Citat:
Ursprungligen postat av
aw
3.4% är 147 gånger mer än 0.23 promille. Nu är inte Italien över ännu, men en inte helt orimlig prognos är kanske att 1 promille dör, alltså fyra gånger så mycket som nu. I värsta fall 2 promille.
Jag tycker att de åtgärder vi har i Sverige är rätt så hårda, redan som det är nu. Vi har inte sett något liknande i modern tid. Men riktigt hårda åtgärder är exempelvis utegångsförbud, stängning av alla icke-väsentliga affärer, stängning av grundskolan m.m. Sånt som är fullständigt ohållbart annat än som tillfällig åtgärd.
I de värst drabbade delarna av Italien kan vi nu börja skönja den italienska katastrofen.
Borgmästare uppger att corona orsakat 6ggr högre dödlighet under Mars månad än samma månad föregående år. Skulle samma sak hända i Sverige innebär det 1500 döda om dagen ien månad.
I mindre byar kan man nu se att corona tagit just 1% av befolkningen.
Du talar om promille, men smittan har ännu inte ebbat ut. Jag blir glad om du får rätt, men jag ser inte att dödligheten skulle vara så låg.
När Trump talade om 2.2 miljoner döda amerikaner talade han om uppnådd flockimmunitet för hela USA och 1% döda. Räkna får du se!
Att 1/4 av italienarna skulle vara smittade tycks dock vara en uppskattning från..? Och om så än är:
Hur många av dem har tillfrisknat?
1% döda vid god sjukvård blir förstås fler vid vårdhaveri.