2020-04-04, 21:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om ens det. Kanske så lite som 0,2 promille, givet då att mellan 25% och 80% av de smittade inte får någon symptom alls. Och att bara 0,7% av de som får symptom behöver sjukhusvård. (Och av de som behöver sjukhusvård så behöver 5-10% intensivvård, av vilka ca hälften avlider i slutändan).

Nå, i ärlighetens namn Ola.., och med handen på hjärtat :

-Är Corona något som du inte är bekymrad för att dra dig på ?
-Och dina föräldrar, eller mors/fars-föräldrar ?

(O sen har du nog missat grovt vad prezz-Trump, har sysslat med den sista tiden)
Citera
2020-04-04, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
En killgissning: 50% av Sveriges befolkning får smittan, och av dessa dör 2%. Min grundskolematte ger resultatet 100.000 döda. Detta är lika många som dör "normalt" ett år.

Som sagt, en killgissning. Och många av dessa 100.000 skulle varit bland de som ändå dött. Säg hälften. Jag drar därmed till med ytterligare en killgissning: i år dör 150.000 jämfört med 100.000 ett normalt år.

50.000, ingen promenad i parken precis.

En killgissning är lika god som någon gissning. Jag gissar på 96 000 döda mot normala 90 000.
Citera
2020-04-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det KOMMER blir tusen om dan som dör i Sverige. Man ska bara ge det lite tid.
Förnekarna har lite bråttom. Det kommer, det kommer.
Det är för jävligt hur illa det här har skötts frågan är när självaste viruset når regeringen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
All respekt för din oro för nära, kära och dig själv. Dock: Konstaterat smittade är inte detsamma som totala antalet smittade.

Troliga siffror enligt experterna under veckan var att vi hade 500 000 - 1 000 000 smittade.
Vilken studie eller vilka studier visar på det?

Har du namn på dessa studier eller mer än gärna länkar till studierna?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
2 849 * 0,078 = 222 (avrundat)

225 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet
Dina siffror säger man att du pratar om Stockholm.
Försöker du räkna ut antalet smittade baserat på antalet döda?
Vi kan räkna högt: 225/0,0025=90k
Men mer troligt siffrorna: 225/0.001175~200k
Så tror jag vi inte är allt för långt från verkligheten.
Citera
Bannlyst
För min del är det slutdiskuterat. En minoritet av troll finns i denna tråd. Och en minoritet av kräk.
Ty de som tillhör så kallade "förnekarna" äro antingen kräk eller hjärndöda idioter.

För kräk-förnekaren finns det inget hopp om. Diskussioner kommer aldrig leda någonstans. Detta eftersom de har en grundläggande cynisk syn på livet som jag personligen avskyr. Så det kommer aldrig finnas ett argument som kan leda till något.

Hjärndöda idioten har förstås lite hopp. Men just eftersom de är hjärndöda krävs det väldigt mycket energi för att få dem att förstå allvaret i situationen. Personligen är jag trött på att lägga energi på dessa.

Det är slutdiskuterat. Sverige har gjort fel. Siffror kommer aldrig vara till någon hjälp.
Även om Sverige skulle ha 5 döda per dag närmaste månaden och 0 i maj då har Sverige fortfarande gjort fel.
Och felet är det som idag är spikat:
Man har STRUNTAT i att rädda folk.
Det är precis det som sägs i utländska medier. Det är ett vidrigt experiment.
Om det mot all förmodan visar sej att man klarar sej bättre är det dels inte beroende på att man valt rätt väg (man har för fan bara chansat ju). Och dels fortfarande lika vidrigt att man utsatt en massa människor utan att visa mänsklighet.

Nej, förnekarna har redan förlorat. Oavsett utfallet av det hela. Det är principen som gör att de redan har förlorat. Gå å ät nu din oxfilé. Hoppas den fastnar i strupen.
Citera
2020-04-04, 21:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det du verkar missa är att bevisbördan ligger på dig. Samhällsnytt, Avpixlat, Fria tider etc är ingen källa. Det är en telefonstolpe med en papperslapp fastskjuten med klammerpistol. Beklagar att du gått på det hela men så är det. Du kanske vaknar en dag, eller så gör du inte det. Inget jag bryr mig om då ni fortfarande är i kraftig minoritet.

Men källhänvisningen finns ju i artiklarna i sig!! Hur fan kan du ha missat detta?

Om de länkar till videobevis, är det fake? Till exempel gäng som misshandlar en stackars ensam minderårig och förnedrar osv. de skriker på honom på svenska med mera. Eventuellt finns inkluderat målnummer från tingsrätten och eventuellt brottsregisterutdrag från gärningsmännen.

Vad för mer källa behöver du egentligen?

MSM rapporterar i princip aldrig om sådant här, och särskilt inte med bevismaterial som videoklipp osv.

Är det någon som är förd bakom ljuset så är det ju Du. Du får lära dig att läsa riktigt först och främst, så du kan ta del av artiklarna där och även läsa källan, som tydligt brukar framkomma.
Sedan, när du är läskunnig. Så kan vi ta diskussionen igen.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vad har coronaviruset med invandrare att göra? De rapporterar om coronaviruset med. Och ibland sådant som inte rapporteras i MSM. Varför rapporteras det inte i MSM? Min gissning är att de vill tysta ner.

Att Samhällsnytt rapporterar mycket i invandringsfrågan, beror på att MSM inte gör det. Och någon måste ju! Eller är du trygg med att bli förd bakom ljuset?

Om ett gäng på 6-7 personer flyger på och misshandlar och torterar och förnedrar en ensam minderårig, och inte MSM rapporterar om detta. Är det inte bra att Samhällsnytt gör det?
Och vad mer för källa behöver du när det oftast finns videor bifogat som också visar misshandeln.
Eller tror du att det är regisserat av Hollywood-producenter och är fejk? Inte minst när det också brukar källhänvisas till målnummer, utdrag ur brottsregistret etc.
Hur mycket mer källa behöver du?
MSM rapporterar nästan aldrig om sådant här. De tystar ner det så mycket som möjligt, för även om tusentals människor tipsar MSM om dessa dåd, så vägrar de att rapportera om det.

Vad är det jag skall hänvisa till? Varenda nyhet har väl sin egen källa? Och den framkommer tydligt i varenda artikel. Klicka in dig på artiklarna och kolla själv. Jag kan ju inte ge dig en källa om du inte ens säger vilket nyhetsinslag du söker källa för

Vart ska jag börja? Hänvisningen var väl att danmark skulle börja inkräkta yttrandefriheten?

Sedan kan väl även du erkänna att avpixlat endast har nyheter om migration? Eller menar du att avpixlat täcker nyheter inom väder & ekonomi?
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Den 6:e var det väl? Men, ja, "modellen" ger lite mildare prognos nu än vad den gjorde för ett par veckor sedan. Vi ligger inte längre dubbelt jämfört med Italien, utan "bara" 20-25% över. Vi passerat 500-strecket på måndag.

Som sagt, vad gör du själv för prognos? Jag såg att du tidigare idag länkade till Tom Britton. Han säger att 15.000 dör om viruset får härja fritt, så det är väl snarare du som "sprider rädsla" genom att hänvisa till honom:

https://www.stromstadstidning.se/nyheter/s%C3%A5-m%C3%A5nga-kan-d%C3%B6-om-det-nya-coronaviruset-fick-h%C3%A4rja-fritt-1.26280507

Varför skulle jag vilja "så hat misstro och rädsla" menar du? Förklara med tydliga motiveringar och logiska resonemang, så att man förstår hur du resonerar.

Men för f-n, sluta med "vi" Du tillhör inte vårt samhälle.

Varför ska jag göra prognoser, när det finns experter som kan göra det bättre.
Dina "prognoser" är ju ett skämt, dina dillanden om jämförelser med Italien är ju idiotiska, har du inte ens grundskolekunskaper? nej tydligen inte.
Din förra "prognos" var ju fel med över 100%, pajas.

Varför måste man bli rädd för att många riskerar dö, varav en överväldigande majoritet är redan på dödens rand? Och vi låter ju inte viruset "härja fritt", det är bara såna fejknewsare som dig som påstår det.

Varför såna som du österifrån sår hat och misstro är väl enkelt att begripa sig på, driver du med oss eller ?
Senast redigerad av Draken55 2020-04-04 kl. 21:25.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Finns flera i tråden som tror att wuhansnuvan är i paritet med en förkylning.
Nej, det finns det ingen.
Har läst cirka en femtedel av hela tråden så jag har koll.
Citera
2020-04-04, 21:25
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, det finns det ingen.
Har läst cirka en femtedel av hela tråden så jag har koll.
Däremot finns det en hel del som tror att den är i paritet med digerdöden...
Citera
2020-04-04, 21:25
Medlem
- Min flickvän är läkare och mikrobiolog, professor inom klinisk mikrobiologi i annat land. - Jag själv har ingen medicinsk utbildning, men är systemvetare och systemanalytiker... - Min kunskap avgränsar sig till att analysera data...

Men jag och min flickvän pratar över ett glas vin om kvällarna.

- I Februari sa jag att utvecklingen i Kina såg oroväckande ut, med en mortalitet på 3,5 % av de som konstaterats smittade. - Sedan Mars vandrar fokus över till Italien med en mortalitet på närmare 10%.

I Sverige ligger nu mortaliteten på drygt 5%.

Och antalet smittade i världen på drygt en tiondels promille av den totala befolkningen... 1 Miljon...

- Jag tror inte att detta är sanningen. - Sedan två veckor har jag hävdat att en betydligt större andel av befolkningen bär på viruset. - En mycket större del av befolkningen...! - Och efter att ha tagit del av de senaste uppgiftera från Kina är jag ännu mer övertygad om att jag hade rätt i det antagandet.

/SG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in