2020-04-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
40 från den officiella statistiken. Ska du tro en del här är vi alla i princip döda redan.
Ok mem menade smittade. Nya bekräftade smittade idag.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Lombardiet 345 döda idag.
Igår 351.
Igår fick vi italiens döda genom att räkna x 2,18.
Om samma gäller idag så har vi runt 750 döda i italien idag.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ok. Själv tror jag tyvärr det blir tio gånger fler. Sedan räcker inte vården till för alla, så bara att få en blindtarmsinflammation kan bli väldigt förödande.
Men får väl se hur detta utvecklas.

Håller med. Vi får se var det slutar. Just själva osäkerheten verkar vara förlamande. Inte konstigt. Men vi får hoppas på det bästa.
Citera
2020-04-04, 18:04
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Var ser man åldersfördelningen över döda i Sverige?

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-04-04, 18:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Hur många av er tycker att en lock-down vore det bästa att göra just nu?

Det är det enda rätta att göra. Men i och med att vi väntat för länge så kommer det att bli ett enda haveri med tårar och tandagnisslan. Hade vi gjort det för en månad sen så hade det räckt med att gå till tandläkaren om ett par veckor. Det är bara att titta på Italien, Frankrike, Spanien och nu UK.
Citera
2020-04-04, 18:05
Medlem
DoktorTengeles avatar
Har man struntat i sin hälsa på senare år, ja då finns det en liten risk att man kan råka illa ut framöver i samband med corona.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja den perfekta människan. Låter så apokalyptiskt, men ändå sant idag, här i Sverige.
-"jaha? byggarbetare alltså? Då kan du gå till buskarna där borta till vänster och lägga dig, sådana som dig kommer vi ta in från polen när det här är över. Sverige vill tacka dig för den här tiden, här får du en nyckelring"
Citera
Medlem
Gobigorgohomes avatar
Jag har en fråga, är det någon som har statistik på hur många svenskar det dör per dygn i sverige pga sjukdomar etc?
Citera
2020-04-04, 18:06
Medlem
Aradins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Eh ja? Du kan ju dö i en trafikolycka med ett virus i kroppen. Något som för övrigt skördade 163 000 liv under årets 2 första månader.

Det är sant. Hoppas det är sådana fall det syftas på och inte för att snygga till siffrorna.
Citera
2020-04-04, 18:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Han freestyla ju. Tegnell-stylee

Han har sagt vid flera tillfällen att han inte skulle sätta sitt eget hus i pant på hans egna teorier.

Pajas proffessor som är duktig på integraler och variabler.

Jo han kunde sätta huset i pant att det iallafall var 500 000 tusen smittade. Men rapporterna denna vecka tyder ju inte på att han har rätt. Jag fattar inte att det kan sprida sig så mycket så så många dör, men ändå syns det inte en stor förhöjning i antal smittade trots att de testat 11 500 bara i Stockholm hittills.

Citat:
Cirka 11 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/4-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-04-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tycker du att det är moraliskt rätt att flytta obegränsade resurser till vården just nu, under obegränsad tid, på bekostnad av andra samhällsfunktioner? För det är det du verkar antyda.

Läs länkarna, tänk och undvik halmgubbar.

Obegränsade. Skrev jag det någon gång?

Alla strategier jag har beskrivit eller länkat till går ut på att försöka klara sjukvården så gott det går bl a genom att dra ner virustransmissionen till hanterbar R på bästa och mest effektiva sätt. Samt vinna tid och inte bara ge upp.

Massor av olika Antivirala mediciner provas redan, samt antikropp- och plasmabehandling är på gång.

Se ex: https://www.wired.com/story/trials-of-plasma-from-recovered-covid-19-patients-have-begun/.

Och vaccin kommer nog snabbare än någonsin i historien. I om med att hela världens skarpaste hjärnor nu både samarbetar och tävlar tippar jag på att det går fortare än många tror då bl a forskningen på Sarsvaccin lades ner när Sars klingade av. Men en del hjälp från den forskningen har man samt mycket större motivation nu med CoV-2.

Nu har FHM och regeringen gjort tvärtemot det som jag och stora delar av världens expertis rekommenderat. Skulle ett under ske och vi klarar oss bättre än andra länder blir jag överlycklig över att ha haft fel.

Kan FHM ens visa på en plan annan än att de ber folk smitta varandra lite försiktigt tills gruppimmunitet uppstår? Vilket antingen går fort med många döda (inte bara i Covid-19) som följd av en sjukvård som inte hinner med, eller långsamt om man börjar gasa och bromsa i ett för sent läge, med katastrofala resultat för ekonomin och befolkningens psyke.

Angående FHM:

Har de haft något rätt hittills i det de förutspått?

Har de förklarat varför Sverige är unikt?

Svarar de på kritik från forskare på ett logiskt sätt?

Säger de vad andra länder gör för fel?

Samarbetar de med andra länders forskare?

Ingen transparens alls. Vad är så hemligt? Vad döljer de?
Citera
2020-04-04, 18:07
Medlem
Aradins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Jag har en fråga, är det någon som har statistik på hur många svenskar det dör per dygn i sverige pga sjukdomar etc?

Ca 90.000 per år eller ca 245/dygn.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in