2020-04-04, 18:25
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Dragit på sig en av många välfärdssjukdomar, exempelvis fetma klass 1 & 2 eller diabetes. Istället för att propagera för att stänga ner hela samhället bör dessa istället ta tag i sin hälsa.
Så kan man också se det men det tar lång tid att få ordning på kroppen och Coronan är redan här och den spridds effektivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Saknar det logik?

Värnar du om frihet och demokrati? I så fall är det viktigt att demokratiska ledare visar handlingskraft i en kris. När en epidemi hotar samhället, så behöver myndigheterna ha speciella befogheter att begränsa medborgarnas friheter. Myndigheternas åtgärder kan vara smärtsamma för medborgarna, men smärtsamma åtgärder kan vara nödvändiga.

Vad är alternativet? Alternativet är att dom demokratiska ledarna struntar i att genomföra nödvändiga åtgärder. Det medför att allmänheten uppfattar demokratin som handlingsförlamad. Detta medför att vissa medborgare börjar ifrågasätta demokratin, och istället söker sig till andra alternativ. En sådan situation är gynnsam för starka ledare som utlovar stor förmåga att agera.

Vilket alternativ föredrar du?
Nej, den tysta majoriteten vill inte ha dessa restriktioner. Så om man struntar i att genomföra dessa (destruktiva och onödiga) åtgärder, så gör man det med folkviljan bakom sig. Anledningen till att regeringen fått ökat stöd är på grund av bristen på åtgärder i förhållande till andra länder, men nu börjar det spåra ur här också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Det kan jag hålla med om, kanske 150 men sedan börjar det dala tror jag

Om två veckor?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Dagens siffror från Italien någon?
4,805 nya case och 681 döda.

Men går du in på Italiens sida på worldonline kan du se att både antal nya case och antalet döda sjunker, om än i långsam takt (dra streck mellan stapeltopparna).

Så bevisligen fungerar karantän som ett sätt att vända både insjuknande och dödstalen tvärtemot vad tegnellälskarna på denna sida säger. (begriper inte hur man kan slänga ur sig något så oansvarigt när folk dör. Dom är inte bättre än den kinesiska kvinnan som hostade och spottade i hissen).

Enda motargumentet som finns är att Italienarna nu skulle ha uppnått "flockimmunitet" och det är därför siffrorna sjunker. Det vore ytterst osannolikt.

otroligt bra att man går vidare och tvingar alla att bära mask. Synd bara att masker inte fungerar i det svenska klimatet när det funkar så bra i andra länder.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2020-04-04 kl. 18:28.
Citera
2020-04-04, 18:26
Medlem
Citat:
Det kommer nog gå upp till 100 i alla fall. Kanske 150. Sedan ligger det där någon vecka eller 2. Sedan minskar det.
Citera
Medlem
Citat:
Tror som sagt på minst 60k döda med tanke på att vi ej har karantän och hela Östermalm är packat med folk på helgerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tack! Mycket bra & rykande färskt(upplagt idag).

Brittiske experten menade på att vi bara är "5% into this epidemic". Jösses! Jävlar! Om detta vi bara kommit till 5% av epidemin, hur kommer 50% eller 100% att se ut?

Ja, tänk om det räckte att ta antal döda vi har nu gånger 20, då skulle vi komma lindrigt undan
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vad snackar du om? De sa ni förra helgen med..

919 döda i Italien förra lördagen så det har gått ner rejält sedan dess. Ta en titt på https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/ så ser du själv.
Citera
2020-04-04, 18:27
Medlem
"Svininfluensan tog drygt 20 000 liv i Italien under några vintermånader 2015."

"Italien gjorde vintern 2015 ingenting utöver vanliga rutinåtgärder för att hejda epidemin. Medier och myndigheter räknade inte dag för dag antalet döda. Efter sex säsonger och tiotusentals döda hade svininfluensan blivit en del av italiensk vardag som hanterades med handtvätt, vaccin och varsamhet med äldre."

https://www.di.se/ledare/vaccin-mot-nedstangning/
Citera
2020-04-04, 18:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
För 1 vecka sedan var det 10 dödsfall på lördagen. Nu är de 40.nästa lördag är det 120.

Även om jag är pessimistisk, så tror jag inte det blir så illa.

-Befolkningstätheten lägre i Sverige..
-Multiresistenta bakterier är mer i Italien..
-Äldre befolkning..(o bor hemma längre)

Men visst, ingen "lockdown" drar det uppöver, och befolkningstätheten i Stockholm gör sitt. Sedan är ju även hanterandet av mängden skyddsutrustning och mediciner vidrigt, och bara det är värt sparken, fängelse och offentlig skam !
Citera
2020-04-04, 18:28
Medlem
Citat:
Haha är de ngn annan bakom användaren Adidas ikväll? Enligt FHM var de över 500 igår.. Du har ju alltid FHM som källa och nu har du worldometer helt plötsligt
Jag är samma person men jag kollar på olika sidor. För övrigt har jag aldrig påstått att det är eftersläpningar under helger.
Citera
2020-04-04, 18:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Jag har en fråga, är det någon som har statistik på hur många svenskar det dör per dygn i sverige pga sjukdomar etc?

En normal dag dör ca 250 personer totalt i Sverige. Varierar lite över årstid. Så takten vi ligger på nu med corona är redan extrem, 50 per dag är 20% extra. Tänk på att hela "industrin" kring döda med begravningsbyråer, produktion av kistor/urnor och allt där till är anpassat över massor av år till en viss takt.

Sen när vi kommer upp i peaken som kan ligga på 1000-1500 döda per dag, så kommer det att vaa totalt kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in