2020-04-04, 13:14
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Der blir nog mindre vanligt. Byns pizzeria går under när endast de mest troende sossarna fortfarande tror att man är skyddad om man bara tvättar händerna, och går och käkar. Sen blir ju även de sjuka. Butiker i shoppingcentren går i konkurs när folk äntligen förstår att man blir sjuk i folksamlingar. Samma med barer. De två sista i baren blir en sosse och en alkoholist, eller kanske två sossealkoholister som genom ett under har klarat sig, och har bestämt sig för att rädda Sverige genom att ta en öl, i taget.
Och sitta ner.

Vi får inte glömma att viruset inte smittar vid bordsservering.
Citera
2020-04-04, 13:14
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jag citerar mig själv här då det tydligen är brist på intresse att känna till varifrån viruset härstammar. Själv tycker däremot det är sjukt intressanta uppgifter som kommer fram. Nog för att gulingarna har ljugit om tjingtjongviruset men det här tar det hela till ny nivå.

*Viruset kommer från Kina
*Misstänks komma från fladermöss
*Kinas ledning dolde utbrottet av nytt virus i månader
*Forskare som har larmat om det tidigt har försvunnit

Såg inte klart hela, missade jag något?men det var ju inga nyheter där. Detta har ju varit allmän uppfattning i månader nu.
Citera
2020-04-04, 13:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
...

Kolla gärna hur det går för lockdown länder som USA, UK, Frankrike, Belgien, Italien, Spanien, Tyskland och Nederländerna. Det skall, dessutom, bli intressant att se hur det går för Norge och Danmark. De ligger ca 5 veckor efter Sverige. Kommer de att behålla lockdownen lagom tills de toppar, eller komner de att fortsätta i månader till med den? Och vad kommer att följa efter de lyft lockdownen? Förmodligen samma typ av restriktioner som vi nu har i Sverige

...
Och hur tror du det hade gått om de inte genomfört lockdown..?
Problemet med er sekteristiskt fanatiska flockimmunitetspoppisflummare (förutom att ni vill verka ligga i ”framkant” och sticka ut), är att ni inte tänker ett steg längre.
Citera
2020-04-04, 13:15
Medlem
Stockholms kommuner får skyddsutrustning till äldreboenden och hemtjänst, skriver SVT Stockholm.

Socialstyrelsen kommer att leverera andningsskydd, engångsförkläden, skyddshandskar, operationsrockar, visir och skyddsglasögon som fördelas på verksamheter i länets olika kommuner.

– Stockholm har under en längre tid påtalat detta behov och varje leverans är av stor betydelse. Utrustningen beräknas täcka de mest prioriterade verksamheternas behov i två till fyra dagar, säger Stockholms stads finansborrgarråd Anna König Jerlmyr (M), i ett pressmeddelande.

2 t 4 dagar ska den räcka? Är detta ett jävla skämt??? Vart är alla pengar???
Citera
2020-04-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
*Viruset kommer från Kina
*Misstänks komma från fladermöss
*Kinas ledning dolde utbrottet av nytt virus i månader
*Forskare som har larmat om det tidigt har försvunnit

Såg inte klart hela, missade jag något?men det var ju inga nyheter där. Detta har ju varit allmän uppfattning i månader nu.
Nyheten tycker jag är att viruset kom från ett labb och ingen marknad.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Om man ser till död / 1M listans topp.

Räkna bort alla de som har mindre än 1M invånare
Räkna även bort de vars första dags dödsfall var före sverige

Vilken plats ligger vi på då ?

Då vinner man bronsmedalj, med Belgien etta och UK två. Känns lite som 1994.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Som jag skrev tidigare skulle en benägenhet att turista öka skatteintäkterna. Jag anser också, även om det kommer att låta cyniskt, att många som dog på grund av corona skulle ha dött om några år ändå (även utan corona).

Byt ut ÅR mot MÅNADER.

Vi budbärare skjuts mellan ögonen. Vi anses vara kalla. Det är fel.
Citera
2020-04-04, 13:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om du ska tillåta myndigheter att övervaka allt har du ett helt annat samhälle och det finns ingen organisering för det. Politiskt omöjligt såväl som praktiskt på kort sikt. Sydkorea har det påvplats
Vi är redan övervakade, det är ju det jag försöker förklara för dig.
Citera
2020-04-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ekonomi handlar inte bara om pengar. Du är medveten om att ökad arbetslöshet kan öka risken för fysiska, psykiska sjukdomar och självmord i ett land. En hög arbetslöshet i ett land har potential att döda fler människor än corona.
Men det är psykiskt svaga månniskor som ändå hade kostat samhället mera pengar framöver.
För att dra en parallel till din cynism om att dom som dör nu ändå skulle dö om några år.
Citera
2020-04-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Stockholms kommuner får skyddsutrustning till äldreboenden och hemtjänst, skriver SVT Stockholm.

Socialstyrelsen kommer att leverera andningsskydd, engångsförkläden, skyddshandskar, operationsrockar, visir och skyddsglasögon som fördelas på verksamheter i länets olika kommuner.

– Stockholm har under en längre tid påtalat detta behov och varje leverans är av stor betydelse. Utrustningen beräknas täcka de mest prioriterade verksamheternas behov i två till fyra dagar, säger Stockholms stads finansborrgarråd Anna König Jerlmyr (M), i ett pressmeddelande.

Inte fråga om pengar, en fråga om material. Tillverkas för få kontra behov
Citera
2020-04-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
De har ju distansundervisning, så "en väg ut" kan inte vara prioriterat i SK just nu.
Poängen är dock att SK agerat proaktivt, och därför kan de hålla igång samhället till åtminstone viss del.
Tvingas man panikstänga som Italien har man förstås ett sämre läge.

Skillnaden på hur hårda åtgärder man tvingas ta till ligger i huruvida ett land agerar eller reagerar.
Åt vilket håll tror du Sverige är påväg:
Det Sydkoreanska exemplet eller det Italienska?

Eftersom Sveriges styre består av folk som ständigt reagerar kommer vi att tvingas panikstänga.

Är Italiens reaktion "stenhård" enligt dig, eller är Sydkoreas agerande hårdare än Italiens?
Jag tror att dödstalen kommer att fortsätta att stiga. Under några veckor kommer det kanske kännas mer som Italien än Sydkorea här, i alla fall i Stockholm. Kanske 100-150 döda per dag.

Men sen när det är över (jag tror att vi kommer landa på 5,000-15,000 döda totalt i Sverige) så är Covid-19 förhoppningsvis ett avslutat kapitel för Sveriges del.

Sydkorea kan vid det laget ha mycket färre döda per capita, men då har de hela problemet framför sig istället.
Citera
2020-04-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin

Vad får dig att tro att pengar är orsaken till att det inte finns oändligt med utrustning?

Jag har själv lite pengar över på banken. Hur hjälper det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in