal att jämföra med.

Det som händer nu är inte bra, men inte det värsta som hänt
ok och din källa och länk var är den?
Citera
2020-04-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Så du påstår att det är lugnt i Sthlm för tillfället för att personalen tar insta-selfies?
Kan inte vara italienkaos när dom har tid till sådant.
Citera
2020-04-04, 22:07
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varje dag 2018 dog 250 svenskar. Där är ett viktigt tal att jämföra med.

Det som händer nu är inte bra, men inte det värsta som hänt
Med andra ord ca 30 Stockholmare per dag. Vad är din ursäkt nästa vecka om det blir mellan 70 och 150 per dag i Stockholm?
Citera
2020-04-04, 22:07
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Sök på sjukhusen på instagram. Personal har tid att tatja runt och posera på selfies med skyddskläder.

Det verkar personalen i Italien också ha tid för.

https://www.bildtagg.se/bild/yuvvoyzyqyyvlz3ulivrzbdv

Dom hade även tid att filma på sjukhusen, bjuda in SVT osv. Om du väljer den synvinkeln så.
Citera
2020-04-04, 22:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Senast första juni är allt tillbaka till old business. Folk kommer jobba på dina kontot, uteserveringarna kommer att sprudla med folk och folk kommer att skratta åt den här hysterin. Dock kommer det fortfarande vars folk här i tråden som kommer smida konspirationsteorier medan folk njuter av sommaren.

Jag har svårt att tro på det om vi inte får en ordentlig game-changer och då tänker jag nog antingen på vaccin som massdistribueras ut, eller verkligen fungerande mediciner för de som drabbas av svår sjukdom. Ser inte hur det ska gå till.

Som jämförelse varade väl spanska sjukan i två år innan det blev bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
ok och din källa och länk var är den?

https://lmgtfy.com/?q=antal+som+d%C3%B6r+i+sverige+per+%C3%A5r
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Sök på sjukhusen på instagram. Personal har tid att tatja runt och posera på selfies med skyddskläder.
Du tycker inte att vi har rätt att ta raster?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har svårt att tro på det om vi inte får en ordentlig game-changer och då tänker jag nog antingen på vaccin som massdistribueras ut, eller verkligen fungerande mediciner för de som drabbas av svår sjukdom. Ser inte hur det ska gå till.

Som jämförelse varade väl spanska sjukan i två år innan det blev bättre.

Antalet nya döda har sedan första april minskat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Välj vilket land du vill i västvärlden eller nordostasien: Beroende på var de är i smittsspridningskurvan agerar de bättre än Sverige. Vilket kommer att visa sig.

Om du är naturvetare kan du väl se att alla grafer som dragits upp efter vilken takt smittspridningen sker och har skett i olika länder visar att det är kört för Sverige.

Hade de inte turbostartat smittspridningen med att ta in smittade från Italien och Iran och köra ut dem direkt bland befolkningen hade vi kanske haft lite manövreringsutrymme tidigare att förbereda sjukvård m m.

Vad har man kvar att göra när smittspridningen snart är okontrollerad. Inte mycket. Därför börjar man hårt och lättar upp istället för att vara släpphänt i början och sedan försöka reglera. Det går inte att vända utvecklingen på mindre än 4-6 veckor p g a inkubationstid m m. Anden eller rättare sagt viruset är ute ur flaskan.

Angående FHM och deras grodor så länkar jag (och ger kredit) till användaren IQ-145 och hans lista:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Han fick dela upp det på tre inlägg för att få plats.

Ingen naturvetare kan försvara ett sådant agerande.

Skall du inte ut nu på lördagskvällen och bidra till flockimmunitet? Men det kanske du vill andra skall fixa åt dig?

Enda chansen för Sverige är att ha tur med att smittspridningen redan skett i Sverige samt stora delar av de drabbade länderna och många är symtomfria som det som stog på bl a Text-TV (jag länkade tidigare idag). Men det visste ingen förrän undersökningen/studien släpptes idag/igår. Och det har aldrig nämnts någonsin ens i teorin från FHM.
Jag tycker FHM har agerat i enlighet med hur informationsläget såg ut då. Det har ju framkommit mycket mer om viruset och spridningen, med facit i hand.

Det har inte gått att missa att FHM:s strategi byggt på att deras egna analyser visat att mörkertalet är enormt, därav är dödligheten mycket mindre än vad som ryktas, och chanserna att kunna stoppa smittan är mycket små. Anders Tegnell, och andra, har sagt det gång på gång.

Här t.ex. för två veckor sedan, 19 mars. Tom Britton säger att 100,000 svenskar kan vara smittade. Anders Tegnell svarar att det sannolikt är ännu mer än så:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-sannolikt-att-fler-an-100-000-svenskar-ar-smittade/

Det blir inte tydligare än så.

Jag drar redan mitt strå för att rädda er andra, eftersom jag troligtvis redan har Covid-19.

Om du tycker att det finns något land i Europa som har en bättre strategi, nämn det landet vid namn, så att vi kan jämföra resultatet efterhand.

Som naturvetare kan jag läsa grafer, ja, och kan läsa att den högsta kända dödssiffran per capita/dag är 11.34 döda per miljon invånare (27:e mars i Italien).

Det motsvarar att Sverige har 113 döda per dag. Där har man mellan tummen och pekfingret hur illa det kan bli i Sverige, när det är som värst.
Citera
2020-04-04, 22:09
Medlem
Var i Region Stockholm är smittan som värst utbredd?

Är det lugnt i Vallentuna, Österåker, Värmdö, Upplands-Bro, Norrtälje, Nynäshamn, Södertälje och Nykvarn?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Jag har följt tillgången på IVA platser de senaste veckorna och den har gått från att vara god till att vara nästan noll för att sedan öka till 5-19 lediga platser och nu hela 49 lediga platser. Man har mao fått ett högre tryck och mött det med att ta nya avdelningar i bruk.

Var ser du hur många som är lediga?
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
5-dagars perioder är ganska dåligt eftersom Lördagens och Söndagens dödlighet mestadels hamnar på Måndagen. Behövs 7-dagar för att täcka in det.

Exempelvis saknas troligen runt 40 dödsfall idag, vilket gör ökningen sisådär 40-procentenheter lägre. Och skulle ge dubbel effekt för nästa 5-dagars period.
Du har en poäng 7 dagars intervaller vore bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in