2020-04-04, 17:08
Medlem
Bumpar detta då det annars lätt försvinner i tråden och många visat stort intresse för de:

Allt är baserat på läget ungefär vid morgon/tidig förmiddag europeisk tid för kartorna ifråga.

Delat in en hel del länder sedan igår. Kazakstan, Algeriet, Tunisien, Marocko och Moldavien. Delade dessutom in två av NUTS-2 regionerna i Rumänien till NUTS-3 nivå, särskilt så man kan följa utvecklingen specifikt i Suceava som haft en häpnadsväckande acceleration de senaste dagarna. Jag provar hitta trenderna och illustrera dessa så snabbt som möjligt.

I vissa länder blir ibland data extrapolerat på regionnivå om det i kortare perioder faller ifrån regionbaserad data dör antingen dödsfall eller antal insjukna, som till exempel Iran som tycks slutat rapportera regionsiffror. Rent generellt är det ganska suspekta tal från Iran.

Jag kan redovisa källor om ni önskar det på områden ni kanske är intresserade av, men det är extremt många och källorna byter ofta form och format så det gäller att leta rejält! Det räcker ju verkligen inte att bara titta på worldometers källor för att säga det milt.

Sen på dagens karta över bekräftade fall kan ni se att ön Ösel (Saaremaa) utanför Estland blev den första regionen på mina kartor för bekräftade fall per miljon invånare att nå 10000+ (den högsta färgen just nu). Men jag har flera färger på lager då jag tidigt förstod att de nog kommer behövas. Alltså att över 1% av invånarna har fått bekräftat att de är smittade.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor och även Danmark, Tjeckien, Nederländerna och numera Finland). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 1000 distrikt visande.

4 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel (med datum syftar det till ca kl 9 på förmiddagen)
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

4 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel.
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.
Senast redigerad av 235711 2020-04-04 kl. 17:11.
Citera
2020-04-04, 17:09
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Undergångsdårarna bara fortsätter mala i den här tråden?
Hur orkar ni.

Lyssna på en klok man, om ni kan läsa?
Och han är ju knappast ensam, så här blir det.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s%C3%A5-m%C3%A5nga-kan-d%C3%B6-om-det-nya-coronaviruset-fick-h%C3%A4rja-fritt-1.26233458

Som alltid är Tom Britton väl värd att läsa/lyssna på.

0 - 3000 dör i Sverige under en vanlig säsongsinfluensa säger han. Uppemot 15000 skulle kunna dö i covid-19, under den kontrafaktiska förutsättningen att inga som helst åtgärder hade satts in.

Låter fullt rimligt.

Klokt nog avstår han från att spekulera i hur många som, beroende på de åtgärder som faktiskt vidtas, kommer att stryka med.
Citera
2020-04-04, 17:09
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Du skrämmer upp mig och säkert många andra. Varför vill du göra det?

Det är 18-årsgräns på Flashback. Vuxna människor måste hantera såna här saker.

Socialstyrelsens råd för avstående av vård av sjuka i den här pandemin är synnerligen on topic och synnerligt viktigt för dig att ta till dig.
Citera
2020-04-04, 17:11
Medlem
Folk verkar undvika skidorterna, hörde från en som trots allt åkte. Bästa skidresan någonsin, nästan helt tomt i backen och liftarna, inga köer någonstans. Susa ner i tomma backar på dagen och övrig tid i den hyrda stugan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Som alltid är Tom Britton väl värd att läsa/lyssna på.

0 - 3000 dör i Sverige under en vanlig säsongsinfluensa säger han. Uppemot 15000 skulle kunna dö i covid-19, under den kontrafaktiska förutsättningen att inga som helst åtgärder hade satts in.

Låter fullt rimligt.

Klokt nog avstår han från att spekulera i hur många som, beroende på de åtgärder som faktiskt vidtas, kommer att stryka med.
Haha ska vi lyssna på ännu en multikultur och genus godkänd människa som har lika mkt fel som tegnell?
Citera
Medlem
Doctors and nurses speak from the front lines

https://www.youtube.com/watch?v=9e3n9WBNvic
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Stefan Sauk om saken:
https://www.youtube.com/watch?v=E0wKOFDo04U&t=

Boomer som kommer med fake news, använder sökordet OCH får en massa träffar(5000) och drar slutsatser efter det...

sammanfattning
ojojojoj vad sysslar MSB med sökte efter ordet OCH på deras hemsida och fick 5000 träffar borde inte dom lägga mer energi på annat än OCH kanske pandemi som bara hade 50 när jag sökte på det ordet.

bättre lycka nästa gång Stefan=)=)
Citera
2020-04-04, 17:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Det marks i nyhetsflodet har i Australien att regeringarna (federal och states) forsoker basunera ut att det minsann inte bara ar de gamla 'skropliga' och de med 'underliggande sjukdomar' som kan och kommer drabbas av corona. Vilket jag personligen tycker ar bra av flera orsaker. Dels att sanningen kommer fram och dels att det atminstone far nagra fler att tanka sig for.

Australiensarna drar sig inte för sanningen, de vill ha ut sanningen så att folket förstår. Man har ju som exempel avskaffat lagen om hets mot folkgrupp för att kunna ha en sund debatt, i Sverige kan vi inte diskutera något pga den rosa elefanten som sitter och bajsar mitt på bordet! I Sverige mörkar man. Jag minns reklamen på bussarna när jag var där:

"40 should be a bus-line, not a trouser size!"

Det är annat än att som i Sverige hylla kroppsaktivism som feta feminister bedriver! Pajasland vi är!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur är det relevant?
Hur kan man svara så snäsigt på en normal fråga ?
Var och en har sina funderinngar man får acceptera såna frågor i vår situation vi har i vårt land .
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Hörde att psykiatrin ska sättas på sparlåga nu och psykologerna ska bli anhörigstödjare i stället. Kanske bara en krisplan om det blir riktigt illa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Taktiken som används är att svenskar ska kunna klara av själva att göra rätt beslut. Men hur blir det då med invandrare, de har ju inte alls samma kultur som svenskar och följer staten. Hur kommer det gå för invandrare kan man undra?

Den här krisen kommmer avgöras baserat på hur bra integrationen varit i sverige. Och som vi vet har det inte varit bra alls. Sverige kommer falla pga alla invandrare. Inte för att dom är invandrare utan för att dom inte är integrerade, inte ser sverige som sitt hem och intr har mycket för staten och myndigheter
Citera
2020-04-04, 17:13
Medlem
Hört att det är dåligt med för högt BMI men hur är det med lätt undervikt? Menar inte anoreximänniskor nu utan bara naturligt smala personer med BMI ~18 som är någorlunda unga. Är det en riskgrupp? Såg någonstans att patienter i bästa fall i Stockholm skulle få 700 kcal dropp per dag?! Jag skulle nog dö av svält på sjukhuset och inte av Corona då. Hoppas jag inte hamnar där.

Rent logiskt borde personer som inte är så stor i maten ha sämre immunförsvar, kanske bra som förebyggande mot cytokinstormar och liknande? Vad tror/vet ni om smala med Corona?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in