2020-04-04, 14:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Sverige och Sverige.

Det är främst Stockholm som är ett problem och kommer vara ett problem. Resten av landet har klarat sig väldigt bra.

I Stockholm så borde dom införa karantän av samtliga äldre över 70 år. Dom borde uppmuntra folk i vården att hålla sig hemma när som inte arbetar, bara hemma.
Dom borde även isolera staden så man stoppar utresor därifrån.

När det gäller övriga landet så ska folk som inte är i riskzon eller bor/jobbar med någon i riskzon leva på som vanligt. Kanske undvika folksamlingar om det inte är nödvändigt, om dom inte har något ärende eller ska konsumera. Men folk ska handla, äta ute, köpa tjänster, konsumera som vanligt. Det stärker landet.
Där jag bor klarar vi oss bra eftersom vi inte lyssnar på MSM samt stänger dörren framför näsan på folk som dig.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Nu lkar antalet döda i Danmark och alla andra länder som har vädigt strägd karantän.
Det är bevis på att karrantän inte fungerar ocha tt tengel har rätt
Är Tengeles uppgift att motverka karantän? I så fall grattis till honom, men hans metod minskar ju inte dödligheten i Sverige så den ”vinsten” känns ju måttligt gynnsam för oss i befolkningen.

Totalt 373 döda i Sverige just nu.
Citera
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja och detta är dödsfall per region, det enda du kan härleda från detta är avvikelser från genomsnittet.

Säger ingenting om dödligheten på hela populationen när du inte vet hur många som varit påverkade av det.

Det är som att påstå att dödligheten vid ryskroulette är 0.0000001% (eller förmodligen än lägre) om du jämför det med hela populationen, de allra flesta aldrig utfört det.

Precis lika kan du inte räkna ut dödlighet på något som inte spridit sig till hela populationen.

Populationen i Lombardiet är 10 miljoner, det är fakta.
8311 var registrerade som döda i Corona i Lombardiet igår, det är fakta.
8311/10000000=0,0083 är det just nu registrerade dödligheten i populationen, det är fakta.

Det är de enda fakta jag känner till och har nämnt, dags för dig att visa andra fakta om du tycker mina är fel.

Men du föredrar nog att killgissa fram information som låter bra, idag känns en IFR på 2,4% rimlig, imorgon 3,3% om det passar narrativet bättre. Men jag föredrar hårda fakta istället för gissningar, så jag ger inget för sådana gissningar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Högskolorna. Och det ställer till enorma problem för många då en stor del av undervisningen måste utföras på plats.

Går alldeles utmärkt att sköta det remote.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Haha va? De har ju för i helvete samma siffror som oss, helt nedstöngda men hälften så många invånare. Danmark ör katastrof om något.

Jag vet. Jag var sarkastisk.

Idioterna här tror ju att danskarna lyckats gömma sig för viruset.
Citera
2020-04-04, 14:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Många snackar om exponentiell tillväxt för att befoga deras domedagsprofetior, som t.ex användarna Jeffrey Epstein elller den Osynliga mannen som talade om 1500 döda svanskar per dag nyss.

Men hur ser det ut egentligen? Vi börjar med datumet då vi hade första dödsfallet i Sverige sen räknar vi i snitt var femte dag för att förminska rollen för extremvärden som t.ex. När Stockholm ändrade sitt sätt att räkna hade vi 40+ dödad per dag endast i sthlm , men det speglade faktiskt inte döda i sthlm under en dag utan det speglade snarare deras ändrade sätt att räkna. Imorgon lär vi återigen se siffror kring 20 döda per dag i sthlm.
siffror från c19.se:

Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%
Mars 31- 4 april ...Uppdaterar sen

Tycker tabellen ovan ger en bättre översiktlig bild över tillväxten av dödsfall. Vi kan konstatera att den exponentiella tillväxten minskar, den ökar inte. Medan vi hade en fördubling varannan dag så ser vi nu en fördubbling nu per femte dag. Snart lär vi ha en fördubbling per tionde dag och sen lär vi inte ha fler fördubblingar för då lär vi befinna os i vår peak.
Du hade rätt! Respekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
42 nya döda i Danmark. Danmark har verkligen full kontroll med sin karantän till skillnad från Tengel.

Det visar ju klart och tydligt att deras karantän är helt misslyckad.

Det blir så när det införs försent. Kostnaderna blir enorma och effekten noll jämfört med länder som Sverige som kör vettiga restriktioner.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
373 avlidna enligt FHM. +40 från igår.

Tycker inte vi ser den branta stegring vi såg i Italien. Nederländerna och Belgien verkar också ha stannat av runt 100-200 döda per dygn utan vidare stegring.

Ett gott tecken.
Citera
Medlem
Fick detta nyss via mail, kanske finns fler här på flashback som vill hjälpa till. Obs tydligen får man en symbolisk slant på 120kr/tim från Regionen.

Här kommer en möjlighet att göra en insats i samband med Corona covid-19 epidemin för att stödjasjukvårdspersonalen m.fl.*i deras svåra arbete.

Vi behöver dig utefter vad du kan bidra med. t.ex.:

*

-Handräckning
-Lagerhållning
-Packa och sortera utrustning
-Chaufförer
-Hämta och lämna prover
-Dela ut information
-Trygghetsvärdar
-Bygga tält
-Tältvärdar
-Väntrumsvärdar
-Krisstödjare-material

Anmäl er till samordnarna här nedan med kort uppgift om er själv, kontaktuppgifter (tel och e-postadress) och vad ni kan bidra med (allt enligt här ovan).*

Det är som sagt inte sjukvårdspersonal vi söker i detta upprop utan alla som kan stödja sjukvårdspersonalen i deras svåra arbete!

Samordnarna på länsstyrelsen:

Gunilla Lundqvist 0707-739209gunilla.lundqvist@lansstyrelsen.se
**
Johan Berglind 0739-88 40 93 *johan.berglind@lansstyrelsen.se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Går alldeles utmärkt att sköta det remote.

Inte allt. Bara en del.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Skulle ta dig lite mer på allvar om du inte konstant hänvisade till expressen som din enda källa. Och det finns riktlinjer för hur man triagerar i kris, det är ingen nyhet. Vi har katastrofmedicinsk forskning och verksamhet i landet sen länge. Man triagerar utifrån bedömd nytta i ett krisläge, och visst kan ålder spela in där men det är inte huvudkriteriet.

Jag tänker inte käbbla mer med dig om semantik. Du liksom jag lär snart bli varse om begreppets verkliga innebörd och det är ingen vacker syn, men verkligheten är inte vacker vid sådana här tillfällen. Många i vår sjukvårdspersonal kommer att leva med detta traumat resten av sina liv, det är det sista jag önskar dem.
Citera
2020-04-04, 14:07
Medlem
FHM säger att det är 86 smittade i Jämtland men det är enligt Region Jämtland 91 och har varit det i alla fall sen i går, varför lägger inte FHM in det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in